• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
دماوند، پیشتاز در صیانت از محیط زیست؛

شیرین سازی آب دریا با روش اسمز معکوس / نقش مهم تصفیه خانه پساب شرکت دماوند در کنترل آلایندگی عسلویه

  • کد خبر : 18803
  • 25 آبان 1402 - 20:23
سرپرست محیط زیست شرکت دماوند انرژی عسلویه گفت: یکی از جنبه های محیط زیستی مجتمع های پتروشیمی، تولید حجم زیاد پساب صنعتی است که در صورت عدم تصفیه آن، آلودگی محیط‌زیستی همراه داشته و شرکت دماوند با ساخت و بهره برداری از سیستم های مختلف، سعی در کنترل این آلاینده ها داشته است.

به گزارش آوای بوشهر، زهره احمدی با اشاره به اینکه شرکت دماوند انرژی عسلویه از مجتمع های حامی محیط زیست در منطقه است اظهار داشت: هم اکنون فاز یک تصفیه خانه دماوند با ظرفیت ۱۳۰ مترمکعب در ساعت، پساب های صنعتی و فاضلاب های بهداشتی مجتمع های پتروشیمی های سبلان، مرجان، آرین متانول، بوشهر، کیمیای پارس خاورمیانه، مهر و … را جمع آوری و تصفیه می کند.

احمدی گفت: برای اولین بار در سطح مجتمع های یوتیلیتی پتروشیمی، در کنار حوضچه های بیولوژیکی پساب، از تانک انوکسیک برای حذف اختصاصی ترکیبات نیتروژن دار استفاده شده است.

احمدی با بیان اینکه فاز دوم تصفیه خانه دماوند در دست احداث می باشد افزود: این فاز با ظرفیت ۱۵۰ مترمکعب در ساعت، یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین واحدهای تصفیه پساب صنعتی در کشور است و زیر ساخت های لازم برای جمع آوری ترکیبات آلی فرار (VOC) در حوضچه های ذخیره سازی پیش بینی شده تا مانع انتشار این گازها در فضای باز شود.

وی خاطر نشان کرد: شرکت دماوند با ایجاد شبکه جمع آوری پساب صنعتی و فاضلاب بهداشتی، بر اساس برنامه اعلامی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آمادگی دریافت پساب های صنعتی پتروشیمی های در دست احداث فاز دو را دارد.

وی دماوند انرژی عسلویه را یکی از شرکت های متعهد به رعایت الزامات محیط زیستی در مقیاس جهانی دانست و افزود: استفاده از سوخت های فسیلی برای شیرین سازی آب دریا(روش تبخیری) اثرات قابل توجهی بر تغییر اقلیم( Climate change) دارد که خوشبختانه شرکت دماوند از روش اسمز معکوس (RO) برای شیرین سازی آب دریا استفاده می کند.

احمدی خاطر نشان کرد: در روش شیرین سازی RO به مشابه دستگاه آب تصفیه کن های خانگی، اما در مقیاس بزرگتر، آب دریا به وسیله فیلترهای بزرگ صنعتی تصفیه شده و از روش تبخیری با سوختن گازهای فسیلی استفاده نمی شود که علاوه بر عدم انتشار گازهای گلخانه ای، به دلیل پایین بودن دمای آب برگشتی، شوک دمایی به آب دریا وارد نمی شود.

سرپرست محیط زیست شرکت دماوند گفت: این شرکت به عنوان اولین یوتیلیتی صنعت پتروشیمی، با بهره گیری از رویکرد ارزیابی چرخه حیات (LCA) با مشارکت اساتید دانشگاه خلیج فارس بوشهر، نسبت به کمی سازی و مقایسه اثرات محیط زیستی سیستم های تولید بخار( HRSG و بویلر کمکی ) پرداخته است و نتایج را در تدوین برنامه های مدیریت محیط زیستی و اتخاذ تصمیم ها به کار گرفته است.

وی توسعه فضای سبز و کاشت حدود ۲٫۵ هکتار گونه های گیاهی بومی منطقه را یکی دیگر از اقدامات شرکت دماوند در حوزه محیط زیست نام برد و افزود: بر اساس مصوبه معاونت ریاست جمهوری مبنی بر کاشت یک میلیون اصله درخت حرا در سواحل جنوب کشور، شرکت دماوند آمادگی لازم برای مشارکت در اجرای این طرح مهم بر اساس تصمیمات شورای راهبردی را اعلام کرده است.

وی از دریافت تقدیرنامه و برند سبز توسط دماوند در سال گذشته خبر داد و گفت: طرح مدیریت پسماندهای صنعتی مطابق با ضوابط سازمان محیط زیست، عقد قرارداد برای امحاء لجن های تصفیه خانه و فیلترهای صنعتی و ارتقاء زیرساخت های طرح پایش آنلاین از دیگر اقدامات دماوند در حوزه محیط زیست است.

وی تصریح کرد: دماوند از مقالات و پایان نامه ها با موضوع محیط زیست به خصوص حذف استایرن از طریق سیستم تصفیه پساب بیولوژیکی نیز حمایت کرده است.

زهره احمدی خاطر نشان کرد: شرکت دماوند موفق به اخذ و تمدید گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ شد که نشان دهنده تعهد سازمان به اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) است. احمدی افزود: تاکنون سه بار لاکپشت هایی با سایز کوچک وارد حوضچه های آبگیر شده که مجددا به دریا منتقل شدند و به دلیل حساسیت شرکت نسبت به حفظ تنوع زیستی منطقه، پس از فراهم سازی شرایط عملیاتی برای غواصان،طرح بازبینی مسیرهای ورودی آب دریا انجام خواهد شد تا از ورود لاکپشت ها جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=18803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.