• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 3 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
3

تداوم تبعیض در حوزه بهداشت و درمان شهرستان جم این‌بار در درمانگاه تامین اجتماعی جم

  • کد خبر : 19508
  • 25 دی 1402 - 10:56
بر کسی پوشیده نیست که زیرساخت های بهداشتی و درمانی در استان بوشهر به طور کلی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و از این نظر از محروم ترین استان های کشور محسوب میگردد

دیگر بر کسی پوشیده نیست که زیرساخت های بهداشتی و درمانی در استان بوشهر به طور کلی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و از این نظر از محروم ترین استان های کشور محسوب میگردد. به طور مثال درحالی که در استان فارس ۵ دانشگاه علوم پزشکی و تعداد بسیاری دانشکده های پرستاری و پیراپزشکی و مراکز درمانی و تخصصی وابسته به این دانشگاه ها در حال ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان این استان هستند ( و حتی دو شهرستان لارستان و گراش با فاصله ۲۳ کیلومتری از هم هرکدام دارای یک دانشگاه علوم پزشکی هستند) دو شهرستان بسیار مهم استان بوشهر یعنی جم و عسلویه در استان بوشهر فاقد هرگونه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت هستند. 

پرداختن به دلایل و ریشه های این تبعیض و عقب ماندگی که بیشترین مسئولیت این وضعیت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است را به نوشته های دیگر موکول میکنیم.

در این شرایط اما آغاز به کار درمانگاه تامین اجتماعی به عنوان یکی از حقوق اولیه بیش از ۵۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی در شهرستان جم و صدهانفرازکارکنان شرکتهای عسلویه که بیمه آنها در عسلویه واریز می شود اما در جم خدمات درمانی میگیرند، امیدواری هایی در جهت بهبود وضعیت درمان در سطح شهرستان ایجاد کرد. اما با گذشت زمان مشخص شد که این درمانگاه نیز در بهترین حالت، کارکردی در حد یک مطب عمومی در ساعات اداری دارد و گویا مسئولین تامین اجتماعی در استان نیز همین میزان از خدمت رسانی در این درمانگاه را بیش از حد قلمداد می کنند!.

اما چندی پیش مدیر درمان تامین اجتماعی استان بوشهر در دیدار با امام جمعه جم وعده داد با هدف خدمت رسانی بهتر در زمینه دندان پزشکی خرید یک دستگاه رادیولوژی دندان در دستور کار قرار دارد.

اینک پس از پیگیری خبرنگار سایت خبری تحلیلی آینه جم نشان می دهد که منظور دکتر اسماعیلی مدیرکل درمان از دستگاه رادیولوژی، صرفا دستگاه موسوم به تک دندان است که آنهم قرار است توسط دستیاران دندان پزشکی که افراد غیرمتخصص در زمینه کار با اشعه ایکس هستند مورد استفاده قرار گیرد.

لازم به ذکر است که دستگاه تک دندان اساسا دستگاهی برای پیگیری های تکمیلی دندان پزشکی محسوب میگردد. این درحالی است که دستگاه opg معمول ترین و کارآمدین دستگاه در زمینه تشخیص مشکلات دهان و دندان محسوب میگردد.

با عکس او پی جی هر مشکلی در هر جایی از دهان که وجود داشته باشد دیده می شود. همچنین مشکلات مربوط به استخوان فک و ارتباط آن با سر و مفصل گیجگاهی فکی مشخص می شود.

اما عکس های دستگاه رادیولوژی تک دندان تنها یک دندان را از زاویه نزدیک نشان می دهد. به طور مثال اگر شخصی با چند مشکل در دندان های خود مراجعه کند ناگزیر است که ریسک چندین بار در معرض اشعه قرار گرفتن را به جان بخرد تا اینکه در نهایت پزشک بتواند تشخیص قطعی داده و اقدام درمانی خود را شروع کند. حال تصور کنید که این عکس برداری های مکرر قرار است توسط تکنسین های دندان پزشکی انجام گیرد که هیچ آموزش رسمی و معتبری در زمینه کار با اشعه ایکس را ندارند.

بنابراین انتظار می رود که مسئولان درمان تامین اجتماعی استان برای سلامتی بیش از ۵۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی در شهرستان جم و صدها مراجعه کننده شرکتی‌ ، ارزش و اهمیت لازم را قائل شده و سطح خدمت رسانی در درمانگاه جم را به صورت واقعی بالا ببرند و صرفا با هدف کاهش هزینه های خود به خرید و به کارگیری دستگاه رادیولوژی تک دندان اکتفا نکنند و همچون دیگر درمانگاهای تامین اجتماعی( در کنگان، عسلویه، برازجان و گناوه و بوشهر، )در کنار ملزم دانستن خود در استفاده از نیروهای متخصص، دستگاه رادیولوژی ، او پی جی و دستگاه گرافی معمولی مخصوص دست و پا را نیز در اسرع وقت برای درمانگاه جم تهیه و نصب نمایند. 
از مسئولان شهرستان جم؛ فرماندار و امام جمعه جم و به ویژه نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی که بی شک از قدرت مانور و تعیین کنندگی بیشتری برخوردار است انتظار میرود با ورود به این مسئله و پیگری موثر و به موقع خود، از تمام ظرفیت های موجود برای رفع بخشی از تبعیض تاریخی علیه مردم جم در حوزه درمان و ارتقا خدمات مختلف در این درمانگاه و حفظ سلامتی مراجعه کنندگان به این مرکز استفاده نموده و در مرحله بعد انشالله تلاش خود را در جهت تاسیس بیمارستان دولتی در شهرستان جم متمرکز نمایند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=19508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.