• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
10

مصاحبه اختصاصی : پشت صحنه تعزیه شهر جم

  • کد خبر : 1838
  • 30 آبان 1391 - 6:58

تمام ثروت و هستی ام فدای حسین

به گزارش خبرنگار آوای جم : روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه به سراغ هیئت برگزاری تعزیه شهر جم که از سالیان خیلی دور هر ساله خودجوش مراسم باشکوهی در مرکز شهرستان جم اجرا می کنند ، رفتیم . محل اسکان ،انبار تدارکات و تجمع نقش آفرینان در حسینیه شاه نشین از قدیم الایام وجود داشته است .  آنچه دیدیم عشق بود و افراد  هیئت برگزاری ، نقش آفرینان ،افراد پیر وجوان  با عشق به امام حسین ( ع) کار و زندگی را فدای سالار شهیدان کرده اند و چه زیبا بدون هیچگونه کلاس آموزشی نوا و غم را با هم آمیخته اند تا در روز محشر حسین بن علی شفاعتشان کند .

افشین پریشان پذیرای ما شد و همه نقش آفرینان فروتنانه در حال آمادگی جهت اجرای تعزیه روز دوشنبه چهارم محرم می شدند . پریشان که یکی از بانیان و کسانی است که همه هزینه ها را با کمک اکبر پریشان متحمل شده اند و هرساله در این مسیر حسینی گام بر می دارند و چه عاشقانه از همه چیز گذشته اند . به سئوالات ما چنین پاسخ می دهد . هر چه دارم فدای امام حسین و اهل بیت

س۱ : نقش های تعزیه و نفرات آن به چه شکل مشخص می شوند ؟

جواب : محمد حسین خطیب که از سالیان دور بعنوان تعزیه گردان هست افراد را شناسایی و در طول سال با هم ارتباط دارند و نسخه ها و نواها را به آنها گوشزد می کند . نقش ها و نفرات را ایشان مشخص می کند . معین البکاع: محمد حسین خطیب  دستیار : عبداله عندلیب

س۲ : از چند روز قبل بصورت رسمی جلسات مربوط به مراسم تعزیه برگزار میگردد ؟

ج : هر ساله یک هفته قبل از ایام محرم همه افراد دعوت شده و علاقمندان به مراسم تعزیه در حسینیه شاه نشین به گرد هم می آیند و پیرامون این موضوع صحبت می کنند . نواقصات و موارد مورد نیاز نوشته می شود و برای خرید هرساله اقدامات لازم صورت می گیرد .

اما هر روز قبل از اجرا ساعت ۱۰ صبح همه نقش آفرینان باید جهت مقابله در حضور تعزیه گردان در حسینیه شاه نشین جمع گردند و به مقابله بپردازند .

مقابله : باتوجه به فهرست و ترتیب ایفای نقش که در دست تعزیه گردان است نسخه ها قرائت و اشکالات رفع و توضیحات کامل به همه داده می شود .

س ۳: شخصیت های ثابت تعزیه چه نقش هایی هستند :

ج : نقش امام حسین ( ع) – حضرت زینب – حضرت عباس – علی اکبر – حضرت قاسم – شمر و عمر

س ۴: در خصوص لباس و پوشش نقش آفرینان برایمان بگوئید ؟

ج : اولا نوع پوشیدن لباسهای نقش آفرینان در تعزیه شهر جم منحصر به فرد است و الگویی از لباس قدیمی مردمان این دیار می باشد . اولیاء خوانان لباس سبز و عمامه سبز – اشقیاء : لباسهای رنگهای متنوع مثل زرد – قرمز – نارنجی

لباسها متناسب با نقش ها بوده و پارچه آن خریداری و در خود شهرستان جم بعضی از خیاط های قدیمی آنها را دوخت می کنند .

س۵ : در خصوص ابزار آلات ، مکان برگزاری تعزیه به چه شکل انجام می شود ؟

ج : هر ساله با  توجه به اعلام انبار دار و تعزیه گردان ها لوازمی از قبیل شمشیر ،زره کلاه خود و هر چیزی که نیاز باشد قبل از محرم خریداری میگردد .

مکان تعزیه و چیدمان آن توسط هیئت برگزاری قبل از ماه محرم انجام می گردد .

س ۶: چند تا اسب جهت این کار نیاز هست و به چه شکل نگهداری می شوند ؟

ج : هم اکنون ۱۷ اسب وجود دارد که نگهداری آن توسط کسانی است که به امر تعزیه علاقمندند و خودبخود هزینه های آن ها که ماهیانه به میزان هر اسب در هر ماه ۰۰۰ر۳۰۰ هزارتومان است عهده دار شده و صرفا جهت اجرای نقش در ماه محرم می باشد . این اسبها باید تربیت شده باشند و صحنه های تعزیه را دیده باشند تابتوان به خوبی از انها استفاده کرد .

س۷ : آیا در نظر ندارید مکانی مناسب تر برای تعزیه فراهم نمائید ؟

ج : متاسفانه با توجه به اینکه از همه ادارات شهرستان تقاضا نمودیم که  در این خصوص همکاری نمایند ولی متاسفانه اقدامی صورت نگرفته  و بی شک جایگاه مناسب نیاز هست و بعضاً این مهم دارای مشکلاتی می باشد . نداشتن یک محل مناسب در روند کار قطعا نواقصاتی را در بر دارد و مخصوصا برای عزادارانی که جهت شرکت در این مراسم حضور پیدا می کنند مشکلات خاصی را بوجود می آورد .

س۸: آیا کسی که توانایی ایفای نقش داشته باشد به او اجازه داده می شود ؟

ج : بله از آنجائیکه این نقش ها نواها و آهنگهای مربوط به خودش دارد بی شک اگر کسانی باشند که در این خصوص توانایی دارند ، می توانند با آقای خطیب مراجعه نمایند و هیچ محدودیتی در این کار نیست و این عزاخانه متعلق به همه مردم می باشد.

س۹: در صورتی که یکی از افراد و نقش آفرینان مشکلی برای او پیش بیاد آیا پیش بینی های لازم صورت گرفته است ؟

ج : بله خوشبختانه با وجود استعداد های ذاتی در جوانان ،بزرگسالان این شهر همه نقش ها ، افراد جایگزین دارند و اگر خدای نکرده سر صحنه هم اتفاقی بیفتد برای اجرا هیچ مشکلی نداریم .

س۱۰: موسیقی خاصی در مراسم تعزیه نواخته می شود آیا در شهرهای دیگر به این شکل است ؟

ج : موسیقی که در تعزیه شهر جم نواخته می شود به نام سرنا و نقاره می باشد که باز هم منحصر به فرد است که متناسب با زمان مجلی واجرا دارد . این موسیقی در آغاز تعزیه ، هنگام ورود اهل بیت ، هنگام تاخت و تاز اسبها ، و پایان تعزیه به شکلهای متفاوتی نواخته می شود . و در شهرستانهای دیگر چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم باشد به شکل دیگر نواخته می شود .

همچنین راوی ( علی بابایی ) در این مراسم تعزیه با توضیحات کاملی که در حین اجرا روایت می کنندنسلهای امروز و مهمانان بهتر متوجه ایفای نقش ها می شوند که این هم در نوع خود منحصر به فرد است .

س۱۱:  هزینه های تعزیه ، لباس ،تدارکات و پذیرایی و هزینه ای جانبی به چه شکل تهیه و چه کسانی همکاری می کنند ؟

معمول هزینه از طریق اکبر پریشان ، بنده و مردم همیشه در صحنه تاکنون انجام شده و چون همیشه توکل به خداوند و ائمه نموده ایم . الحمدلله هیچ مشکلی نداشته و نداریم .

س۱۲: در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمائید:

ج : در این راه چون عشق و علاقه با امام حسین وجود دارد خودبخود همه موانع مرتفع شده و من از خداوند هر چه خواسته ام الحمداله به آن رسیده ام و همه توانم ،ثروتم برای اهل بیت می باشد . همچنین از سایت آوای جم هم تقدیر و تشکر می نمایم .

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1838

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.