• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0

برگزاری نشست تخصصی روز جهانی مانگرو به میزبانی پتروشیمی پردیس(+عکس)

  • کد خبر : 16817
  • 08 مرداد 1402 - 22:10
آواي بوشهر؛ نشست تخصصی بررسی روند تغییرات میزان رواناب ورودی به جنگل های حرا (تالاب نایبند) همزمان با روز جهانی حفاظت از اکوسیستم های مانگرو با حضور رئیس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه، جمعی از مدیران و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و کارشناسان محیط زیست شرکت پازارگاد و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مجتمع پتروشیمی پردیس برگزار شد.

به گزارش آوای بوشهربه نقل از روابط پتروشیمی پردیس؛مهندس محمود محمدی رئیس واحد HSE پتروشیمی پردیس در این نشست با اشاره به تفاهم نامه پتروشیمی پردیس با سازمان حفاظت از محیط زیست برای احیای جنگل های حرا در استان بوشهر اظهار داشت: حمایت مالی و معنوی از پروژه های پژوهشی و عمرانی حفاظت از جنگل های حرا در استان، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری مراسم ویژه روز تالاب ها، تولید انیمیشن و فیلم و استفاده از ظرفیت های علمی و مالی جهت آموزش و اشاعه فرهنگ محیط زیست در جوامع محلی حاشیه جنگل های حرا از محورهای این تفاهم نامه است که طی دو سال اخیر اجرایی شده است.

دکتر جورابیان شوشتری مجری طرح پژوهشی بررسی روند تغییرات میزان رواناب ورودی به جنگل های حرا نیز در این نشست گفت: تالاب نایبند عسلویه به عنوان یکی از سریع ترین مناطق در حال توسعه جهان با اکوسیستم های در معرض خطر و شکننده در یک منطقه با کارخانه ها و پالایشگاه های متعدد قرار دارد که این امر باعث ورود آلاینده های متعدد از مراکز صنعتی، تغییر مسیر آبراهه ها به دلیل رشد مراکز صنعتی، کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی ناشی از اضافه برداشت و کاهش نفوذ سطح عملکرد جنگل های حرا شده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی پژوهش حاضر تعیین تأثیر تغییرات کاربری اراضی و صنعتی شدن منطقه بر رواناب و رسوب زایی در جنگل های حرای تالاب نایبند می باشد. نتایج بخش محاسبه نیاز آبی تالاب نشان داد، در ماه های بهار و زمستان به دلیل پایین بودن میزان تبخیر و تعرق ناشی از دما و همچنین نزول بارندگی در این دو فصل، نیاز آبی نسبت به پاییز و تابستان کمتر بوده است. اما با افزایش دما و در فصل‌های گرم سال، نیاز آبی تالاب افزایش یافته است. لذا در تمامی ماه ها، تالاب نیازمند بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب می‌باشد تا ارتفاعی معادل ۲۰ سانتی متر در سطح کل تالاب آب ذخیره گردد و پوشش جنگلی حرا به درستی مستقر و پایدار بماند. 

از راهکارهای پیشنهادی به منظور عملکرد پایدار جنگل های حرا که در این پژوهش به آنها پرداخته شد می توان به استفاده از رواناب سطحی در زمان بارش، استفاده از پساب کارخانه های صنعتی، استفاده از پساب تصفیه شده شهر عسلویه، امکان سنجی تغذیه مصنوعی پخش سیلاب در شمال شرق تالاب، مدل سازی تاثیر تغییرات آینده اقلیم بر نیاز آبی تالاب، تعیین ارزیابی اثرات مخرب محیط زیستی تأثیر جاده احداث شده از خور بیدخون به خور هاله بر عملکرد تالاب و ارزیابی اثرات محیط زیستی سدهای بالادست تالاب قبل و بعد از احداث آنها اشاره نمود.

پتروشیمی پردیس بزرگ ترین مجتمع تولید کننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان با تولید بیش از ۵ میلیون تن محصول است و در سال های اخیر فعالیت‌های ارزنده ای در راستای حفاظت از محیط زیست پیرامونی انجام داده است.

خرید سهام پتروشیمی همت به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور، حمایت از ایجاد کمربند سبـز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، حمایت علمی و مالی از طرح حفاظت از مرجان‌های خلیج فارس و تولید کود اوره دوستدار محیط زیست بخشی از خدمات پتروشیمی پردیس در این راستا است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=16817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.