• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
16

آشنایی باپزشکی هسته ای در گفتگویی کوتاه با دکتر مجید اسدی

  • کد خبر : 731
  • 19 آبان 1390 - 13:40

آشنایی بیشتر شما خوانندگان محترم با پزشکی هسته‌ای و کارکردهای آن در علوم پزشکی و کاربردهای این رشته در درمان بیماری‌ها  در گفت و گویی با دکتر مجید اسدی متخصص پزشکی هسته‌ای و محقق جوان جمی
آقای دکتر اسدی با تشکر از شما که در این گفت‌وگو شرکت کردید، لطفاً بیشتر خودتان را معرفی کنید.
به نام خدا. دکتر مجید اسدی متولد ۱۳۵۶ شهرستان جم هستم.


آشنایی بیشتر شما خوانندگان محترم با پزشکی هسته‌ای و کارکردهای آن در علوم پزشکی و کاربردهای این رشته در درمان بیماری‌ها  در گفت و گویی با دکتر مجید اسدی متخصص پزشکی هسته‌ای و محقق جوان جمی
آقای دکتر اسدی با تشکر از شما که در این گفت‌وگو شرکت کردید، لطفاً بیشتر خودتان را معرفی کنید.
به نام خدا. دکتر مجید اسدی متولد ۱۳۵۶ شهرستان جم هستم.
تحصیلات دبستان را در مدرسه شهید دانیال روستای ماریچی قلعه کهنه که اکنون شهر شده و مقطع راهنمایی را در مدرسه فاضل جمی گذراندم و دوره دبیرستان را در مدرسه امام خمینی (ره) بوشهر در رشته ریاضی فیزیک به پایان رساندم.
در سال ۷۵ بلافاصله پس از اخذ دیپلم وارد رشته پزشکی عمومی شدم؛ در سال دوم پزشکی، کتاب روزه‌داری پزشکی را تألیف کردم و در سال آخر پزشکی هم کارهای تحقیقاتی خود را با کمک دکتر نبی‌پور آغاز کردم.
تعریف شما از پزشکی هسته‌ای چیست؟
پزشکی هسته‌ای مثل رادیولوژی تمام اندام‌ها را تحت بررسی قرار می‌دهد. پزشکی هسته‌ای رشته گسترده‌ای است که از مغز، کلیه، قلب و تمام اندام‌های بدن تصویربرداری می‌کند و کار تحقیقاتی بر روی تصاویر انجام می‌شود. پزشکی هسته‌ای در تمام اندام‌ها به خصوص مغز ، ام.س، تشنج، بیماری بعد از تروماها و بعد از ضربه مغزی و در بیماریهای قلبی و عروقی، بیماری تنگی شریان‌های قلب و بیماری‌های کلیه و بیماری‌هایی از این دست کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد و در یک تعریف ساده از پزشکی هسته‌ای می‌توان گفت عبارت است از استفاده از چشمه‌های باز رادیواکتیو در عرصه علوم پزشکی شامل تشخیص، درمان و آزمایشگاه که مواد رادیواکتیو کاربرد داشته باشد.
درخصوص تحیقیقات دریایی شما کار خاصی انجام داده‌اید؟
در زمینه تحقیقات دریا اولین مرکز بیوتکنولوژی زیست‌دریایی پزشکی خلیج فارس که اولین مرکز تحقیقات دریایی در زمینه پزشکی است در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر زیر نظر دکتر ایرج نبی‌پور تأسیس شده است و تحقیقات مختلفی در زمینه دریا انجام شده و کارهای بزرگی صورت گرفته که در مجلات بسیار معتبر به چاپ رسیده است، مانند استفاده از غضروف کوسه ماهی در پیشگیری و درمان سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های خونی.
چه تعداد مقالات علمی و پژوهشی به چاپ رسانده‌اید؟
در سال ۸۹ بالغ بر ۲۰ الی ۲۵ مقاله در مجلات بسیار معتبر بین‌المللی به چاپ رساندیم و ۲ کتاب طب هسته‌ای در زمینه بیما‌ری‌های غدد و بیماری‌های قلب و ریه برای اولین بار در کشور تألیف و چاپ کردیم.
مقالاتی هم که چاپ شده اکثرا جنبه کاربردی پیدا کرده و ۲ مقاله بعد از تأیید مجلات معروف برای بیماران در سراسر کشور انجام شده و بسیار خوب و مقرون ‌به صرفه بوده و با دقت و سرعت بسیار بالایی پاسخگوی بیمار است.
درخصوص کسب جوایز معتبر و چاپ مقالات در نشریات بین‌المللی توضیح دهید.
در سال ۲۰۰۵ در دوران دانشجویی جایزه بین‌المللی گوش و حلق و بینی آمریکا را کسب کردم، در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از پژوهشگران برتر از طرف کنفدراسیون جهانی پزشکی هسته‌ای در کره‌جنوبی شناخته شدم، کسب جایزه بین‌المللی در کنگره مغز و اعصاب استرالیا به خاطر کارهایی که در زمینه پزشکی هسته‌ای و مغز انجام داده بودم و در کنگره لندن که اخیراً برگزار شده ۲ مقاله من به عنوان مقاله برتر شناخته شد.
در سال ۱۳۸۵ به عنوان پژوهشگر برتر کشور در علوم بالینی شناخته شدم و از طرف ریاست جمهوری مورد تقدیر قرار گرفتم. در سال ۱۳۸۴ نفر اول دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در آموزش و پژوهش شدم ضمن اینکه داوری، سرداوری و دبیری بسیاری از مقالات نشریات بین‌المللی انجام داد‌ه‌ام.
چند وقت پیش در کنگره‌ای در بیرمنگهام انگلستان شرکت کردید. در این باره بیشتر توضیح دهید.
رشته‌های مختلف کنگره‌های مختلف دارند و ارزش هر کنگره با دیگر کنگره‌ها به دلیل نوع و تعداد شرکت‌کنندگان متفاوت است.
در کنگره طب هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی که هر ساله در اروپا برگزار می‌شود از تمام دنیا شرکت می‌کنند ولی برگزار کننده اتحادیه اروپا است و فقط در یک کشور اروپایی برگزار می‌شود. و امسال در بیرمنگهام انگلستان برگزار شد که به همراه چند نفر از دیگر همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این کنگره شرکت کردیم.
از مرکز تحقیقات طب هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ۷ مقاله داشتیم که دو مورد در بیماری‌های قلبی، ۲ مورد بیماری استخوان و عفونت، یک مورد بیماری گوارشی، یک مورد مغز و اعصاب و یک مورد در زمینه روش‌های تشخیصی نوین در بیماری سل بود که دو مورد از این ۷ مورد جزو بهترین مقالات شناخته شد و در نامه‌های جداگانه‌ای به امضای رییس پزشکی هسته‌ای اتحادیه اروپا و رییس اتحادیه اروپا و همچنین دبیر علمی کمیته، این موضوع به من اعلام شد که این افتخاری است برای کشور.
در خصوص این دو مقاله توضیح بیشتری بدهید؟
این دو مقاله در مورد روش نوینی در زمینه عفونت بود به خصوص عفونت در بیماران دیابتی که خیلی شایع است به ویژه پای دیابتی که می‌بایست خیلی سریع تشخیص داده شود و ببینند مغز استخوان درگیر است یا خیر و مهمتر این است که بیماری که آنتی‌بیوتیک‌تراپی می‌شود چه روش تشخیصی جدید و با دقت و سرعت بالایی برای وی مفید است و آنتی‌بیوتیکی که بیمار مصرف می‌کند تا چه حد می‌تواند موثر باشد و نیاز هست که پزشک آن را تغییر بدهد یا خیر.
متن کامل این دو مقاله در مجله بین‌المللی طب هسته‌ای که یکی از معتبرترین مجلات دنیاست به چاپ رسیده است.
این روش تشخیصی با دقت صددرصد توانست این کار را انجام بدهد و برتر شدن این کار به این دلیل است که این تست هم ارزان است و هم روش آسانی است و بیمار اذیت نمی‌شود و دقت بسیار بالایی دارد.
آقای دکتر در بوشهر بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون و چربی آمار بالایی دارند، برای پیشگیری این بیماری‌ها چه راه‌کارهایی پیشنهاد می‌کنید؟
در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی چند سطح وجود دارد: یکی پیشگیری مقدماتی که از زمان جنینی شروع می‌شود که چه کارهایی انجام شود که جنین کمتر به این بیماری‌ها دچار شود. مثل رژیم‌های خاص مادر. سطح دیگر بعد از تولد است که فرد هنوز بیمار نشده و باید کارهایی برای وی انجام داد تا فرد مبتلا نشود که آن را پیشگیری اولیه می‌نامند. سطح بعد پیشگیری ثانویه است که ویژه کسانی است که یک بار دچار بیماری شده و می‌خواهند این بیماری تشدید نشده یا دوباره دچار نشوند و سطح آخر پیشگیری ثالثیه است و آن شامل کسانی می‌شود که به عنوان مثال بر اثر بیماری قلبی عروقی فلج شده و خانه‌نشین شده و به دنبال بازگشت به جامعه هستند.
چند عامل هست که بیماری قلبی را تشدید می‌کند یا باعث بیماری قلبی می‌شود: مثل سیگار با سابقه خانوادگی که بعضی قابل اصلاح هستند و برخی نیستند. ارثی بودن را زیاد نمی‌شود کاری کرد، ولی سیگار و چاقی راه درمان دارند مثل ورزش کردن و عدم خوردن غذاهای پرچرب.
بنابراین در بوشهر نوع تغذیه و و ورزش از راه‌های جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
چه مشکلاتی در طب هسته‌ای در استان بوشهر وجود دارد؟
طب هسته‌ا ی نیازمند تجهیزات بسیار پیشرفته‌ است و یکی از این تجهیزات که در کشور و به خصوص استان ما جای آن بسیار خالی است تصویربرداری مولکولی (پت اسکن) است.
اگر قرار است یک مولکول فرد سرطانی شود با این روش می‌توان آن مولکول را سریع تشخیص داد و قبل از اینکه رشد کند و به اعصاب و عروق اطراف فشار بیاورد، می‌شود با دستگاه پت‌اسکن آن را شناسایی کرد.
۵۰ الی ۶۰ درصد کارهای دنیا با دستگاه پت‌اسکن انجام می‌شود ولی متأسفانه در کشور ما این دستگاه نیست و امیدوارم که هرچه زودتر وارد شود.منبع:سایت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=731

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.