• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4

گزینه های پیدا و پنهان استانداری بوشهر کدامند؟

  • کد خبر : 21960
  • 02 مهر 1403 - 10:13
آوای بوشهر :همزمان با شروع انتصاب استانداران در دولت چهاردهم، فضای سیاسی استان بوشهر هم گرم گمانه زنی ها در این خصوص می باشد

به گزارش آوای بوشهر و به نقل از خلیج فارس؛ با توجه به اهمیت جایگاه استاندار در سلسه مراتب مدیریت کشور، شایسته سالاری و سپس بومی گزینی مهمترین مطالبه در این خصوص می باشد، اما نکته آنجاست که نبود مکانیزم روشن شفاف برای انتخاب مدیران ارشد دولت در استان‌ها، باعث شده تا معمولا لابی‌های پرنفوذ، مهمترین امتیاز در بین خیل مشتاقان استانداری باشد.

پیرامون استاندار بوشهر خبر می رسد با وجود نهایی شدن ۳ گزینه محمد امید، ارسلان زارع و محمدتقی ایرانی در کارگروه اولیه وزارت کشور، اما همچنان لابی های پیدا و پنهان متنفذان برای نشاندن نیروی خود در آخرین طبقه ساختمان سرخ رنگ خیابان سنگی ادامه دارد.

هرچند طبق برخی شنیده ها در میان اسامی بالا، تاکنون محمد امید و محمد تقی ایرانی از شانس بالاتری برای استانداری بوشهر برخوردار می باشند.

محمد امید متولد شهرستان دیلم و چهره‌ای میانه‌رو نزدیک به اصولگرا، مدیرکلی کمیته امداد امام خمینی در استان های بوشهر و فارس، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در دولت روحانی و سپس معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی را در کارنامه خود دارد. وی از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا مورد حمایت قرار گرفته است.

با وجودی که امید در انتخابات اخیر به نفع هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری اعلام موضع نکرد، اما از روزهای نخست بعد از پیروزی پزشکیان و تشکیل کابینه، نامش برای استانداری بوشهر بر سر زبان‌ها افتاد و لابی گسترده‌ای برای در اولویت قرار دادن او صورت گرفته است.

ارسلان زارع چهره خوشنام و نزدیک به اصلاحات دارای سابقه فرمانداری های دیر، دشتستان و استانداری گیلان، دومین گزینه بومی استانداری بوشهر است که توانسته نظر کارگروه مربوطه در وزارت کشور را جلب کند. اگر خبرها پیرامون مجوز به‌کارگیری برخی نیروهای بازنشسته درست باشد، می توان بخت او را برای استانداری زادگاهش جدی دانست.

اما پیگیر ترین غیربومی برای استانداری بوشهر را باید محمدتقی ایرانی دانست؛ آنقدر جدی و پیگیر که اگر به استانداری بوشهر نرسد، قطعا در این دولت بدون استانداری نخواهند ماند!

وی اهل لرستان است و در دولت دوم روحانی و سال نخست دولت شهید رئیسی معاونت سیاسی امنیتی استانداری بوشهر را برعهده داشت. گفته می‌شود ایرانی در هفته گذشته دیداری با نمایندگان استان در مجلس داشته و همزمان توانسته نظر برخی شخصیت‌های ارشد استان را نیز جلب کند.

اما جدا از سه گزینه بالا، چهره های دیگری هم در تکاپوی رسیدن به استانداری بوشهر هستند.

سید شریف حسینی نماینده اهواز در دوره های هشتم و نهم مجلس و معاون وزیر صمت در دولت روحانی، داوود کرمی از نزدیکان محمد شریعتمداری وزیر اسبق کار، عنایت الله رحیمی استاندار فارس در دولت روحانی و مهدی دوستی استاندار فعلی هرمزگان از جمله چهره های خارج از لیست کارگروه وزارت کشور برای استانداری بوشهر هستند.

به نظر می رسد دیدگاه ستاد انتخاباتی رییس جمهور مورد توجه واقع نشده و شوربختانه گزینه‌هایی که توسط افراد بانفوذ حمایت می‌شوند، بیشترین شانس برای قرار گرفتن در لیست اصلی را دارند؛ افرادی که بعضاً گزینه مورد نظر فعالین سیاسی و گروه‌های مردمی حامی دولت نیستند.

متاسفانه تجربه تکرار شده در دولت‌های نزدیک به اصلاحات نشان داده همواره مسئولیت‌های کلیدی مانند استانداری در نهایت به کسانی می‌رسد که کمترین نقش در پیروزی رؤسای جمهور اصلاح‌طلب داشته‌اند و اصطلاحاً به آنان “یاران روز شنبه” می‌گویند؛ کسانی که هر دولتی سر کار باشد، تغییر چندانی در حضورشان در مدیریت ها رخ نمی دهد. ظاهرا اما اصلاح‌طلبانی که همیشه سختی انتخابات را تحمل می‌کنند، فقط برای هزینه دادن ساخته شده‌اند و عده‌ای هم فقط برای نشستن در گوشه راحت برای روز بعد از پیروزی و تصدی مدیریت‌ها!

البته نمی‌توان نقش پدرخوانده‌های اصلاحات را نادیده گرفت که برای خود جایگاه ریش‌سفیدی قائل‌اند ولی در بزنگاه‎ها، به‌جای حمایت قاطع از گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلب، بنا به ملاحظاتی پشت آنها را خالی می‌کنند.

با این وجود، استان بوشهر همیشه از فقدان همگرایی نیروهای سیاسی، چه در طیف اصلاح‌طلب و چه در طیف اصول‌گرا، رنج برده و عموما در موقعیت‌های حساس نظیر انتخاب استانداران به وحدت و هم افزایی تن نداده‌اند.

به نظر می‌رسد درگیری‌های اخیر در فضای مجازی میان برخی شخصیت‌ها و همچنین ستادهای شهرستانی دکتر پزشکیان بر سر گزینه‌های نهایی استانداری، راه را برای حضور استاندار غیربومی هموارتر کرده و چه‌بسا مجدداً بوشهر به کلاس درس برای آموزش و پله ترقی مدیران دسته‌چندم تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=21960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.