• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
8

زیرو فلرینگ؛ پروژه تولید و فراوری دستاورد در پتروشیمی نوری/سرگرمی با اعداد و ارقام!

  • کد خبر : 17153
  • 31 مرداد 1402 - 13:32
با نگاهی به روند وعده های داده شده و ارقام و زمانبندی های عجیب برای پروژه زیروفلرینگ در پتروشیمی نوری، به نظر می رسد مدیران پتروشیمی نوری بیشتر در حال فرآوری و تولید دستاورد هستند تا تولید گاز شیرین و حذف فلر!

آوای بوشهر؛تقی صانعی مدیر عامل پتروشیمی نوری در نشست مردادماه ۱۴۰۲ با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به اجرای پروژه زیروفلرینگ در این شرکت گفته:”۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای صفر کردن فلرهای این پتروشیمی هزینه شده است و نوری اولین شرکتی است که فلر را حذف خواهد کرد”. (آینه جم)

این البته اولین بار نیست که مدیر عامل پتروشیمی نوری از حذف فلر خبر می دهد. صانعی در آذرماه ۱۳۹۸ یعنی ۴ سال قبل هم اینگونه با واژه زیروفلرینگ دستاورد سازی کرده بود. او از آغاز پروژه زیرو فلرینگ در این پتروشیمی در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود: “در این پروژه علاوه بر اینکه مصرف گاز طبیعی را به صورت محسوس کاهش می‌دهیم و برای اولین بار در کشور، گوگرد را تبدیل به کود سولفات آمونیوم می‌کنیم که نتیجه این اقدامات صفر شدن فلر در نوری است.”

به گفته او “این پروژه در دست مناقصه است و تا پایان سال برنده مناقصه مشخص می شود و کار اجرایی را اوایل سال‌ ۱۴۰۰ شروع خواهیم کرد. طرح در مدت زمان ۳۶ ماه اجرا می‌شود. “(سایت هلدینگ خلیج فارس)

 داستان پروژه زیروفلرینگ پتروشیمی نوری پس از گذشت بیش از یک سال از وعده ” آینده نزدیک” مدیر عامل این شرکت و در بهمن ماه ۱۳۹۹ به مرحله کلنگ زنی می رسد. تقی صانعی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در بهمن ماه ۱۳۹۹ می گوید: “عملیات بازیابی گاز‌های مشعل پتروشیمی نوری در عسلویه با سرمایه گذاری بیش از ۲۶ میلیون یورو آغاز شد که سالانه از سوزاندن ۱۴۹ هزار تن گاز ترش جلوگیری می‌کند. ” (خبرگزاری صدا و سیما)

وی با بیان اینکه این پروژه با سرمایه‌گذاری ارزی حدود ۲۶ میلیون یورو و در مجموع حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان، ظرف ۲۶ ماه اجرا می‌شود.(سایت پتروشیمی نوری)

محمود ساده مدیر سلامت بهداشت و ایمنی محیط پتروشیمی نوری اما دو سال بعد یعنی آذرماه ۱۴۰۱ از پروژه حذف فلر با عنوان جدیدترین پروژه پتروشیمی نوری رونمایی می کند و می گوید: “شیرین‌سازی گازهای ارسالی و حذف فلرینگ، جدیدترین پروژه پتروشیمی نوری است که برای نخستین بار در این مجتمع انجام می‌شود.”

ساده با اشاره به سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه اعلام می کند: “این پروژه در مقیاس بسیار بزرگی با هزینه نزدیک به یکهزار میلیارد تومان کلید خورده و فلرینگ در مرحله شروع به construction (ساخت و ساز) است و تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.” (سایت هلدینگ خلیج فارس)

شاید اولین نکته تامل برانگیز در روایت های مدیران پتروشیمی نوری، اختلاف فاحش و عجیب ارقام اعلامی برای سرمایه گذاری پروژه حذف فلر در این شرکت است.

تقی صانعی در آذرماه ۱۳۹۸ میزان سرمایه گذاری را ۲۶ میلیون یورو اعلام می کند.  بهمن ماه ۱۳۹۹، این رقم را ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعلام می کند. مدیر سلامت بهداشت پتروشیمی نوری هم  در آذرماه ۱۴۰۱، این رقم را نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می کند اما مردادماه ۱۴۰۲، مدیر عامل پتروشیمی نوری در نشست با خبرنگاران به عدد ۳۰۰ میلیون دلار اشاره می کند(سایت آینه جم) که حدود ۱۵ برابر رقم اعلامی یورویی و ریالی پیشین است!

دومین نکته قابل تامل تناقض در اعلام مدت زمان اجرای این پروژه است؛ طبق اعلام مدیر عامل نوری در سال ۱۳۹۸، مدت زمان اجرای پروژه ۳۶ ماه است. بهمن ماه ۱۳۹۹، سایت پتروشیمی نوری از قول مدیر عامل مدت زمان اجرای پروژه را ۲۶ ماه اعلام می کند. دو سال بعد و در آذرماه ۱۴۰۱ مدیر سلامت بهداشت پتروشیمی نوری، مدت زمان اجرای پروژه را ۲ سال (۲۴ ماه) برآورد می کند.

با نگاهی به روند وعده های داده شده و ارقام و زمانبندی های عجیب برای پروژه زیروفلرینگ در پتروشیمی نوری، به نظر می رسد مدیران پتروشیمی نوری بیشتر در حال فرآوری و تولید دستاورد هستند تا تولید گاز شیرین و حذف فلر!

پروژه ای که با روایت های متفاوت قرار بوده ۲۴، ۲۶ و ۳۶ ماهه به بهره برداری برسد و آغاز عملیات اجرایی اش هم از آینده نزدیک به آینده دور منتقل شده بدیهی است که پس از ۴ سال، مدیر عامل پتروشیمی نوری همچنان از آینده ای خبر دهد که فلرها حذف شده اند و کسی چه می داند شاید سال آینده هم قرار است دوباره همین خبر با رقم های عجیب و زمانبندی جدید دوباره وایرال شود و لذتش را ببرند!

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=17153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.