• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
5
روایتی از کم‌جان بودن چراغ سینما در استان بوشهر؛

شهروندان بوشهری خواهان توسعه سینما در استان هستند

  • کد خبر : 19276
  • 04 دی 1402 - 17:32
در حالی که فعالیت سینما در کشور روی دور افتاده اما در بوشهر، هنر هفتم تنها در یک سینما حیات دارد و تا لحظه نگارش این گزارش، خبر تازه‌ای از سرنوشت مجموعه سینما بهمن و راه‌اندازی پردیس سینمایی استان نیست. البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گفت‌وگو اشاره کرد که با توجه به این‎که اکنون تنها یک سینمای فعال در مرکز استان بوشهر فعال است، یک سالن برای فعال‎سازی سینمای جدید در این شهر معرفی شده که فرایندهای آن در حال انجام است که این سینما باز هم به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر فعال خواهد شد.

توسعه زیرساخت‌های فرهنگی هنری یکی از سیاست‌های مهم و اولویت‌دار دولت سیزدهم است. در این راستا، دولت عزم خود را برای تکمیل پروژه‌های کلان فرهنگی و تجهیز و به‌روزرسانی مراکز فرهنگی هنری در سایر نقاط کشور جزم کرده است تا بدین‌شکل ضمن پاسخگویی به نیاز فرهنگی هنری جامعه، بستر مناسب برای رشد و ارتقای فرهنگ ایرانی‌اسلامی فراهم کند.

بدیهی است سینما که یکی از زیرساخت‌های اساسی ساختار فرهنگی کشورا را تشکیل می‌دهد، در دولت سیزدهم بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که در این دوره، با رشد ۳۰ درصدی راه‌اندازی سینما در کشور مواجه شده‌ایم و به‌گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این روند صعودی در حوزه سینما تداوم خواهد یافت تا شمار سینماهای کشور به ۹۰۰ سینما برسد.

محمدمهدی اسماعیلی هفته گذشته که برای حضور در سی و سومین همایش بزرگداشت شهید صادق گنجی، شهید شاخص فرهنگی کشور به استان بوشهر سفر کرده بود، در جریان این سفر در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران بوشهری یادآور شد: در ابتدای دولت مردمی آیت‌الله رئیسی تنها ۵۷۰ سینمای فعال در کشور وجود داشت که اکنون شمار آن به ۸۳۲ سینما رسیده است و در تلاش هستیم تا با همت سازمان سینمایی شمار سینماهای فعال کشور تا پایان امسال، به ۹۰۰ مرکز افزایش یابد.

در حالی که فعالیت سینما در کشور روی دور افتاده اما در بوشهر، هنر هفتم تنها در یک سینما حیات دارد و تا لحظه نگارش این گزارش، خبر تازه‌ای از سرنوشت مجموعه سینما بهمن و راه‌اندازی پردیس سینمایی استان نیست. البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گفت‌وگو اشاره کرد که با توجه به این‎که اکنون تنها یک سینمای فعال در مرکز استان بوشهر فعال است، یک سالن برای فعال‎سازی سینمای جدید در این شهر معرفی شده که فرایندهای آن در حال انجام است که این سینما باز هم به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر فعال خواهد شد.

در این میان، یک مقام مسوول نیز در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت که غیر از سینما آوینی که در حال حاضر فعال و مشغول اکران فیلم‌های روز سینمای ایران است، در منطقه یک شهر بوشهر نیز یک سالن برای فعالیت سینما در حال نهایی‌شدن است و افزون بر این، سالن دیگری نیز در حال ارزیابی است که در صورت داشتن استانداردهای لازم به‌عنوان سینمای سوم بوشهر به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بی‌شک اگر این دو سالن به چرخه سینمای استان وارد شوند، بخش زیادی از خلأهایی که در حوزه ساختار سینمایی بوشهر وجود دارد، برطرف خواهد شد و مخاطبان سینما از این پس در مرکز این شهر می‌توانند فیلم‌های روز سینمای کشور را به نظاره بنشینند.

البته با توجه به اینکه روزبه‌روز مخاطبان سینمایی در کشور بیشتر می‌شوند بایستی در استان بوشهر نیز فرایند مخاطب‌سازی با فعالیت سینماهای بیشتر و استانداردتر شتاب بیشتری بگیرد، چراکه سینما به‌عنوان یک هنر فراگیر و تاثیرگذار، نقش شگرف و مضاعفی را در بازنمایی سیمای فرهنگی و اجتماعی کشور، فرهنگ‌سازی و پرکردن اوقات فراغت شهروندان امروزی ایفا می‌کند.

شوربختانه مدت طولانی از تعطیلی مجموعه سینما بهمن به‌دلیل ناایمن بودن سازه‌های آن می‌گذرد و در این مدت هم شاهد اقدام جدی و موجهی از سوی حوزه هنری استان برای بازسازی یا تخریب کلی آن و ساخت دوباره این مجموعه به شکل مدرن و ایمن نبوده‌ایم. البته هر از چندگاهی زمزمه‌هایی در خصوص این سینما از مسوولان شنیده می‌شود ولی عملی نمی‌شود. حتی در دوره‌ای با ورود استاندار بوشهر، قرار بود که این مجموعه به دست یکی از شرکت‌های پیمانکاری صاحب‌نام در کشور سپرده شود تا به‎جای آن یک مجتمع تجاری سینمایی برپا شود ولی بنا به دلایل نامعلوم این مهم محقق نشد.

در برهه‎‌ای هم خود حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور قرار بود که با بازسازی قسمت‌های آسیب‌دیده و استحکام‌بخشی این مجموعه قدمت‌دار، دوباره این سینما را به چرخه فعالیت بازگرداند ولی باز هم این وعده در حد همان حرف ماند. بی‌شک دود این تعطیلی بیش از هر چیزی به چشمان هنر هفتم و حوزه سینما می‌رود، چراکه نبود سینما در منطقه یک شهر بوشهر موجب ریزش مخاطبان آن و نارضایتی مردم شده است. موضوعی که بسیار مهم است و در یکی دو سال اخیر فقط از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جدی گرفته شده است.

این در حالی است که در کنار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداراتی چون حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز هر کدام به سهم خود در پویایی سینما در استان می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. سینما کانون که در سال‌های اخیر به‌روزرسانی شده، مستعد تبدیل شدن به سینمایی فعال برای کودکان و خانواده‌هاست اما با وجود آمادگی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برای فعالیت دوباره و پرجان این سینما، مشخص نیست که چرا تاکنون این سینما آن‌گونه که باید به چرخه سینمای استان برنگشته است!

به‌هر روی، کمبود سالن سینما در استان بوشهر، موجب انزوای این هنر در استان بوشهر شده است. شهروندان بوشهری بارها نسبت به نبود سینما به‌ویژه در مرکز شهر بوشهر، ابراز نارضایتی کرده‌اند ولی دستگاه‌های متولی به استثنای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کنش بجایی برای رفع این نیاز و خلأهای موجود نداشته‌اند. یکی از شهروندان بوشهری در این باره به بامداد جنوب گفت: سینما بهمن را وقتی با در بسته می‌بینم دلم می‌گیرد؛ چون من در این سینما با دوستان و خانواده‌ام خاطرات فراوانی داشتم اما نزدیک به دو سال است که تعطیل شده و اصلا انگار متولیان آن هم فکری برای بازگشایی یا بازسازی آن ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه در شهرهای دیگر سینما پشت سینما باز می‌شود، افزود: اما در بوشهر عکس این قضیه است. شنیده‌ام که یک سینما در منطقه بهمنی فعال شده اما از مرکز شهر تا آن‌جا خیلی راه است و ساعت اکران‌ها هم طوری است که به شب می‌خورد. بنابراین برای ما ممکن نیست که از این سر شهر به آن سر آن برویم تا یک فیلم ببینیم! از این رو، از مسوولان به‌ویژه از استاندار و مسوولان سینما بهمن می‌خواهیم که هر چه زودتر درخصوص وضعیت سینما بهمن تصمیم‌گیری کنند، چون این مکان هم در دسترس است و هم سال‌هاست که به‌عنوان سینما در میان شهروندان جا افتاده است. بنابراین همه منتظریم تا به‌جای این سینمای فرسوده یک پردیس سینمایی استاندارد و به‌روز فعال شود و این یک توقع منطقی است که ما شهروندان در حوزه سینما بهمن داریم.

این شهروند یادآور شد: در این مدتی که سینما بهمن تعطیل شده ما ناچاریم که بسیاری از فیلم‌های پرفروش کشور را در پلتفرم‌ها به‌صورت آنلاین ببینیم. خب، بهتر این بود که ما به جای فیلم دیدن در گوشی همراه و دادن پول برای تماشای آنلاین آن، این فیلم‌ها را در سینما در شهرمان با همراهی دوستان یا خانواده‌مان ببنیم و با خرید بلیت سینما، به پویایی و رونق آن در استان‌مان کمک کنیم.

شهروند دیگری هم در این باره گفت: در دولت سیزدهم دائم مقامات وزارت دم از رشد سینما در کشور می‌زنند اما در استان ما نه تنها خبر از رشد سینما نیست، بلکه همان سینماهایی هم که داشتیم تعطیل و غیرفعال شده است. انگار محرومیت یا کم‌برخورداری صفتی است که از این استان نباید برداشته شود. این استان از دید من بیش از هر چیزی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی هنری محروم است. شما ببینید نه تنها در مرکز این استان سینمای متعدد وجود ندارد، بلکه در شهرهای آن نیز خبری از سینمایی که به معنای واقعی سینما باشد، وجود دارد! نه شهرداری‌ها به این مهم توجهی دارند و نه‌ دستگاه‌های متولی. مردم هم ظاهرا پذیرفته‌اند که نیازی به سینما ندارند!

وی با تاکید بر اینکه فعال‌شدن سینما یک ضرورت است، افزود: امروز سینما به عنوان یک هنر جهانی و تاثیرگذار نه تنها در تبادل فرهنگ و تاریخ ملل نقش‌آفرین است، بلکه به فضایی مستعد برای تفهیم ارزش‌های یک ملت و داشته‌های آن‌ها مبدل شده است. برای ما زیبنده نیست که مسوولان دم از توسعه و ایجاد پردیس سینمایی در استان می‌زنند ولی در طول این دو سال همچنان در آرزوی راه‌اندازی این پردیس باشیم. قطعا تماشای فیلم‌های سینمایی در سینماهای ایده‌آل و به‌روز بسیار لذت‌بخش‌تر است تا اینکه آن در گوشی یا تلویزیون ببینیم ولی چاره چیست؟ فعلا فقط محقیم که سینما را بدین شکل ببینیم.

این شهروند با بیان اینکه شهر بوشهر الان فقط یک سینما دارد، تصریح کرد: در این سینما هم فقط تعداد معدودی از فیلم‌های روز پخش می‌شود. در حالی که باید سالن‌های سینما استان چنان پرشمار باشد که بخش زیادی از تازه‌های سینما را نمایش دهد. اصلا برخی از این سینماها باید تخصص شوند. برای مثال، برخی باید ویژه نمایش فیلم‌های هنر و تجربه و مستند، برخی ویژه کودک و نوجوان، برخی خانواده و فیلم‌های کوتاه و برخی دیگر هم ژانرهای دیگر را نمایش دهند. این استان خوشبختانه در برخورداری سینما جزء شهرهای پیشرو بوده و در این سال‌ها سینماگران قابلی را در خود پرورش داده است. بنابراین اصلا برای‌مان خوشایند نیست وقتی که می‌بینیم چراغ هنر هفتم این‌چنین در استان کم‌جان است. امیدوارم که خیلی زود شاهد راه‌اندازی پردیس سینمایی و سینماهای تخصصی در مرکز و دیگر شهرستان‌های استان با عزم جهادی مدیران استانی و فرهنگی باشیم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=19276

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.