• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
خشک ترین سالهای بوشهر طی دو دهه اخیر؛

کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در استان/ خسارت گسترده به گندم‌زارهای بوشهر

  • کد خبر : 19864
  • 02 اسفند 1402 - 8:54
از ابتدای سال زراعی جدید (مهرماه) بارندگی در کشور وضعیت خوبی نداشته، درحالی که پیش بینی می شد نسبت به سال قبل که شرایط رویایی بود، اوضاع بهتری داشته باشیم.

به گزارش آوای بوشهر و به نقل از خلیج فارس ؛ در سال زراعی قبل، بوشهر با تجربه رویایی ۲۹۵ میلمتر بارندگی، رکوردار کشور بود، شاهد مثال هم رشد ۴ برابری تولید گندم کشاورزان هم استانی بود. اما در سال زراعی جدید آسمان نسبت به ایران و بوشهر خسیس تر شد.

براین اساس طی پاییز تا آخر بهمن کمتر از ۱۰۰ میلمتر بارندگی در استان ثبت شده که ۳۰ درصد عملکرد سال قبل است، بارانی که عمدتا سهم مناطق شمالی و بخشی از شهرستان های مرکزی شده و شرایط در جنوب استان وخیم تر بوده است.

هرچند سال آبی تا شهریور ادامه دارد، ولی سال زراعی برای استان بوشهر تمام شده و این استان یکی از خشک ترین سال های خود را طی دو دهه گذشته پشت سر گذاشته است.

موضوعی که باعث شده تا آب پشت بزرگترین سد استان (رئیسعلی دلواری شبانکاره) نصف شده و سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد و چشمه های کازرون به عنوان بخش اصلی منابع آب استان وضعیت مناسبی نداشته باشند و نگرانی هایی درباره تامین آب بوشهر برای فصل گرما پیش رو باشد.

خسارت گسترده به گندم‌زارهای بوشهر

در همین خصوص، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در سال زراعی جاری به خاطر خشکسالی، هیچ محصولی از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی دیم استان بوشهر برداشت نمی‌شود.

کبری توکلی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: شاهد خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی گندم دیم استان هستیم.

وی با اشاره به کشت گندم آبی در ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر بیان کرد: وضعیت و میزان برداشت گندم از این اراضی هنوز مشخص نیست.

سال گذشته ۱۵۰ هزار تن گندم از اراضی کشاورزی استان بوشهر برداشت شده بود که با ازبین رفتن دیم زارها، تولید گندم از نصف هم کمتر می شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=19864

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.