• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

تعیین تکلیف مدیران پروازی، یکی از مطالبات جدی مردم بوشهر

  • کد خبر : 20400
  • 05 اردیبهشت 1403 - 9:28
رئیس دولت سیزدهم به محض اطلاع از نارضایتی بوشهری ها از مدیران پروازی خواستار بازنگری این وضعیت شد که به رغم پیگیری های موثر انجام شده، اما تعیین تکلیف این موضوع همچنان به عنوان یک مطالبه جدی از سوی مردم در استان مطرح است.

بهخ گزارش آوای بوشهر: موضوع حضور نه تنها مدیران، اعضا هیات مدیره و کارشناسان بلکه ۴۰۰ کارگر ساده پروازی در پارس جنوبی و شهرستان های کنگان، عسلویه و جم به عنوان نقدهایی است که از سال گذشته وارد عرصه رسانه های استان بوشهر شده است.

حضور بسیار محدود بخش عمده ای از مدیران عامل شرکت های نفت و گاز و پتروشمی این استان و گاهی نیم روزی اعضا هیات مدیره این شرکت ها با هزینه های گزاف حمل و نقل و پذیرایی بدون داشتن کمترین بهره وری مصداق بارز تعدی به بیت المال است که در سایه ناکافی بودن نظارت ها، همچنان به عنوان حیاط خلوتی برای برخی افراد شده است.

این نوع ناکارآمدبودن نظارت بر کارکرد این مدیران پروازی کار به جایی رسیده که هر کدام از این افراد نه تنها خود کمترین اثرگذاری در ساختار فعالیت های خود ندارند بلکه پای عده ای بازنشسته نیز در قالب مشاور به این مجموعه ها باز کرده و حقوق های چند ۱۰ میلیونی را برای هیچ نثار می کنند.

روزهای چهارشنبه هر هفته نمادی از خروج آن بخش از کارگران ساده این شرکت ها است که نفس زنان خود را به فرودگاه خلیج فارس عسلویه می رسانند تا برای استراحت تا روز شنبه خود را به دیارشان وصل و از روز یک شنبه با یک سورت پرواز مجدد وارد یک دور تسلسل شوند در حالی که مدیران و اعضا هیات مدیره در حد شاید کمتر از انگشتان یک دست در این مناطق ماهیانه آفتابی می شوند.

وعده معاون رییس جمهور عملیاتی شد

این موضوع به عنوان یک گلایه شدید و نقدی جدی توسط فعالان حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی استان در نشست معاون اجرایی رییس جمهور در ۲۲ بهمن ماه سال گذشته در بوشهر مورد توجه قرار گرفت و محسن منصوری وعده داد موضوع را با به عنوان یک مصوبه این نشست در تهران پیگیری کند.

وعده معاون اجرایی رییس جمهور در نشست ۲۵ بهمن ماه هیات دولت مطرح و وی اظهار کرد: یکی از گلایه ها در برخی استان ها از جمله بوشهر، در مورد مدیران پروازی و استفاده از مدیران غیربومی است که حضرتعالی (رییس جمهور) چند بار تذکر دادید و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مصاحبه هایی داشتند.

محسن منصوری افزود: برخی دستگاه ها و ارگان ها در بوشهر (عسلویه)، شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی دارند که اعضای هیات مدیره به شکل عمده غیر بومی و پروازی هستند.

وی عنوان کرد: خیلی از این اعضای هیات مدیره کارکرد ندارند و با هزینه های آنچنانی هتل و پرواز، نصف روز می روند به بوشهر و برمی گردند و ما بقی هفته را در دفاترشان در مناطق بالاشهر تهران مستقر می شوند.

منصوری اضافه کرد: ضرورت دارد دستورالعملی تدوین شود و مثلا در گام اول از هر پنج عضو هیات مدیره، ۲ نفر بومی باشند و همه اعضا هم در همانجا ساکن شوند، لازم است مکانیزم تنبیهی هم وجود داشته باشد.

برای جایگزین مدیران پروازی اقدام عاجل انجام شود

رییس جمهور در واکنش به گزارش معاون اجرایی نهاد، وی را مسئول پیگیری موضوع مدیران غیر بومی و پروازی کرد و گفت: حتما بازنگری شود و دستگاه به دستگاه موضوع بررسی شود.

آیت الله رییسی به معاون اجرایی ریاست جمهوری مأموریت داد، در راستای این تجدیدنظر، موارد را در دستگاه‌های مختلف بررسی کرده و برای جایگزینی مدیران بومی با مدیران پروازی تصمیم و اقدام عاجل به عمل آورد، مگر در موارد خاص که امکان جایگزینی وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت نیز همان روز و در گفت‌وگو با خبرنگاران دولت درباره حواشی به وجود آمده در مورد «مدیران پروازی» گفت: معاون اجرایی با دستور رئیس‌جمهور مامور شد با همکاری دستگاه‌های مرتبط، بررسی مورد به مورد انجام دهد تا مواردی که ضرورتی ندارد، استفاده از مدیرانی که در منطقه عملیاتی مستقر نیستند، انجام نشود.

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در ۲ اسفندماه سال گذشته در گفت وگو با خبرنگار دولت ایرنا، در پاسخ به این پرسش که دستور رئیس جمهور در خصوص مدیران پروازی به کجا انجامید؟ اظهار کرد: رئیس جمهور چندین مورد در خصوص مدیران غیر بومی شرکت های بزرگ دستوراتی داده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگی داریم که بخشی از شرکت های تابعه آنها در شهرهای دیگر فعالیت دارند اما از تهران اداره می شوند و این موضوع اشکالاتی هم در فرایند اجرا و هم نظارت ایجاد می کند. رئیس جمهور چند نوبت دستور داده که اگر جوانان و مدیران بومی توانمند در نقاط مختلف باشند مگر در مواقع ضروری، لزومی ندارد از تهران مدیر و هیات مدیره اعزام شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: ممکن است تخصص یک فرد ضرورتی ایجاد کند که یک مدیر از تهران برود و فعالیت تخصصی داشته باشد اما در اکثر موارد، کارهایی که در هیات مدیره ها انجام می شود، به نظر می رسد نیروهای انقلابی و مدیران بومی آن استان هم بتوانند این بار را بردارند.

منصوری عنوان کرد: در استان بوشهر یک مورد داشتیم که مردم این استان گلایه می کردند که استان های بوشهر و خوزستان به این بزرگی با این ظرفیت های گسترده نیروهای انسانی، سهم شان از مدیریت شرکت ها کم است.

مدیران پروازی که نیاز به جایگزینی با نیروهای بومی دارند را شناسایی می‌کنیم

وی در مورد شناسایی مدیران پروازی که نیاز به جایگزینی با نیروهای بومی دارند نیز بیان کرد: رئیس جمهور دستور داد تا بررسی شود البته این بدین معنی نیست که از فردا هر چه مدیر غیر بومی است باید برکنار شود بلکه در حال کار کارشناسی و دریافت اطلاعات شرکت ها هستیم تا در جایی که ضرورت ندارد و بتوانیم از افراد بومی استفاده کنیم، این کار انجام شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور اضافه کرد: اکنون به محض رسیدن مدیران پروازی به فرودگاه باید به استقبالش بروند و بلیت پرواز برای او خریداری کنند، ضمن اینکه وقتی استقرار ندارند عموما تمرکز ندارند و بر کار سوار نیستند.

منصوری عنوان کرد: به هر حال در حال بررسی این موضوع هستیم که هر تعداد از مدیران پروازی که نیاز به جایگزینی با نیروهای بومی دارند را شناسایی کنیم و نتیجه آن اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیران پروازی و یا در سطح پایین‌تر، مردم بوشهر را عذاب می‌دهد

این موضوع پس از چندی به نماز جمعه بوشهر و برخی شهرستان های استان نیز کشیده شد به گونه ای که در ۲۴ فرورین ماه امسال امام جمعه موقت بوشهر با تقدیر از اقدام دولت در توسعه زیرساخت‌ها گفت: رئیس‌جمهور دستورات ویژه‌ای در زمینه مدیران پروازی صادر کرد که جای قدردانی دارد.

حجت الاسلام یوسف جمالی با اشاره به اینکه مدیران پروازی و یا در سطح پایین‌تر، مردم را عذاب می‌دهد افزود: استان بوشهر برای هر جایگاهی در هر رشته و تخصص از جمله نفت، انرژی و دیگر امور دارای منابع انسانی ارزشمند است و می‌تواند تأمین کننده این نیاز باشد و در این راستا از اقدامات جدی استانداری بوشهر قدردانی می‌شود.

مدیران پروازی و ناکارآمد در استان بوشهر تغییر می‌کنند

مدیرکل بازرسی استانداری بوشهر نیز در ۲۳ فروردین ماه امسال در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: شناسایی مدیران پروازی، ناکارآمد و بازنشسته با جدیت دنبال و به زودی شاهد تغییرات جدی در این خصوص خواهیم بود.

صادق بوستانی افزود: باید به موضوع شناسایی و تعیین تکلیف این دسته از مدیران که مورد تاکید ریاست جمهوری و ملت شریف ایران است توجه ویژه شود.

بوستانی به نقش دستگاه‌ های نظارتی در موضوع مدیران پروازی اشاره و عنوان کرد: برخی از شرکت‌ ها و نهادها توجهی به دستورالعمل حذف مدیران پروازی و ناکارآمد ندارند؛ بنابراین انتظار می‌ رود دستگاه‌های نظارتی با برخورد قاطع و جدی، نسبت به تعیین تکلیف این دسته از مدیران اقدام کنند.

مدیرکل بازرسی استانداری بوشهر در خصوص پیگیری‌ های انجام گرفته، گفت: با توجه به ماموریت معاونت اجرایی رییس جمهور در خصوص شناسایی مدیران پروازی و ناکارآمد مکاتباتی با برخی از شرکت‌ها و نهادها انجام شده که گزارش این مکاتبات و اقدامات صورت گرفته به بازرسی نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

بوستانی بیان کرد: علاوه بر مکاتباتی که با این شرکت‌ها انجام شده، از طریق دیگر دستگاه‌ها نیز نسبت به جمع‌آوری اطلاعات لازم اقدام خواهد شد.

وی افزود: هیات مدیره شرکت پتروشیمی مروارید دارای دو عضو بازنشسته است که پیشتر نیز نهادهای نظارتی اخطارهای لازم را به آنها داده ولی با بی‌توجهی این مدیران مواجه شده‌اند.

بوستانی تاکید کرد: با توجه به مکاتباتی که با این پتروشیمی صورت گرفته باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف این دو عضو بازنشسته و پروازی اقدام عاجل صورت دهد، در غیر این صورت و عدم تمکین به قانون، این مدیران به دستگاه قضایی و سایر مراجع ذیصلاح و نظارتی معرفی و با آن‌ها برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

وی که سوم اردیبهشت ماه امسال ( دیروز) از سازمان منطقه آزاد بوشهر دیدار کرد، به خبرنگاران گفت: بر اساس گزارشات متعدد واصل شده به دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری بوشهر متأسفانه شاهد حضور تیم پروازی در سازمان منطقه آزاد بوشهر هستیم.

بوستانی با بیان اینکه شناسایی مدیران پروازی با توجه به مأموریت معاونت اجرایی رئیس جمهور صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس بررسی‌هایی که از سازمان منطقه آزاد بوشهر به عمل آمد متوجه شدیم علاوه بر مدیر اجرایی، کارشناسان مجموعه نیز پروازی هستند که این مسئله دهن کجی به مردم استان می‌باشد.

وی تصریح کرد: برخی از مدیران پروازی هر چند ماه یک بار و بعضی در هر ماه به مدت بسیار کوتاهی در محل کار حضور پیدا می‌کنند که همین مسئله باعث آسیب به مجموعه و عقب ماندگی در برنامه‌ها می‌شود.

مدیرکل بازرسی استانداری بوشهر افزود: وجود مدیران پروازی باعث رکود در فعالیت‌های سازمانی و تحمیل هزینه‌های سنگین مالی می‌شود.

بوستانی عنوان کرد: در اسرع وقت مکاتبات لازم با معاون اجرایی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور صورت خواهد گرفت و انتظار ما این است با توجه به تأکیدات ریاست محترم جمهور مدیران پروازی ناکارآمد در سایر دستگاه‌ها و صنایع استان را شناسایی خواهیم کرد.

برآیند

دولت سیزدهم به گواه مصوبات موجود برای پایان دادن به حضور مدیران غیربومی در استان ها در صورت داشتن نیروی های متعهد و متخصص درون این استان ها تلاش می کند، این موضوع چندین بار در سفرهای استانی توسط حجت الاسلام رئیسی در اجتماعات مردمی بیان شده است.

دولت در کنار تلاش برای از بین بردن پدیده مدیریت‌های غیربومی در استان ها در صورت وجود نیروهای بومی حائز شرایط، به هیچ عنوان حاضر به تحمل مدیران پروازی نیست به خصوص آن که اقامت دائم از جمله مهمترین شاخص های حضور افراد در مصادر مدیریتی تعریف کرده است.

نگاه مدیریتی استان بوشهر برای پایان دادن به این نوع کنش ها در راستای اجرایی کردن مصوبه دولت در خصوص مدیران پروازی نیز غالب بوده که نشان از اهمیت دولت سیزدهم به استفاده از نیروهای بومی توانمند در ساختار کلان شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی دارد اما ضروری است این اقدامات با شیب و سرعت تندتری توسط مدیران استان انجام و به سمع مردم برسد.

نوع مطالبه مردم استان بوشهر دیگر با گفتاردرمانی برخی مدیران دولتی استان سازگاری ندارد و از آنها عمل دقیق و اطلاع رسانی شفاف هم راستا با سیاست های دولت سیزدهم می خواهند، هر چند همین مردم از آن بخش از مدیران و کارشناسان غیربومی که زحمت زندگی و فعالیت مستمر در این استان برای اعتلای کشور با همه کمبودها را به جان می خرند اما در میدان عمل حضور دارند بی‌نهایت قدردان و سپاسگزار هستند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=20400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.