• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4

طبخ مرگ در آشپزخانه های پتروشیمی کاویان/ مسمومیت های سریالی که باعث فوت و نقص عضو پرسنل شد

  • کد خبر : 21577
  • 27 مرداد 1403 - 20:48
طمع و زیاده خواهی برخی گاهی به قیمت زندگی افرادی تمام می شود که بیگناه قربانی می شوند. تبعات جبران ناپذیر کارهایی که اثرات آن را نمی شود با عذرخواهی یا حتی پرداخت غرامت تلافی کرد.

به گزارش پتروچی، درست چهارشنبه هفته گذشته ۱۷ ام مرداد ماه، مسمومیت تعداد زیادی از پرسنل پتروشیمی کاویان خبرساز شد. هرچند خبرسازی مسمومیت کارگران این پتروشیمی بار اول نبوده اما گویا این مسئله، موضوعی عادی و پیش پا افتاده برای مسئولان پتروشیمی کاویان قلمداد میشده چرا که در چندماه گذشته بارها و بارها رخ داده و این رسانه در تاریخ ۲۶ خرداد ماه در پس مسمومیت حدود ۸۰ نفر از پرسنل تعمیرات به شرکت پتروشیمی کاویان بابت تبعات جبران ناپذیر آن هشدار داده بود که با تکذیبیه این شرکت موضوع خاتمه پیدا کرد.

سرانجام، مسمومیت های سریالی در سایه ی بی توجهی مسئولان پتروشیمی کاویان یک قربانی گرفت تا شاید مسئولان این پتروشیمی از خواب بیدار شده و جلوی تکرار این فاجعه را بگیرند. مرگ پرسنلی جوان از اهالی شهر کازرون که بر اثر استفاده از تخم مرغ صبحانه دچار مسمومیت شده و بعد از آن با مراجعه به شهر زادگاهش و بستری شدن در بیمارستان، کلیه ها و سپس جانش را از دست می دهد.

علاوه بر این هنوز تعدادی از مصدومان این حادثه در بیمارستان های شهرهای مختلف بستری هستند. از جمله سه نفر در شیراز که یکی از آن‌ها متاسفانه هر دو کلیه خود را از دست داده و دیالیزی شده است.

یکی دیگر از بیماران در بیمارستان ایذه بستری بود که به دلیل نبود امکانات درمانی به بیمارستان اهواز منتقل شده است و دو نفر دیگر یکی در اهواز و دیگری در آبادان همچنان بر تخت بیمارستان، سرنوشت نامعلوم خود را انتظار می کشند. سرنوشتی که فدای جاه طلبی و بی مسئولیتی مسئولان پتروشیمی کاویان شده است. مسئولانی که حتی حاضر نشدند از طرف شرکت برای اعزام بیماران به شهرهای خودشان وسیله ای در اختیار آن ها قرار بدهند.

از این گذشته پیگیر هزینه‌های درمانی آن ها نشده اند.یک منبع آگاه گفته است که تعداد زیادی از کسانی که دچار مسمومیت شده اند هنوز روده هایشان درگیر بوده و تعدادی دیگر، کبد و کلیه هایشان دچار مشکل شده است. هرچند پس از این واقعه ی ناگوار به گفته ی برخی از رسانه های محلی، دادستانی به ماجرا ورود کرده اما از کم و کیف پیگیری حادثه توسط دادستان خبری در دست نیست.

همچنین فرماندار عسلویه دستور پلمپ دو آشپزخانه شرکت که شامل آشپزخانه کارفرما و آشپزخانه پیمانکار است را صادر کرده اما «پتروچی» با بررسی شواهد و گفتگو با فردی که نمیخواست نامش فاش شود مطلع شد که مسئولان شرکت کاویان در زمان گرفتن مجوز فک پلمپ، فقط آشپزخانه کارفرما را به ماموران بهداشت نشان داده و مجوز فک پلمپ هر دو آشپزخانه را گرفته اند. این درحالی است که رمضان اولادی مدیرعامل پتروشیمی کاویان برای گذراندن تعطیلات به همراه خانواده در کانادا به سر می‌برد.

شاید اگر رمضان اولادی در خرداد ماه، بجای گشت و گزار در سواحل اسپانیا، رفاهیات پرسنل زحمت کش خود را پیگیری میکرد، اکنون شاید بروز اتفاقات تلخ مسمومیت در این شرکت نبودیم.هرچند این پتروشیمی با بیانیه ای قول پیگیری ماجرا را داده اما به آن ها باید گفت علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

باید مسئولان این پتروشیمی با مشاهده اولین مسمومیت، پیگیر ماجرا می شدند و عوامل آشپزخانه و پیمانکار آن را بازخواست می کردند نه اینکه با سرپوش گذاشتن روی ماجرا، باعث تکرار آن و وقوع فجایع انسانی و مرگ پرسنل بی گناه شوند.

شرکت دونا نیز که پیمانکار غذا بوده با گذشت نزدیک به یک هفته هیچ اظهار نظری در رابطه با نتایج آزمایش نکرده است گویا اینبار هم قصد دارند با گذشت زمان روی موضوع سرپوش گذاشته تا آنچه که بر پرسنل بی گناه رفته به دست فراموشی سپرده شود.

با مرگ این جوان پای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به میان آمده است اما بعد از گذشت حدود ۹ روز از این اتفاق تلخ، کماکان هیچ گزارشی از نتایج آزمایشات منتشر نشده و امید است مسئولین سلامت استان بوشهر تمهیداتی لحاظ کنند تا جلوی تکرار این فجایع و زیاده خواهی برخی از شرکت ها گرفته شود. شرکت‌هایی که هیچ ابایی از به خطر انداختن جان پرسنل برای رسیدن به سود بیشتر ندارند.

بی تفاوتی مدیران منطقه ویژه ی انرژی پارس در خصوص مسمومیت های پی در پی پتروشیمی کاویان نیز بر کسی پوشیده نیست و توصیه میشود سخاوت اسدی بجای لابی گری و جلساتش در تهران برای بقا، اندکی هم به فکر نظارت بر عملکرد شرکت ها باشد.

همچنین پتروشیمی کاویان در تکذیبیه مسمومیت خرداد ماه مدعی شده که غذای پرسنل کارفرما و پیمانکار تفاوتی با هم ندارند که این موضوع هم از با بررسی های پتروچی با قطعیت تکذیب شده و توصیه می شود یا نوع و کیفیت غذای مسوولان شرکت ها با پرسنل و کارگردان یکی شود یا اگر چنین اتفاقی نمی افتد مسوولان بهداشت و درمان استان اجازه داشته باشند هر چندوقت یکبار به آشپزخانه های شرکت های پیمانکاری سرزده و نوع و کیفیت غذاهایی را که طبخ می شود بررسی کنند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=21577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.