• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
21

دایو با تاریخی باستانی /تأسیس روستا با حسینیه

  • کد خبر : 3730
  • 06 مهر 1396 - 1:18

  آوای جم_در قسمت سوم طرح هر شب یک حسینیه، به روستای دایو می رویم. معرفی روستا به گزارش آوای جم -دایو نام قدیمی یکی از آبادی های باستانی شهرستان جم است که در انتهای سلسله کوه های زاگرس در غرب شهرستان واقع شده است. در دایوی قدیم و گلوقلات (گیرکلات)، آثار باستانی متعددی از […]

  •  

آوای جم_در قسمت سوم طرح هر شب یک حسینیه، به روستای دایو می رویم.

معرفی روستا

به گزارش آوای جم -دایو نام قدیمی یکی از آبادی های باستانی شهرستان جم است که در انتهای سلسله کوه های زاگرس در غرب شهرستان واقع شده است. در دایوی قدیم و گلوقلات (گیرکلات)، آثار باستانی متعددی از جمله آسیاب آبی، سد ساروجی مربوط به دوره ساسانیان و سنگ نوشته های قرآنی وجود دارد. همچنین در قدیم رشته قناتی از سمت کوه های غربی این منطقه جریان داشته که حدود پنج هکتار باغ نخل را آبیاری می‌کرده است. علاوه بر این، در این منطقه باستانی نزدیک ۵۰۰ قبر وجود دارد که نشانه قدمت و جمعیت بالای این آبادی در دوران قدیم بوده است.

از اواخر دهه شصت اهالی روستا از این منطقه کوهستانی به دشت همجوار و دیگر نقاط منطقه جم مهاجرت می کنند و اکنون بیست و هشت خانوار در این محل زندگی می کنند.

این روستا در حال حاضر یک مدرسه ابتدایی با حدود ۱۵ دانش آموز دارد. اما از این روستای کم جمعیت، چهره های علمی با تحصیلات عالیه زیادی به پا خواسته اند که بعضی از آنها سمت هایی در سطوح بالای مدیریتی استان دارند. چهره هایی نظیر مهندس شاپور رجایی مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر، احمد رجایی مدیر صنعتی خارجی سازمان بازرگانی استان بوشهر، مهندس حبیب علوی نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عسلویه، دکتر حبیب رجایی دکترای داروسازی، به همراه یک استاد دانشگاه، پنج کارمند رسمی شرکت های تابعه وزارت نفت، حداقل سه پاسدار و چند کارمند دیگر دولت که با توجه به تعداد خانوار این محل نشان از استعداد و پشتکار بالای جوانان فامیل اصلی این روستا دارد.

حسینیه

بزرگداشت نهضت عاشورا در روستای دایو از قدیم تاکنون حالت سلسله اجدادی داشته است و قدمت آن به صد و پنجاه سال می رسد. ابتدا شخصی به نام حاج محمد گرگی بزرگ اجداد این آبادی این مراسمات را بنیانگذاری کرده است. پس از آن، پسر ایشان حاج حسینعلی گرگی ادامه داده راه پدر شده و این مراسم را اداره می کرده است. پس از ایشان حاج عباس گرگی متولی این مراسم بوده است. تا قبل از احداث حسینیه فعلی، این مراسم به صورت غیرمتمرکز در منازل و یا مکان های مختلف روستا در ناحیه کوهستانی روستا تشکیل می شده است.

حسینیه فعلی به نام حسینیه دوطفلان در سال ۱۳۶۸ با خودیاری و کمک اعضای فامیل و ساکنان محل احداث شده است. زمین حسینیه را مرحوم حاج عباس گرگی و برادر ایشان اهدا کرده اند. احداث حسینیه همزمان می شود با مهاجرت اهالی محل از دایوی قدیم به دایوی فعلی. زمانی که اولین شخص یعنی آقای حاج عباس گرگی از آبادی قدیمی به محل فعلی کوچ می کند همزمان در کنار خانه شخصی خود، زمینی را به حسینیه اهدا می کند و کار ساخت حسینیه هم از آن زمان شروع می شود.

اکنون متصدی حسینیه، آقای عبدالحسین رجایی فرزند حاج عباس است. ضیافت و پذیرایی مراسم را خود مردم هر شب یک نفر با ادای نذر بر عهده می گیرند و روضه را تا شب چهارده برگزار می کنند.

حسینیه دارای یک آشپزخانه و آبدارخانه است که در آن زنان روستا کار پخت و پز و تدارکات مربوط به ضیافت روضه را انجام می دهند.

واعظان و نوحه خوانان

در قدیم مرحوم خطیب از ملایان مرکز جم، واعظ ثابت روستا بوده است طوریکه تا پایان شب دهم محرم در روستا ساکن می شده است. نزدیک ۵۰ سال است که آقای احمد ستوده، از معتمدان سرشناس محل پیش خوانی و روضه الشهدای مراسم را می خوانده است. در حال حاضر آقای همت ستوده نوحه خوان و پیش خوان به همراه آقایان مختار گرگی، علی صادقی نیا و باقر ستوده پیش خوانی می خوانند.

در انتها، از زحمات آقایان احمد ستوده و عبدالحسین رجایی به خاطر همکاری با سایت آوای جم تشکر و قدردانی می شود.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=3730

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.