• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
تشريح روند كاهشي درآمد پتروشيمي پرديس؛

سهامداران منتظر رشد سودآوری شپدیس نباشند!

  • کد خبر : 20353
  • 03 اردیبهشت 1403 - 12:46
درآمد فروش شرکت در نیمه سال مالی چیزی در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می دهد توانسته تنها نیمی از مبلغ فروش سال گذشته خود را محقق نماید و در بهترين حالت با فرض ثبات تمامی شرایط پتروشيمي پرديس میتواند همان درآمد سال گذشته را شناسایی نموده و در نتيجه با توجه به رشد هزینه ها سودی کمتري را نسبت به سال گذشته نصيب سهامدارانش خواهد كرد.

به گزارش آوای بوشهر و به نقل ازنفت ما ،پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۲۲۵ هزار تن اوره و همچنین ۲میلیون و ۴۰ هزار تن آمونیاک بزرگ ترین تولید کننده اوره در کشوراست اما طبق صورت های مالی این شرکت میزان تولید عملی اوره ۳ میلیون تن و در آمونیاک یک میلیون و نهصد هزار تن می باشد.
افت معنادار تولید در شپدیس
این پتروشیمی در سال مالی گذشته یعنی در پایان شهرریور ماه سال ۱۴۰۲ کمتر ۳ میلیون تن اوره تولید کرده است که این مقدار در سال ۱۴۰۱ در حدود ۳میلیون ۱۰۰ هزار تن بوده که این امر از وجود مشکلات عدیده در تولید حکایت دارد. همچنین در خصوص میزان تولید در شش ماهه ابتدایی سال مالی ۱۴۰۳ ، آمار حکای از آن دارد که حدود ۱ میلیون ۴۴۰ هزار تن اوره تولید شده که درواقع نیمی از مقدار تولید سال قبل می باشد و اتفاق مثبتی برای تولید در سال مالی جدید رقم نخورده است.

روند درآمدی در پردیس نزولی شد
به لحاظ مبلغی نیز در سال مالی ۱۴۰۲ پردیس مبلغ ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انواع محصولات را به فروش رسانده است که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۳ میلیارد تومان بوده است. همانطور که در نمودار نمایش داده می شود روند درآمدی شرکت در طی ۵ سال گذشته در مقطعی به دلیل راه اندازی فاز جدید تولید اوره افزایش داشته اما این روند در طول ۱٫۵ سال گذشته نزولی شده و با کاهش قابل ملاحظه همراه شده است.

این در حالی است که شرکت سعی کرده است تا تمرکز خود را بر تولید بیشتر گذاشته تا بتواند سطح کلی درآمد را بالا ببرد. از طرفی دیگر از مهر ماه سال ۱۴۰۲ نرخ فروش اوره حمایتی که حدود ۲۳ درصد از فروش پتروشیمی پردیس را تشکیل می دهد افزایش قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که در شش ماهه پایانی سال ۱۴۰۲،شاهد رشد ۶۰ درصدی یعنی از کیلویی ۶،۶۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان بوده ایم. با یک حساب سر انگشتی می توان گفت در سال مالی جدید به طور مشخص و خالص از این طریق، ۱۵ درصد بر مبلغ فروش شپدیس افزوده خواهد شد.

ثبات مبلغ فروش با وجود افزایش نرخ ارز
اما با این حال درآمد فروش شرکت در نیمه سال مالی چیزی در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می دهد توانسته تنها نیمی از مبلغ فروش سال گذشته خود را محقق نماید و در بهترین حالت با فرض ثبات تمامی شرایط پتروشیمی پردیس میتواند همان درآمد سال گذشته را شناسایی نموده و در نتیجه با توجه به رشد هزینه ها سودی کمتری را نسبت به سال گذشته نصیب سهامدارانش خواهد کرد.

تداوم سیر نزولی حاشیه سود ناخالص
همانطور که در روند حاشیه سود ناخالص شرکت مشاهده می شود پس از اوج گرفتن و برتری فروش بر بهای تمام شده در سال ۱۴۰۰ که عمدتا بخاطر افزایش نرخ جهانی گاز و به دنبال آن اوره کشاورزی بود، موجب شد که دو سال مالی طلایی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای شپدیس رقم بخورد اما پس از فروکش کردن التهابات جنگ اوکراین و آرامش بازار گاز طبیعی و اوره، نرخ های جهانی با کاهش قابل توجهی همراه شد و درآمد اوره سازها را با مشکل مواجه نمود.

از طرف دیگر کاهش تقاضای اوره در سطح جهانی باعث شد تا ریزش قیمت در بازار اوره فراتر از افت قیمت گاز طبیعی بوده و حاشیه سود این شرکت ها به ویژه پردیس را تحت تاثیر منفی قرار دهد. در حال حاضر حاشیه سود شرکت برابر با سال ۱۳۹۸ شده است که عدم افزایش نرخ ارز محصولات پتروشیمی در کنارهزینه های تحریم (فروش اوره با ۲۰-۳۰ درصد زیر قیمت و از دست دادن حضور ایران در تندر بزرگ هند) و همچنین اختلاف ۲۵۰ درصدی بین قیمت اوره کشاورزی و نرخ های آزاد بر این صنعت فشار می آورد.
 
مولفه های موثر بر افت سودآوری شپدیس
گفتنی است طبق گزارشات، قیمت جهانی گاز طبیعی در طی شش ماهه گذشته روند نزولی به خود گرفته که یکی از اصلی ترین عوامل آن افزایش دما در اکثر نقاط دنیا  بوده که کاهش تقاضا برای انرژی را به همراه داشته است. به دنبال کاهش قیمت گاز، نرخ های جهانی اوره نیز با کاهش مواجه شده است. اگرچه که در نیمه سرد سال به طور نرمال میزان تقاضا برای اوره افزایش می یابد اما این امر نتوانسته از فشار بر قیمت ها بکاهد.

باید توجه داشت که در روزهای پیش رو که فصل های گرم سال خواهند بود تقاضا به صورت خودکار برای انرژی که اصلی ترین تامین کننده آن گاز طبیعی می باشد با افت شدید مواجه خواهد شد و همچنین در نیمه اول سال که زمان بهره برداری از محصولات کشاورزی می باشد تقاضا برای دریافت اوره یا همان کود صنعتی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

در مجموع با توجه به مسائل مطرح شده در مورد صنعت اوره، در حال حاضر و حتی برای بازه ای میان مدت این شرکت بازدهی جذابی را برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=20353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.