• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10
گزارش تحلیلی آوای بوشهر از وضعیت اشتغال بومی ها در پارس جنوبی؛

مخازن سبز پتروشیمی عسلویه و ادعای بزرگ ۸۰ درصدی/ چرا آمارها با هم نمی خوانند؟!

  • کد خبر : 15605
  • 23 اردیبهشت 1402 - 19:04

به گزارش آوای بوشهر؛ سالهاست که از مصوبه الزام جذب ۵۰ درصدی هیات دولت آقای احمدی نژاد برای منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلویه می گذرد و طی این سالها بارها آمارهای مدیران نفت و گاز و پتروشیمی در زمینه جذب نیروی بومی، با عدم تایید مدیران استانی مواجه شده است. شاید یکی از رویاهای […]

به گزارش آوای بوشهر؛ سالهاست که از مصوبه الزام جذب ۵۰ درصدی هیات دولت آقای احمدی نژاد برای منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلویه می گذرد و طی این سالها بارها آمارهای مدیران نفت و گاز و پتروشیمی در زمینه جذب نیروی بومی، با عدم تایید مدیران استانی مواجه شده است.

شاید یکی از رویاهای مناطق میزبان و پیرامونی منطقه ویژه عسلویه، تحقق جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی در صنایع بزرگ منطقه است که تاکنون، هیچ آمار دقیقی از تحقق آن در دست نیست.

سال ۱۳۸۸ مرحوم عبدالله حاجیانی مدیر وقت کار و امور اشتغال منطقه ویژه پارس تاکید کرده بود: “همه شرکت‌های تابعه وزارت نفت در استان بوشهر موظف به اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر به‌ کارگیری ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی هستند.”

مهرماه سال ۱۳۸۹ موسی سوری مدیر عامل وقت منطقه ویژه پارس جنوبی، درصد اشتغال نیروهای بومی استان بوشهر در شرکت های مستقر در پارس جنوبی را ۳۱ درصد اعلام کرده بود.

آمار برخی مسئولان از میزان اشتغال نیروهای بومی اما آمارهای پراکنده ی نفتی ها را به چالش می کشد.

آذرماه ۱۳۹۳ محمد گنجی امام جمعه وقت جم، آمارهای اعلامی نفتی ها در خصوص اشتغال بومی در پارس جنوبی را مخدوش دانست و اعلام کرد: “اجرای مصوبه اشتغال ۵۰ درصد نیروهای بومی استان در صنعت نفت میتواند مشکل اشتغال را ریشه کن کند و حتی اجرای ۳۰ درصد این مصوبه نیز برای ریشه کنی بیکاری استان کافی است.”

سال ۱۳۹۷ سید علی اکبر فاطمی نماینده وقت استان بوشهر در شورای عالی استان ها، اعلام کرده بود: “در حال حاضر ۹۰ درصد نیروهای شاغل در عسلویه غیربومی هستند و سهم مردم منطقه از اشتغالزایی در عسلویه با وجود گرمای طاقت‌فرسا و بوی متعفن گاز و گوگرد فقط حدود ۱۰ درصد است.”

آیت الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر هم در خطبه های نماز جمعه سال ۱۴۰۰، درست ۱۶ سال پس از مصوبه هیات دولت در خصوص الزام جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی استان بوشهر، میزان اشتغال نیروهای بومی استان در پارس جنوبی را ۱۵ درصد اعلام کرده و می گوید: “براساس اعلام منابع رسمی، این آمار در استان بوشهر حدود ۱۵ درصد است.”

اسفند ماه سال ۱۴۰۱ و با استقرار دولت سیزدهم احمد محمدی زاده استاندار بوشهر، در سخنانی، اظهار امیدواری می کند “مصوبه بکارگیری ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی با تعامل وزارت نفت محقق شود.”

هیات وزیران در بهمن ماه ۱۳۸۴ و در سفر به استان بوشهر، آموزش و جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی استان بوشهر در شرکت های تابعه وزارت نفت را تصویب و ابلاغ می کند. در این مصوبه آمده است:
“الف- وزارت نفت مکلف است: حداقل پنجاه درصد از نیروهای مورد نیاز خود و مجموعه شرکت های تابع در منطقه از نیروهای بومی استان بوشهر استخدام و در صورت نیاز آموزش های لازم به آنها بدهد.”

مصوبه ای که تا امروز محقق شدن آن در حد “اظهار امیدواری” بوده و طبق اعلام مسئولان استانی و شهرستانی، با گذشت ۱۸ سال از لازم الاجرا شدن، آمار دقیقی از تعداد استخدام های بومی و غیر بومی وجود ندارد یا ارائه نشده است.

مدیر منابع انسانی شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه ادعا کرده ۸۰ درصد نیروهای مان را از بین افراد بومی انتخاب کرده ایم. این جمله به قدری ابهام دارد که مشخص نیست معنی سخن مدیر منابع انسانی، این است که ۸۰ درصد نیروهای شاغل در این شرکت بومی هستند یا اینکه در جذب های جدید، ۸۰ درصد نیروها را از افراد بومی انتخاب کرده اند.

آقای ژیان البته این را هم نگفته که این ۸۰ درصد در چه بخش هایی(خدماتی، فنی یا مدیریتی) شاغل هستند؟ و اینکه قراردادهای شان چگونه است؟

مخاطبان آوای بوشهر انتظار دارند این ادعای بزرگ، راستی آزمایی شود و اگر، به دلایل حقوقی، امکان انتشار لیست شاغلین مخازن سبز پتروشیمی عسلویه وجود ندارد این آمارها توسط فرمانداری عسلویه یا استانداری بوشهر صحت سنجی و به مردم اعلام شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.