• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9

دفاعیه ای از مجموعه ی آب شهرستان جم!!!

  • کد خبر : 532
  • 16 مرداد 1390 - 16:18

بی آبی مشکل شهرستان جم است اما بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح منابع آب، معضل اصلی این شهرستان است.گویا دوستان اداره ی آب،نمی دانند که آنها را برای ارائه ی راهکار قرار داده اند نه جواب های سربالا. و الا بهتر است اداره ی آب شهرستان به ‹‹خدمات لوله و لوازم آب›› تغییر نام دهد تا دیگر در ذهن مردم شائبه ضعف مدیریتی ایجاد نشود.

بی آبی مشکل شهرستان جم است اما بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح منابع آب، معضل اصلی این شهرستان است.گویا دوستان اداره ی آب،نمی دانند که آنها را برای ارائه ی راهکار قرار داده اند نه جواب های سربالا. و الا بهتر است اداره ی آب شهرستان به ‹‹خدمات لوله و لوازم آب›› تغییر نام دهد تا دیگر در ذهن مردم شائبه ضعف مدیریتی ایجاد نشود.

دفاعیه ای از مجموعه ی آب شهرستان جم

ان الذکری تنفع المومنین

نگاهی کوتاه به وضعیت خدمات رسانی در شهرستان جم، گویای این واقعیت است که مدیریت در این شهرستان به نسبت بسیاری از شهرهای بزرگ از وضعیت مناسبی برخوردار بوده! و همین موضوع ، سهمی به سزا در بالندگی فزاینده ی زیست بوم کهن جم داشته است و همه مسئولین بحمدا… در امر مدیریت موفق بوده و هستند!!! اما متاسفانه مطابق ضرب المثل معروف ‹‹هر زیبایی عیبی هم دارد›› در این شهرستان هم افرادی هستند که با رفتارهای نابه جای خود چهره ی زیبای این سرزمین را خدشه دار می سازند. در همین راستا، برخی افراد خام و ناپخته در عرصه های کلان مدیریتی، سخنانی را مطرح کرده و به قول خودشان به نقد وضعیت مدیریتی در شهرستان می پردازند که جای بسی شکوه و شکایت دارد. این عده که تعدادشان بسیار بسیار!!! اندک است، به دلیل غرض ورزی های شخصی و شاید هم طمع پخته وخام، دست به هوچی گری زده و ارکان مدیریت در شهرستان جم را به لرزه در می آورند. بی شک تداوم این وضعیت، باعث پایین آمدن کیفیت مدیریت در این شهرستان و لطمه وارد شدن به فضای آرام و بی دغدغه ی مدیریتی می گردد. آنچه در طی سالیان اخیر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده، هجمه های نابه جا به سمت اداره ی آب شهرستان جم است که بی گمان یکی از خدوم ترین و کوشاترین مجموعه های اداری در میان ادارات موجود است. عده ای از خدا بی خبر!، هر روز به بهانه های واهی، به این نهاد زحمتکش انتقاد کرده و مدیریت اصولی و شایسته ی آن به باد نقد می گیرند. روند این انتقادات در تابستان سیر صعودی گرفته و حجم بیشتری از افاضات کذب را به دنبال دارد. اینکه چرا چنین اتفاقاتی برای این نهاد خدوم دولتی می افتد جای بسی تعجب دارد. ما در این مقال تلاش داریم پاسخگوی انتقادات واهی همان برخی ها باشیم و غبار تهمت های دروغین ضعف مدیریتی را از دامن کبریایی این مجموعه بزداییم. بی گمان حرفهای منتقدین بی انصاف در خصوص در راس قرار گرفتن اداره ی آب شهرستان جم از نظر ضعف مدیریتی ، بسیار ناشایست و ناشی از عدم آگاهی این جماعت از روند فعالیت های این مجموعه و عواقب!!! خدمات رسانی عالی آن در طی سالهای گذشته است. در زیر برخی ازانتقادهای معترضین به همراه جوابهای قانع کننده ما می آید که همگی نشان از فعالیت های شبانه روزی و تلاش های محیر العقول، اداره ی  آب شهرستان جم دارد. باشد که آنان که خود را به خواب زده و ناشکری می کنند بیدار شوند و برای یک قطره آب اینقدر جیغ و داد نکنند!!!

  1. اداره ی  آب شهرستان جم از زمان واگذاری انشعاب آب به مشترکین در برخی روستاها تا حدود سه سال، فقط به دریافت آبونمان بسنده می کرد . برخی از روستاها فقط از انشعاب آب برخوردار بودند و لوله ها فقط به تبادل هوا مشغول بودند.

جواب :

با پیگیری های مکرر و حتی حضور مسئول وقت اداره ی آب ، وضعیت آبرسانی سهمیه ای اعمال شد که برای نخستین بار مردم بعد از هر  ۲۴ ساعت می توانستند دو ساعت!!! از آب شهری برخوردار گردند. همچنین با مسئولین آب درخصوص چرایی اجرای خطوط لوله ی بی آب به گفتگو نشستیم که این عزیزان دلیل آن را کمبود آب و اعتراضات مردمی در صورت واگذاری انشعاب آب برای عده ای و عدم واگذاری انشعاب برای عده ی دیگر عنوان کردند. در راستای مودت ودلسوزی بیشتر، مسئولین آب برای رفع مشکل ، عاجزانه از مردم خواستند چاهی را پیداکنند که چهار ساعت در روز آب داشته باشد تا این عزیزان با هزینه ی مدیریت آب شهرستان ، اقدام به انتقال آب برای ساکنین لوله های خالی کنند که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

۲٫      ضعف بسیار شدید در زمینه ی کنتور خوانی و ارائه ی قبوض که گویا ناشی از ضعف همکاران محلی اداره ی آب می باشد. به طوری که گاها مشاهده می شود آب بهای مصرفی مشترکین به دلیل عدم مراجعه کنتور خوان و ضعف اطلاع رسانی به صورت شش ماهه محاسبه گردیده  و مشترکین را در پرداخت ها دچار مشکل می کند.

جواب :

مسئولین این ضعف را پذیرفته و قول مساعد برای رفع مشکل دادند. در سخنانی که با مسئول وقت آب داشتیم ایشان از روش های نوین( انداختن برگه های اطلاع رسانی برای منازلی که درب هایشان بسته است جهت خواندن کنتور در اسرع وقت و اعلام به مدیریت از طریق شماره های روی برگه )  برای اطلاع رسانی خبر دادند که متاسفانه هیچ کس چنین مواردی را تا آن موقع رویت نکرده بود. البته ممکن است برگه ها را باد برده یا گوسفنی، چیزی آنها را خورده و یا بدبینانه اینکه اصلا کنتورخوانی نیامده باشد (که مدیریت این مورد آخر را قویا تکذیب کردند.)

۳٫      صدور قبوض عجیب وغریب برای برخی از مشترکین به طوری که برای دو یتیم در یکی از روستاها در دو دوره پشت سر هم قبض هایی با مبالغ حدود ۵۰۰۰۰ تومان صادر گردید . تلاش های این دو یتیم هم ره به جایی نبرد  و کارمندان مدیریت آب ، مصر بر صحت قبوض بودند. تا اینکه قضیه از طریق کمیته ی امداد شهرستان و سپس فرمانداری پیگیری شد و با بررسی مجدد سیستم صدور قبض ، توسط مسئولین آب ، مشخص شد آب بهای مصرفی این دو یتیم کم تر از میزانی است که شامل صدور قبض گردد!!! این در حالی است که  این دو یتیم مبلغی را در طی قسط بندی قبض اول پرداخت کرده بودند!!

جواب:

این مورد از موارد نادر در اداره ی آب شهرستان است و احتمال آن یک به میلیون است. انصافا تاکنون کسی را دیده اید که برای قبض مشکل دار به ادره ی آب شهرستان مراجعه کرده باشد. تازه اگر فرمانداری وارد نشده بود که اصلا همین یک مورد هم رو نمی شد…. و آن موقع آمار می شد هیچ در n

۴٫ قطع آب روستاهای مرکزی به مدت چند روز، که پیگیری ها حاکی از عدم پرداخت قبض برق سیستم آب رسانی روستاهای بخش مرکزی و نهایتا قطع برق سیستم آبرسانی توسط مدیریت برق شهرستان بود!!!

جواب : متاسفانه در این خصوص دلیل خاصی را نشنیدیم اما حتما دلیلی داشته. شاید پول نداشته اند، شاید بانک تعطیل بوده فرصت نکرده اند قبض ها را واریز کنند، شاید پول قبض برق زیاد بوده و در اعتراض به مبلغ، قبض را پرداخت نکرده اند. آخر تا حالا برایتان پیش نیامده که پول قبض هایتان را دیر بدهید. واقعا که خیلی توقع دارید!!!

۵٫ سهمیه بندی عجیب و غریب آب در تابستان ، به طوری که روستای آبگرمک در چند روز گذشته نزدیک به سه روز بی آبی را تجربه کرد. گویا هیچ نوع مدیریتی بر روی نحوه ی تقسیم آب آنهم با وجود مشکل کمبود آب، صورت نمی گیرد و هر کس بلند تر فریاد بزند با مشکل کمتری مواجه است و لوله ی خانه اش از آب پرتر.

جواب:

اولا این مشکل با حضور مسئول محترم آب شهرستان حل وفصل شد  و قول حل مشکل داده شد. نکته ی جالب در خصوص این موضوع پاسخ یکی از دوستان آب  به اهالی ناشکربود جای بسی تقدیر دارد !!! ایشان  در جواب ناعدالتی در سیستم توزیع آب ، بیان فرمودند که یک قالب یخ تا از بالا دست به دست شده و به شما برسد قطعا آب شده و کمتر به شما می رسد ( آفرین به این جواب دندان شکن).

اما دوستان بزرگوار!

آب شهرستان جم که زمانی زبانزد همگان بوده است اکنون با حفر چاههای چند صد متری توسط دوستان نفت وگاز واستحصال آن برای انواع مصارف ، به قطره چکانی تبدیل شده که برای زنده ماندن مردمان روستا و شهر هم دیگر کافی نیست. البته در این راستا ابتکارات خوبی توسط مراجع ذی صلاح مثل  جهاد کشاورزی و اداره ی آب ایجاد شده است که از جمله آنها می توان به محدودیت برداشت آب از چاهها ، برنامه ریزی برای کنتور گذاری بر سرچاههای کشاورزی ، دریافت مبالغ هنگفت برای اعطای پروانه چاه و عدم تامین مناسب سوخت برای کشاورزان اشاره کرد. بی گمان مقصر اصلی کم آبی در شهرستان جم همین چاههای ۲۰متری کشاورزان  ومردم روستا است و الا مدیریت آب و برداشت های بی رویه توسط واحد های صنعتی  ذره ای در این فقره مقصر نیستند!! آنچه بارز است اینکه دوستان نفت و گاز در راستای آبرسانی به مجموعه های خود ناچار به استحصال آب هستند اما باور کنید زشت است که اداره ی آب شهرستان که موظف و مکلف به مدیریت آب در شهرستان است هر بار و در جواب هر سوال کوچکی فریاد بی آبی سر دهد و خود را مبرا از وضعیت موجود کند. بی آبی مشکل شهرستان جم است اما بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح منابع آب، معضل اصلی این شهرستان است.گویا دوستان ادراه ی آب،نمی دانند که آنها را برای ارائه ی راهکار قرار داده اند نه جواب های سربالا. و الا بهتر است اداره ی آب شهرستان به ‹‹لوله کش›› تغییر نام دهد تا دیگر در ذهن مردم شائبه ضعف مدیریتی ایجاد نشود.

اما در آخر مثل همیشه منتظر خواهم بود امید که گوش مسئولین یکی در نشود و یکی دروازه  و باز هم تکرار ، تکرار، تکرار ……..

وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَکَ وَلِقَوْمِکَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ(الزخرف/۴۴)

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=532

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.