• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

اخبار داغ و شنیدنی از انتخابات و کاندیداهای مجلس نهم

  • کد خبر : 900
  • 08 بهمن 1390 - 15:28

به گزارش خبرنگار آوای جم به نقل از سایت انتخابات ایران :‌سخنگوی شورای نگهبان گفت که تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم نسبت به انتخابات مجلس هشتم افزایش ۱۷ درصدی داشته است.

به گزارش فارس عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه با حضور در یک نشست خبری به سؤالات اصحاب رسانه در موضوعات مختلف پاسخ داد.

 

به گزارش خبرنگار آوای جم به نقل از سایت انتخابات ایران :‌سخنگوی شورای نگهبان گفت که تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نهم نسبت به انتخابات مجلس هشتم افزایش ۱۷ درصدی داشته است.

به گزارش فارس عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه با حضور در یک نشست خبری به سؤالات اصحاب رسانه در موضوعات مختلف پاسخ داد.

 

سخنگوی شورای نگهبان: * ۳۳۳ نفر انصراف دادند. * از مجموع ۴هزار و ۸۷۷ نفر ثبت نام کننده، دو هزار و ۷۰۰ نفر شکایت کردند! * نتایج نهایی بررسی‌ها در روز ۲۱ بهمن ماه اعلام می شود.

وی در ابتدای سخنان خود با اعلام اینکه در حال حاضر شورای نگهبان در فرصت بررسی صلاحیتها قرار دارد گفت: تا یکم بهمن نوبت رسیدگی در هیئت‌های نظارت استانی بود که پیش از آن نیز بررسی صلاحیتها در هیئت‌های اجرایی انجام و نتایج به هیئت‌های استانی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: پس از طی این مرحله، طبق قانون انتخابات از دوم بهمن تا ۲۱ بهمن به مدت ۲۰روز نوبت دریافت شکایات و رسیدگی به صلاحیتها در شورای نگهبان است؛ این رسیدگی ها مربوط به کسانی خواهد بود که نسبت به رسیدگی صلاحیت خود در مراحل گذشته اعتراض دارند.

کدخدایی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان از هفته گذشته تاکنون جلسات فوق‌العاده‌ای را برای بررسی شکایات برگزار کرده است، از اعلام نتایج نهایی بررسی‌ها در روز ۲۱ بهمن ماه جاری خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع بررسی صلاحیتها در مراحل قبل، کاهش زیادی در رد صلاحیتها نسبت به دوره‌های قبل داشتیم به نحوی که در این دوره نسبت به مجلس هشتم ۱۷ درصد تأیید صلاحیتها افزایش داشته و به همان نسبت نیز در عدم تأیید صلاحیتها با کاهش روبه رو بودیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مجموع، ۵ هزار ۳۸۲ نفر ثبت نام کرده بودند که از این میزان ۳۳۳ نفر انصراف دادند که از مجموع ۴هزار و ۸۷۷ نفر ثبت نام کننده، دو هزار و ۷۰۰ نفر شکایت کردند و در مجموع نیز ۵۵درصد تأیید صلاحیت شدند؛ شورای نگهبان طبق قانون وظیفه رسیدگی به شکایات را نیز بر عهده دارد.

“در بخش عدم تأیید صلاحیتها هم هزار و ۲۰۰ نفر در هیئت‌های مرکزی رد صلاحیت شدند که این عدد در جریان بررسی شکایات در شورای نگهبان روز به روز کاهش می‌یابد؛ در بخش عدم احراز نیز تعداد داوطلبانی که عدم احراز شدند به زیر هزار نفر رسیده و ما امیدواریم که این رقم کاهش چشمگیری داشته باشد و شاید رقم مذکور به یک سوم هم کاهش یابد”.

کدخدایی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران اظهار داشت: ۳۳۳ نفر از ثبت نام کنندگان در مجموع انصراف داده بودند و ۱۷۲ نفر هم نسبت به نظرات هیئت‌های اجرایی شکایت نکردند که البته ممکن است عده‌ای هم نسبت به نظرات هیئت‌های مرکزی شکایت نکنند.

وی اشاره‌ای هم به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در برخی حوزه‌های انتخابیه داشت و در این زمینه گفت: در مورد مجلس خبرگان رهبری هم ما در دو استان خراسان رضوی و کردستان انتخابات میان‌دوره‌ای داریم؛ تعدادی ثبت نام کرده بودند و نیاز بود از کسانی آزمون گرفته شود که این آزمون جمعه هفته گذشته در شهر قم گرفته شد و دوشنبه نتایج اولیه را اعلام خواهیم کرد و پس از آن نیز اعتراضات نسبت به نتایج را در ۵روز بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: این شورا در مورد انتخابات وظایف قانونی و نظارتی بر عهده دارد و در حال حاضر نیز شورا در مرحله فرصت ۲۰ روزه بررسی شکایات داوطلبان نسبت به نظرات هیئت‌های اجرایی و نظارت قرار داشته و پس از آن نیز فرصت یک هفته‌ای تبلیغات انتخاباتی را خواهیم داشت و نهایتا در روز ۱۲ اسفند انتخابات برگزار می‌شود.

کدخدایی ادامه داد: در روز انتخابات نظارت جزئی تر خواهد بود و ناظران شورا پای صندوق‌های رأی حضور دارند و گزارشها و موارد را ارسال خواهند کرد و پس از این مرحله نیز شورای نگهبان صحت حوزه‌های انتخابیه را بررسی خواهد کرد.

وی همچنین درباره مراحلی از انتخابات به صورت رایانه‌ای نیز اظهار داشت: کارشناسان شورا با وزارت کشور همکاری‌های لازم را دارند و اقدامات برای برگزاری مراحلی از انتخابات به صورت رایانه‌ای انجام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری تأکید کرد که برای چاپ تعرفه نیز ناظرانی دائمی که بر کیفیت و چاپ نظارت کامل دارند در چاپخانه‌ها حضور داشته و تمهیدات لازم نیز در این زمینه اندیشیده شده است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان اطمینان می‌دهد که انتخاباتی سالم و رقابتی در ۱۲ اسفند برگزار خواهد شد.

خبرنگاری از کدخدایی در رابطه با رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس به استناد عدم التزام به اسلام پرسید که وی هم در پاسخ گفت: در مورد عدم احراز در قانون انتخابات شرایطی ذکر شده است؛ آیا عدم التزام اسلام به معنای مسلمان نبودن است؛ شورای نگهبان بر اساس گزارش‌های دریافتی اقدام می‌کند و مثلا اگر فردی اقدامی کرده باشد که آن اقدام گناه کبیره باشد این مسئله التزام عملی به اسلام را مخدوش می‌کند.

” ممکن است فردی بخشی از وظایف خود را انجام داده اما بخشی دیگر را انجام نداده باشد لذا در آن بخشی که به وظایف خود عمل نکرده است عدم احراز می‌شود و این عدم احراز فقط مربوط به همان بخش است”.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با تبلیغات زودهنگام برخی نمایندگان نیز گفت: نظارت شورای نگهبان نظارتی جامع و مؤثر است و اگر در فرصت تبلیغات یا خارج از آن اقداماتی صورت گیرد که خلاف و مؤثر در حوزه انتخابیه باشد، شورا در مورد آن اقدام خواهد کرد و پس از انتخابات در مرحله بررسی صحت اوضاع انتخابیه آن مسئله را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

کدخدایی اضافه کرد: ما هیچ ادعا و تعریضی نسبت به هیچ یک از نمایندگان فعلی مجلس و ثبت نام کنندگان نداریم بلکه ناچاریم به وظایف خود عمل کنیم.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=900

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.