• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

صد قرآن آموز باریکانی چشم انتظار یک یا علی(ع)+تصاویر

  • کد خبر : 1587
  • 04 شهریور 1391 - 6:09

شاید باور اینکه در یک روستای کوچک ۱۱۷ قرآن آموز در سطوح مختلف گرد هم آمده و کلام الهی را زمزمه کنند بسیار سخت باشد. اما وقتی برق شادی و عطش یادگیری را در چشمان شاد و جستجوگر  ۱۱۷ قرآن آموز باریکان دیدم دیگر باورش سخت نبود.

۸ کلاس با ۴ مربی آموزش دیده ی قرآنی  اداره می شد و من در ورای این کلاس ها خانواده هایی را دیدم که عاشقانه فرزندان خود را به سوی قرآن رهنمون می کردند.

 

مدرسه راهنمایی باریکان محل تشکیل دوره تابستانی آنان بود. مکانی که به گفته ی مدیر خانه قرآن تبیان باریکان به صورت موقت و با هزار خون دل در اختیارشان بود تا نوای خوش قرآن در فصل گرما در این روستا طنین انداز شود.

وقتی با مدیر خانه قرآن تبیان باریکان به گفتگو نشستم هم لذت بودن در نگاهش بود و هم بیم نماندن. آنچه در زیر می آید ماحصل گفتگوی چند دقیقه ای خبرنگار آوای جم با محمد پیرایه مدیر خانه قرآن تبیان باریکان است…

از فعالیت قرآنی تان در باریکان بگویید:

از سال ۱۳۸۹ با ۳۰ فراگیر کار قرآنی خود را در باریکان آغاز کردیم و هم اکنون با بیش از ۱۰۰ قرآن آموز در حال خدمات رسانی به روستای باریکان و روستاهای همجوار هستیم.

۱۱۷ شرکت کننده برای یک روستا آمار بالایی است:

وقتی کار را شروع کردیم هرگز گمان نمی کردیم دو سال بعد با خیل جمعیت مشتاقی روبرو شویم که برای شرکت در کلاس ها بی تابی می کنند.

او  ادامه داد: در سال گذشته توانستیم مجوز خانه قرآن را از سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بگیریم و فعالیت هایمان را منسجم تر ادامه دهیم و اکنون بسیار خوشحالیم که خداوند این توفیق را داد تا بتوانیم دلهای مردم روستای باریکان و حتی روستاهای همجوار را به قرآن پیوند دهیم.

دوره های آموزشی تان چه رده سنی را شامل می شود؟

سال اول شروع فعالیت ها فقط مقطع دبستان تا دبیرستان را تحت پوشش قرار می دادیم اما اکنون با استفاده از مربیان توانمند قرآنی ، محدوده آن راگسترش داده و از  چهار سال به بالا را تحت پوشش داریم.

آیا برنامه های جانبی فرهنگی را هم در کنار دوره های آموزشی در روستا برگزار می کنید؟

با توجه به استقبال فراوان جوانان و نوجوانان از برنامه های فرهنگی در روستای باریکان ، معمولا در بیشتر مناسبت هاو اعیاد سال شاهد برگزاری برنامه های فرهنگی در روستا هستیم و از این نظر  در سطح خوبی قرار داریم. در اوایل سال جاری محفل انس با قرآن با حضور قاری و حافظ از استان را برگزار کردیم و دو برنامه افتتاحیه و اختتامیه را هم برای دوره تابستان به اجرا درآوردیم.

میزان استقبال مردم و مسئولین از برنامه های فرهنگی چطور است؟

خدار را شکر مردم همواره در تمامی برنامه ها مشارکت داشته و یقینا حضور آنان مایه دلگرمی بیشتر  مربیان و خود بنده در خانه قرآن است. اما متاسفانه حضور مسئولین را آنطور که باید و شاید در برنامه های روستا شاهد نیستم. نمونه بارز آن اختتامیه دوره ی آموزشی خانه قرآن تبیان بود که برای تمام مسئولین رده بالای شهرستان  دعوت نامه ارسال کردیم اما فقط حجه الاسلام سادات در مراسم حضور یافتند. یقینا حضور بیشتر مسئولین در روستاها می تواند موجبات دلگرمی فعالان فرهنگی را فراهم سازد.

محل برگزاری کلاس ها کجاست؟

متاسفانه در طی این سه سال خانه به دوش بوده و هر روز در تلاش برای یافتن مکانی بهتر دست به دامان مسئولین و مردم شده ایم اما تاکنون چیزی عایدمان نشده است. امسال نیز با نامه نگاری های فراوان و تعهد شورای روستا به آموزش و پرورش شهرستان، مدرسه راهنمایی باریکان را در اختیارمان گذاشتند.

مگر در روستا مکانی دائم برای فعالیت قرآنی در اختیار ندارید؟( این سوال را که پرسیدم گویی نمک بر زخمش پاشیده باشم سر درد دل را باز کرد)

چند سال پیش یکی از اعضای شورای اسلامی روستا زمینی را وقف کرد و خانه عالمی بنا شد و قرار بود روحانی ثابت در روستا مستقر شود اما هرگز این اتفاق نیافتاد. به همین خاطر،با توجه به بلا استفاده بودن محل، از دو سال پیش تلاش کردیم تا خانه عالم را ،تا زمان حضور یک روحانی، در اختیار خانه قرآن قرار دهند. متاسفانه این درخواست با مخالفت واقف مواجه شد و هیچ یک از مسئولین نیز علی رغم وعده های مثبت ، کاری از پیش نبردند. اما پس از دوسال تابلویی بر دیوار خانه عالم نصب شد که بر روی  آن نام کتابخانه عمومی روستای باریکان حک شده بود و اکنون با گذشت چند ماه، هنوز خبری از کتابخانه نیز نیست!

با تعجب پرسیدم مگر سند خانه عالم به نام چه کسی است؟

در یک کلمه پاسخم را داد: سازمان تبلیغات اسلامی

با چشمانی گشاده تر از قبل گفتم: خانه قرآن تبیان زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است و خانه عالم هم به نام این سازمان. پس نقش واقف در این میان چیست؟

با لبخندی تلخ نگاهم کرد و گفت: در طی این دوسال بارها به مسئولین مراجعه کردم اما می گویند نمی توانیم واقف را راضی کنیم!!! تازگی ها هم که به نام کتابخانه مزینش کردند تا دیگر تقاضایی نداشته باشیم. یکی از مسئولین شهرستان هم در پاسخ به اعتراض ما اعلام کرد: نهاد های دولتی بر نهادهای مردمی ارجحیت دارد و وقتی دولت می خواهد کاری را انجام دهد، اولویت با دولت است.

راستی هزینه های جاری خانه قرآن از کجا تامین می شود؟

هزینه های ما در تابستان حدود سه و نیم میلیون تومان شده است که نزدیک به دو میلیون آن از محل ثبت نام ها، اداره تبلیغات شهرستان و استان ، دهیاری روستا و بیش از یک و نیم میلیون تومان هم از درآمد شخصی تامین شده است. این هزینه ها شامل هزینه برق مدرسه در تابستان، دستمزد مربیان -که البته نمی توان نام آن را دستمزد گذاشت- ، لوازم آموزشی، لوازم ورزشی،  هزینه های برگزاری برنامه های فرهنگی در دوره ها، اعطای جوایز و … می باشد.

برای پاییز هم برنامه ای دارید؟

برنامه که داریم اما با این وضعیت شرمنده ی مردم خواهیم شد. چون دیگر مکانی برای برگزاری کلاس ها نداریم و  قرآن آموزان باید تا تابستان آن هم در صورت واگذاری مدرسه به خانه قرآن صبر کنند.

و سخن آخر پیرایه از تمام درد دل هایش سوزناک تر بود:

گاهی می ترسم نکند مصداق حدیث تکان دهنده مولا علی(ع) شده ایم که قرآن و قرآنی بودن فقط ظاهرمان را جلا داده است آنجا که فرمودند :

(به خدا شکایت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند و با گمراهی می میرند. در میان آنان کالایی خوارتر از قرآن نیست.)

در پایان از تمامی مردم و مسئولین دلسوز و قرآنی شهرستان که طی این مدت خالصانه ما را یاری کردند تشکر و قدردانی فراوان داریم و  امیدواریم برای ادامه فعالیت های قرآنی این خانه در باریکان، یاریگرمان باشند. بیش از صد قرآن آموز  خانه قرآن تبیان منتظر ثبت نام ترم پاییز هستند و  بی شک همت بلند مسئولین و مردم می تواند تداوم بخش این راه پر خیر باشد.

برای همه آرزوی موفقیت و سربلندی داریم

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1587

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.