• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 14 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
7

شمشیر شرکت گاز بوشهر زیر گلوی تولید؛

  • کد خبر : 18163
  • 22 مهر 1402 - 11:30

شرکت گاز با هر بار قطع خوراک یک واحد پتروشیمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت برای آن مجموعه به بار می‌آورد که با این حساب شرکت ملی گاز باید پاسخگوی زیان خودخواسته به جامعه مظلوم فرهنگیان به عنوان سهامداران مجموعه پتروفرهنگ باشد.

پترو فرهنگ مزد زحماتش برای تحقق شعار سال را گرفت! 

پترو فرهنگ در دو ماه اخیر گام‌های اساسی برای تحقق شعار سال(مهار تورم و رشد تولید) با افزایش تولید در دو پتروشیمی سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه از میانگین تولید ۵۰ به بیش از ۱۰۰ درصد برداشت.

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت خوراک و کاهش قیمت جهانی متانول، واحدهای تولیدی این محصول با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند تا جایی که زیان انباشته برخی از این شرکت‌ها  به ۴ هزار میلیارد تومان در سال رسید.

بدون شک تعطیلی واحدهای متانولی در آن شرایط زیانبار به صلاح سهامداران بود چراکه ضرر کمتری را متوجه آنها می کرد ولی بنا به مصلحت کشور در زمینه ارز آوری و ایجاد اشتغال برای جوانان، مجموعه سهامداران و مدیران این مجموعه‌ها تصمیم به ادامه فعالیت با علم به زیان بی سابقه گرفتند زیرا نسبت به عواقب تعطیلی این واحدها از جمله ریزش شدید بازا سرمایه، افزایش قیمت ارز و همچنین تشدید بیکاری آگاه بودند.

بدون شک دولت خاصه مجموعه وزارت نفت و شرکت گاز باید در این شرایط “درک متقابل” خود را به این مجموعه‌های متانولی‌ ثابت کنند زیرا این شرکت‌ها برای کمک به تحقق شعار سال پای کار ماندند حتی به قیمت زیان سرسام‌آور و به تعویق افتادن برنامه های توسعه ای خود.

در دوماه اخیر رئیس هیئت مدیره هلدینگ پتروفرهنگ افزایش تولید را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار داد و توانست با یکسری اقدامات جهادی_عملیاتی، تولید دو پتروشیمی سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه را از میانگین تولید ۵۰ به بیش از ۱۰۰ درصد برساند تا ضمن  همراهی با برنامه های دولت در رشد تولید و مقابله با اثرات اقتصادی تحریم های ظالمانه، به خلق ثروت برای ۱ میلیون فرهنگی عضو صندوق ذخیره فرهنگیان نیز بپردازد اما در میان ناباوری و با تصمیمات عجولانه در بالادست شاهد کارشکنی برخی دستگاه های اجرایی در این روند بوده ایم.

در آخرین نمونه ی این کارشکنی و عدم همکاری ها، شرکت گاز استان بوشهر که در یک ماه اخیر بیش از یک هزار میلیارد تومان از شرکت کیمیای پارس خاورمیانه دریافت کرده  مجددا بنای قطع خوراک این واحد را دارد از این رو باید گفت شمشیر ناهماهنگی این دستگاه دولتی زیر گلوی تولید و در واقع زیر گلوی شعار سال گذاشته شده و از این طریق می‌خواهد مزد پتروفرهنگ برای تحقق شعار سال با افزایش تولید را دهد!

شرکت گاز با هر بار قطع خوراک یک واحد پتروشیمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت برای آن مجموعه به بار می‌آورد که با این حساب شرکت ملی گاز باید پاسخگوی زیان خودخواسته به جامعه مظلوم فرهنگیان به عنوان سهامداران مجموعه پتروفرهنگ باشد.

جای سوال است که آیا شرکت گاز به تبعات اجتماعی اقدامات بی تدبیرانه خود فکر کرده است؟ آیا این شرکت مطلع است که با این دست اقدامات خود ضمن بیکاری بیش از ۱۰۰۰ نفر از جوانان این استان، یکی از بارزترین دلایل ریزش بازار سرمایه و در نتیجه عدم النفع قسمت قابل توجهی از فعالان اقتصاد ایران خواهد بود؟

این دست اقدامات هرچه باشد در ناهماهنگی کامل با شعار مدنظر رهبر معظم انقلاب است زیرا فارغ از مصائب پیش گفته، بزرگترین عامل در عدم رغبت سرمایه گذاران و توسعه این صنعت ارزش آفرین کشور خواهد بود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=18163

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.