• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

لوکیشن فیلم «محمد رسول‌الله (ص) در ساحل زیبای بنود چشم‌به‌راه متولی دلسوز؛ بیش از ۶۰ درصد این لوکیشن به‌دلیل «بی‌کسی» تخریب شده‌است!

  • کد خبر : 19106
  • 19 آذر 1402 - 9:28
در سال 97، بخشی از آن از سوی اداره حفاظت محیط زیست عسلویه به بهانه جلوگیری از ازدحام و آلودگی نوری گردشگران بر زادآوری لاک‌پشت‎های دریایی تخریب شد.

الهام بهروزی

استان بوشهر جاذبه‌های باستانی و طبیعی منحصربه‌فردی را در خود جای داده است؛ جاذبه‌هایی که نقش شگرفی در جذب گردشگران به استان داشته و دارند. در این میان، اما جاذبه‌ای نیز در گستره این استان وجود دارد که عمر چندانی ندارد؛ ولی به‌دلیل نقشی که در بازنمایی بخشی از تاریخ زیست پیامبراکرم (ص) در سینمای ایران ایفا کرده، مهم و دیدنی است؛ لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله (ص). فیلمی که با هنر مجید مجیدی، سینماگر خوش‌ذوق و دغدغه‌مند ایرانی به تصویر کشیده شد.

این لوکیشن در یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین سواحل استان بوشهر جانمایی شده است؛ ساحل بنود. ساحلی که افزون بر این، محلی برای زادآوری یک از گونه‌های کمیاب لاک‌پشت خلیج‌فارس است. این لوکیشن که از زیبایی‌های بصری چشم‌نوازی برخوردار و  بر فراز صخره‌هایی شکیل خلیج فارس جاخوش کرده است در سال ۹۷، بخشی از آن از سوی اداره حفاظت محیط زیست عسلویه به بهانه جلوگیری از ازدحام و آلودگی نوری گردشگران بر زادآوری لاک‌پشت‎های دریایی تخریب شد. این عمل، موجب واکنش فعالان میراث فرهنگی استان و تخریب آن بلافاصله متوقف شد.

بدیهی است خانه‌ها گلی و تاریخی که در لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله جاخوش کرده‌اند، چنان جلوه می‌کنند که گویی قدمتی هزارساله دارند. این خانه‌ها که همگی رو به سمت دریا ساخته شده‌اند، مامن و بازدیدگاهی برای گردشگران ماجراجو و تاریخ‌دوست شده است. گردشگران برای دیدن این لوکیشن، مسیر پر پیچ و خم بنود را طی می‌کنند تا پس از گذر از کلوت‌ها و دره‌های متعدد به تابلویی رنگ پریده برسند که این مکان را نشان می‌دهد.

بدون‌شک، قرار گرفتن این لوکیشن به‌عنوان جاذبه‌ای فرهنگی در ساحل ماسه‌ای بنود، جذابیت این منطقه را که به‌خاطر برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای خیره‌کننده در نزد گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است، دوچندان کرده است.

یک فعال میراث فرهنگی در جنوب استان بوشهر در خصوص لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله (ص) به بامداد جنوب گفت: این لوکیشن در ساحل روستای بنود شهرستان عسلویه در سال ۹۲ ساخته شد. ساحل بنود، یکی از کم‌نظیرترین سواحل استان شناخته می‌شود که در خود غارهای منحصربه‌فرد، کلوت‌های شکیل و سواحل خلیجی خیره‌کننده‌ای را جای داده است.

محمد کنگانی با بیان اینکه در این لوکیشن که برای فیلم محمد رسول‌الله به کارگردانی مجید مجیدی ساخته شد، حدود ۱۱ دقیقه از این فیلم که مربوط به دوران کودکی حضرت محمد (ص) می‌شود، ساخته شد، افزود: حدود ۴۰ نفر از عوامل فیلمبرداری این فیلم ایتالیایی بودند. این مجموعه پس از پایان فیلمبرداری فیلم مذکور به قوت خود باقی ماند و به‌عنوان جاذبه‌ای جدید در گردشگری این منطقه رخ عیان کرد.

به گفته وی، خانه‌های ساخته‌شده در این لوکیشن، بت‌های بزرگ و پل‌های چوبی آن زیبایی بصری خاصی به ساحل بنود بخشیده بود و بسان تابلویی زنده، بخشی از تاریخ زندگی حضرت محمد (ص) را به تصویر می‌کشید اما متاسفانه در سایه سوءمدیریت و سهل‌انگاری مسوولان امر و نداشتن متولی مشخص، بخش زیادی از این مجموعه زیبای مذهبی از بین رفت و هر کسی هم به سهم خود در این نابودی نقش‌آفرینی کرد. این در حالی بود که این لوکیشن می‌توانست به یکی از جاذبه‌های ماندگار جنوب استان تبدیل شود.

کنگانی با تاکید بر اینکه لوکیشن فیلم حضرت محمد (ص) بعد از نمایش فیلم، از سوی تورها بسیار مورد استقبال قرار گرفت، افزود: اما با سهل‌انگاری‌های فردی و برنامه‌های تخریبی برخی از تورها مثل رنگ‌افشانی و… موجبات دلخوری و آزار ساکنان و گردشگران دیگر در این منطقه فراهم شد تا آینده این مجموعه هنری مذهبی از سوی برخی افراد که عقیده‌ای به توسعۀ صنعت گردشگری این منطقه نداشتند، به یغما برود و بخش زیادی از آن بدین بهانه از بین برود.

این فعال میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تفکرات غلط خواهان حذف کامل این لوکیشن زیبا از سواحل بنود بود، گفت: این در حالی است که می‌شد با مدیریت صحیح این لوکیشن را که یکی از تاریخی‌ترین و ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و جهان در آن ساخته شد، حفظ و به مکانی توریستی و دیدنی در این منطقه تبدیل کرد. متاسفانه بخشی از این مجموعه از سوی برخی نهادها تخریب و بخشی دیگر نیز از سوی گردشگرنماها با برافروختن آتش در این مکان یا بالارفتن از روی سازه‌های آن نابود شد و چون متولی خاصی هم نداشت، هیچ‌گاه با تخریب‌کنندگان این مجموعه برخوردی نشد.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد این مجموعه باقیمانده است که با مرمت و بازسازی آن می‌توان از تخریب این لوکیشن دیدنی و تاریخ‌نما جلوگیری کرد، یادآور شد: بعد از مرمت این مجموعه، می‌توان بازدید از آن را ساماندهی و بلیت‌فروشی کرد تا بدین‌طریق به شکل مطلوب‌تری حفظ و حراست و از ورود گردشگرنماها به این منطقه ممانعت شود تا فضای آن پاکیزه نگه داشته شود.

کنگانی با بیان اینکه با بازسازی این مجموعه هنری تاریخی، می‌توان آن را به نقطه‌ای دیدنی و مناسب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی تبدیل کرد، گفت: همچنین می‌توان این نقطه از ساحل بنود را به محلی برای بازدید تورهای داخلی و خارجی تبدیل کرد که ضمن بازنمایی بخشی از زیبایی‌های این لوکیشن، برای آن‌ها از فیلم محمدرسول‌الله و بخشی از زندگی پیامبر اکرم (ص) گفت.

این فعال میراث فرهنگی با گلایه از نبود برنامه‌ریزی مشخص نهادهای مرتبط برای حفظ و متولی شدن این مجموعه هنری تاکید کرد: بی‌شک این لوکیشن اگر در استان هرمزگان یا استان دیگری قرار گرفته بود، اکنون آباد بود و به محل پر رفت و آمدی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده بود. شوربختانه در استان ما، اهتمامی برای ساماندهی و حراست و بازشناسی جاذبه‌های این‌چنینی وجود ندارد.

کنگانی با اشاره به اینکه لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله (ص) نقش موثری در شهرت ساحل بنود داشته است، افزود: چراکه بسیاری بعد از دیدن این فیلم، مشتاق دیدن این ساحل زیبا شدند که تا پیش از این کمتر تصویر و نمایی از سواحل آن در رسانه‌ها منعکس شده بود؛ اما به برکت این فیلم، زیبایی این ساحل به مردم بیشتری بازنمایی شد ولی شوربختانه در کمتر از پنج سال به دلیل سوءمدیریت‌ مسوولان استانی و سوءرفتارهای گردشگرنماها قریب به ۶۰ درصد این مجموعه هنری کم‌نظیر تخریب شد.

وی با در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه این لوکیشن محل تصویربرداری یکی از کارهاس شاخص سینمایی و مذهبی ایران بوده، از استاندار بوشهر و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که تاکنون نقش تاثیرگذاری در تاریخ‌نگاری و مطالعات باستان‌شناختی کرانه‌های تاریخی استان داشته، درخواست داریم همتی بورزند و با تبدیل این لوکیشن به عنوان یک جاذبه هنری مذهبی، در راستای حفظ و بازسازی آن گام‎های استواری بردارند. همچنین این مکان را در نقشه‌راه گردشگری استان بگنجاند و برنامه‌های متنوعی را برای بازدید و بازشناسی آن به گردشگران تعریف کنند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=19106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.