• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

کرونا؛ ویروسی خفیف با شیوع بالا

  • کد خبر : 10928
  • 12 بهمن 1398 - 13:51
تعداد موارد مبتلا به بیماری کرونا شناسایی شده تا روز پنجشنبه 10 بهمن ماه سال جاری 7818 مورد بوده که 7736 مورد از کشور چین و 82 مورد در 18 کشور دیگر )ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، تایلند، ویتنام، مالزی، نپال، امارات متحده عربی، هند، فیلیپین، کامبوج، سریلانکا، آلمان، فرانسه، فنلاند، کانادا، استرالیا و آمریکا) گزارش شده‌ است.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: کرونا، ویروسی خفیف است که میزان شیوع بالایی دارد.

به گزارش “آوای بوشهر”، محمدباقر مهبودی افزود: کرونا ویروس‌ها گروهی از انواع ویروس‌ها هستند که هم در انسان و هم در برخی حیوانات می‌توانند باعث بیماری شوند.
وی تصریح کرد: در انسان، برخی از کرونا ویروس‌ها صرفا بیماری خفیف مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کنند اما برخی از آن‌ها مانند کرونا ویروس سارس و کرونا ویروس مرس در سال‌های گذشته توانسته‌اند مواردی از بیماری شدید تنفسی (ذات الریه) ایجاد کنند که در گروهی از بیماران به مرگ منجر شده است.
کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: کرونا ویروس جدید که اخیرا در کشور چین (شهر ووهان) گزارش شده باعث عفونت شدید تنفسی در برخی مبتلایان شده است. هر چند این بیماری در چین دیده شده اما با ابتلای مسافرینی که در شهر ووهان حضور داشته‌اند موارد بیماری در برخی کشورهای دیگر هم گزارش شده است.
مهبودی بیان داشت: علائم عمده این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس بوده که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبهه آنفلوآنزا ظاهر شده اما در گروهی از مبتلایان می‌تواند به بیماری شدید تنفسی تب‌دار تبدیل شده و باعث بستری شدن بیمار شود.
وی اظهار داشت: در موارد اندکی مرگ در اثر این بیماری گزارش شده است. تعداد موارد بیماری شناسایی شده تا روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه سال جاری ۷۸۱۸ مورد بوده که ۷۷۳۶ مورد از کشور چین و ۸۲ مورد در ۱۸ کشور دیگر )ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، تایلند، ویتنام، مالزی، نپال، امارات متحده عربی، هند، فیلیپین، کامبوج، سریلانکا، آلمان، فرانسه، فنلاند، کانادا، استرالیا و آمریکا) گزارش شده‌ است.
مهبودی بیان داشت: ۱۷٫۵درصد از بیماران کشف شده در چین دارای علایم شدید بیماری بوده‌اند و تاکنون ۱۷۰ نفر(حدود ۲٫۲درصد) بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: راه‌های انتقال این بیماری هنوز به درستی شناخته نشده اما بررسی‌های اپیدمیولوژیک نشان داده که انتقال فرد به فرد این بیماری امکانپذیر است و مثل کرونا ویروس‌های قبلی (سارس و مرس)  از طریق ترشحات تنفسی یا تماس مستقیم با بیمار و همچنین از طریق اشیای آلوده منتقل می‌شود.
مهبودی تاکید کرد: بر اساس آنچه تا کنون می‌دانیم کرونا ویروس‌ها دارای مخزن در حیات وحش (برخی انواع خفاش‌ها) هستند و از طریق یک حیوان واسط به انسان منتقل می‌شوند. همان‌گونه که در مورد سارس، گربه چینی و در مورد مرس، حیوان واسط شتر است.
وی یادآور شد: در مورد کروناویروس جدید ۲۰۱۹ هنوز حیوان واسط بین خفاش و انسان شناسایی نشده و تحقیقات در حال انجام است.
مهبودی در توصیه‌ به مسافران جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ گفت: از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی (زنده یا مرده) خودداری کرده همچنین باید از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلا است خودداری شود.
کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در صورت قرار گرفتن در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری تنفسی از ماسک استفاده کرده همچنین شستشوی مکرر دست با آب و صابون بخصوص بعد از تماس با بیمار یا حیوانات آلوده یا محیط اطراف آن‌ها ضروری است.
وی عنوان داشت: در صورت ابتلا به بیماری تنفسی ضمن مراجعه به پزشک و بیان سابقه مسافرت اخیر، جهت پیشگیری از انتقال بیماری به سایرین استفاده از ماسک معمولی، حفظ فاصله با سایر افراد (حداقل یک متر)، پوشاندن دهان در مواقع عطسه و سرفه با دستمال یا قسمت بالای آستین و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون الزامی است./ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=10928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.