در آموزش و پرورش ما بخش وسیعی از وظایف آموزشی به خانواده ها محول می شود. دانش آموز به خانه می آید به جای اینکه نقش فرزند کنار والدین داشته باشد در همان نقش دانش آموز قرار می گیرد و پدر و مادر هم به جای نقش پدری و مادری نقش معلم را بر عهده می گیرند.
آوای جم : در پی باز نشر مطلبی تحت عنوان ۵ راهکار برای کاهش وزن کیف مدرسه از سایت خبری تحلیلی عصر ایران در آوای جم سلیمه ستوده دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهیدچمران اهواز نقدی بر این مطلب نوشته است .
آوای جم- دکتر سلیمه ستوده :امکان تقسیم بندی کتابها به چند کتاب فنری شده ۶۰ صحفه ای عملا وجود نداره چون ممکن است معلم بخواهد کتاب را مرور کند و قسمت اول کتاب در اختیار دانش آموز نباشد.همچنین با توجه به ارتباط افقی بین کتب درسی گاهاً برای تدریس درس فارسی نیاز به یک درس از کتاب علوم هست.. و مسایل دیگر
در مورد تهیه دو دست کتاب برای خانه و مدرسه…عملا این راه حل امکان پذیر نیست چون برای تهیه کتاب شهریور ماه دانش آموزان در سامانه تهیه کتب درسی ثبت نام می کنند و فقط یک سری کتاب می توانند تهیه کنند…همینطور استفاده از کتب دست دوم ..با توجه به اینکه اغلب تمرینات حل شده یادگیری و خلاقیت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد و متعاقبا مشکلاتی رو به همراه دارد..
اما راه حل می تواند خیلی ساده تر باشد…امروز طرح های مختلفی در حال اجرا است مثلا طرح کیف در مدرسه …در این طرح ها همه کتابهای دانش آموزان در مدرسه نگهداری می شوند و دانش آموز کتابی با خود حمل نمی کند مگر در مواقع ضروری…برخی کشورها با این تجربه به نتایج قابل توجهی در رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رسیده اند.در ایران این طرح حدود ۴ سال است که تحت نظارت و بررسی وزارت آموزش و پرورش در برخی از مدارس به اجرا درآمده است.اگرچه این طرح در ابتدا با مخالفت هایی به خصوص از سوی خانواده ها مواجه بوده است اما گذشت زمان نشان می دهد که می توان از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده کرد و به نتایج درخشانی رسید..
در آموزش و پرورش ما بخش وسیعی از وظایف آموزشی به خانواده ها محول می شود. دانش آموز به خانه می آید به جای اینکه نقش فرزند کنار والدین داشته باشد در همان نقش دانش آموز قرار می گیرد و پدر و مادر هم به جای نقش پدری و مادری نقش معلم را بر عهده می گیرند..به این ترتیب خانه نیز تبدیل به مدرسه می شود. امروزه به نظر میرسد این موضوع جابجایی نقش ها، وظایف آموزش و پرورش، تربیت فرزندان و…بیشتر مورد توجه معلمان و والدین قرار گرفته است. طرح کیف در مدرسه مورد استقبال است به شرط آنکه هدف این نباشد که دانش آموزان کیف سنگین حمل نکنند بلکه هدفمند باشد و به طور کامل اجرا شود یعنی وظیفه آموزشی بر عهده مدرسه باشد و دانش آموز تکلیفی به خانه نبرد مگر در مواقع استثنا…
اینکه چقدر این طرح قابلیت اجرا در مدارس دارد برمیگردد به دیدگاه معلمین…قطعا ترس از تغییر و مقاومت در برابر آن اولین واکنش در برابر هر تغییری است..اگر معلمی به این باور برسد که می تواند طرح کیف در مدرسه را اجرا کند و همینطور طرح های دیگر…. در گام اول باید شرایط لازم را فراهم کند.شرایط فیزیکی شامل کمدها یا فایل های باید نگهداری کتب دانش آموزان در مدرسه..شرایط روانی،آشنا کردن مسولین مدرسه و والدین با این طرح و مزایای آن.مخالفت والدین و خانواده ها با این تغییرات طبیعی است،هنوز تفکر سنتی مشق شب حاکمیت دارد…با نگاهی ساده و سطحی به کتب راهنمای معلم می توان دریافت که هیچ نیازی به دفتر مشق..املا..و انشا نیست و همه این موارد در کتب نگارش ابتدایی در نظر گرفته شده است…با یک حساب سرانگشتی می توان نتیجه گرفت به راحتی می توان کوله دانش آموزان ابتدایی را سبک و قابل حمل کرد و در این صورت فقط در موارد مورد نیاز چند کتاب با خود به خانه می برند…
فرهنگ سازی این امر که مدرسه خانه دوم دانش آموز است می تواند کتب خود را در مدرسه نگه دارد بنویسد و بخواند و یادبگیرد و احساسی خوب را با همسالان خود تجربه کند، با کوله ای سبک مسیر خانه تا مدرسه را طی کند، نیاز به تلاش بیشتر از متولیان امر آموزش دارد.