• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8
گزارش آوای بوشهر در آستانه سال تحصیلی:

کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش جم / ۳۵ درصد دانش آموزان جم در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند

  • کد خبر : 17500
  • 20 شهریور 1402 - 14:40
رییس آموزش و پرورش شهرستان جم گفت: شهریه مدارس غیردولتی در جم به 30 میلیون تومان رسیده است و در یکی از پیش دبستانی های غیردولتی شاهد شهریه 35 میلیون تومانی هستیم که از سوی کارشناسان آموزش و پرورش استان بررسی و با توجه به امکانات و ظرفیت های این مکان آموزشی، مورد تایید قرار گرفت.

فصل شروع مدارس در پیش است و کمتر از ۱۰ روز دیگر زنگ بازگشایی کلاس های درس به صدا در خواهد آمد، اما بوی خوش ماه مهر، برای والدین جمی رایحه تلخی دارد و چالش های پیش روی آن ها باعث شده که هرساله با نگرانی و اضطراب به پیشواز سال تحصیلی جدید بروند.

این روزها کمتر خانواده ای پیدا می شود که درگیر تامین پوشاک و اقلام آموزشی نباشد و در شهرستان جم استان بوشهر، معضلی به عنوان کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی هم گریبان گیر مسئولان و خانواده ها شده است.

یکی از والدین کلاس اول ابتدایی در گفت و گو با آوای بوشهر از شلوغی کلاس های درس در شهر جم گفت و اظهار داشت: برای ثبت نام دخترم در یکی از مدارس شهر جم مراجعه کردم که در ابتدا با پاسخ منفی مدیر مدرسه مبنی بر تکمیل ظرفیت کلاس درس روبرو شدم و پس از اصرارهای فراوان، موفق شدم در کلاسی با ظرفیت بالای ۳۰ نفر او را ثبت نام کنم.

کاهش کیفیت آموزش در کلاس‌های با ظرفیت بالا

آقای جعفری افزود: کیفیت آموزش در کلاس درس با این حجم از دانش آموز قطعا پایین خواهد آمد ولی به دلیل مشکلات مالی قادر نیستم هزینه سرویس فرزندم را به سایر مدرسه ها پرداخت کنم.

خانم محمودی یکی دیگر از والدینی بود که از استانی دیگر به جم مهاجرت کرده بود و اکنون دغدغه ثبت نام فرزندش را داشت می گفت: به مدارس شهر جم مراجعه کرده ام و به دلیل تکمیل ظرفیت کلاس های درس، ناچار دخترم را در یکی از مدارس روستایی پیش ثبت نام کرده ام تا در صورت خالی شدن ظرفیت یکی از مدارس شهری، اقدام به جابجایی کنم.

وی خاطر نشان کرد: هزینه مدارس غیر دولتی در شهر جم سرسام آور است و قادر نیستیم هزینه های چندین میلیونی ثبت نام در این مدرسه ها را پرداخت کنیم.

مدیر یکی از مدارس در شهرستان جم از نبود دبیر برای کلاس های درسی گلایه مند بود و افزود: نزدیک به ده روز دیگر مدارس بازگشایی می شود و دبیر تعدادی از کلاس های درس تعیین نشده و باعث شده با مشکلات عدیده ای در برنامه ریزی درسی و آموزشی مدرسه روبرو شویم.

این مدیر گفت: ظرفیت برخی از کلاس های درس از حد نرمال بالاتر است و در کنار سرانه کم آموزشی، ناچار باید از برخی والدین که از تمکن مالی برخوردار هستند، هزینه هایی جهت پیشبرد امور مدرسه دریافت کنیم.

کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش جم / شهریه مدارس غیردولتی در جم به ۳۰ میلیون تومان رسید

مدیر آموزش و پرورش شهرستان جم در گفت و گو با خبرنگار آوای بوشهر با اشاره به اینکه بالاترین آمار افزایش جمعیت دانش آموزی در سطح استان را داریم اظهار داشت: ۱۰۰ مدرسه دولتی در شهرستان وجود دارد ولی در این مدارس فقط ۱۰ خدمتکار و ۱۵ مربی پرورشی است و کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهرستان مشهود است.

سید ابوالقاسم حسینی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز کلاس اولی جدید امسال وارد کلاس‌های درس می‌شوند افزود: با کمبود تدریس۵۵۰ ساعت در متوسطه و ۳۹ معلم در مقطع ابتدایی مواجه هستیم و از ۸۳ درخواست انتقالی نیرو به جم با ۱۳ نفر موافقت شده است و از طرفی دیگر نیز ۶۵ نیرو بازنشسته شدند.

وی خاطر نشان کرد: در شهر جم با کمبود شدید فضای آموزشی روبرو هستیم و دانش آموزان ساکن در این شهر برای تحصیل در مدارس روستای همجوار ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۱ هزار دانش آموز شهرستان، بالغ بر ۷ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی شهرستان جم تحصیل می کنند افزود: ۳۰ مدرسه غیردولتی بال آموزش و پرورش جم در شهرستان است و توانسته بخش عمده ای از کمبود فضای آموزشی شهرستان را جبران کند.

حسینی افزود: شهریه مدارس غیردولتی در جم به ۳۰ میلیون تومان رسیده است و در یکی از پیش دبستانی های غیردولتی شاهد شهریه ۳۵ میلیون تومانی هستیم که از سوی کارشناسان آموزش و پرورش استان بررسی و با توجه به امکانات و ظرفیت های این مکان آموزشی، مورد تایید قرار گرفت.

افتتاح ۳ مدرسه نوساز با اعتبار ۳۳۰ میلیارد ریال در شهرستان جم

فرماندار شهرستان جم در گفت و گو با آوای بوشهر از افتتاح سه مدرسه نوساز با اعتبار ۳۳۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: مدرسه ۱۲ کلاسه کوثر شهر جم، ۱۲ کلاسه شهید سلیمانی روستای چاهه و ۶ کلاسه شهید پیکر روستای صیدی قبل از شروع سال تحصیلی جدید به بهره برداری می رسد.

سید محمد احمدپور با اشاره به اینکه ۷ مدرسه با اعتبار ۵۶۰ میلیارد ریال در ۲ سال اخیر به بهره برداری رسیده است گفت: مدارس شهید فخری زاده بهارستان، علامه دهخدا اسلام آباد، طوبی انارستان، نوآوران ریز، شهید حاجی نژاد بابامبارکی، شهیدفتحی علی آباد و امام جعفرصادق(ع) بهرباغ در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.

وی افزود: ۴ مدرسه شهید نیک بین حسین آباد جم، مقداد پشتو، فردوس ریز و شش کلاسه حسین آباد ریز نیز در دولت سیزدهم کلنگ زنی شد که امیدواریم به بهره برداری از این مدارس، بخش عمده ای از مشکلات حوزه آموزش در شهرستان جم رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: سالن ورزشی دبیرستان شبانه روزی باقرالعلوم(ع) جم، زمین چمن مصنوعی مدرسه شهید یمینی انارستان و زمین چمن مدرسه میرزای شیرازی ریز نیز در دولت سیزدهم احداث شد.

رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان جم تاکید کرد: رفع مشکلات فضای فیزیکی در حوزه آموزش و پرورش یکی از دغدغه ها و اولویت های اصلی شهرستان است و در تلاش هستیم تا آن را به حداقل برسانیم./تسنیم

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=17500

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.