• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8
گزارش ویژه؛

لزوم تزریق خون تازه به رگ های بیمارستان توحید/نه متن مدیریت می شود نه حواشی!/ وزارتِ “خانه ی بهداشت” در جم چه می کند؟

  • کد خبر : 17780
  • 02 مهر 1402 - 17:04
بیمارستان توحید جم، وابسته به بهداشت و درمان صنعت نفت، بر خلاف تصور و باور برخی ها، ویژه نفتی ها نیست و حسب مصوبه هیات دولت و قوانین برنامه توسعه، مکلف به توسعه، ارتقا و ارائه خدمات به کاربران نفتی و غیر نفتی در مناطق میزبان است. هر نگاه تبعیض آمیزی که کاربران فضای مجازی از آن نام می برند و برخی از این موارد بارها رسانه ای شده، مصداق بارز تخلف و عدم ارائه خدمات عادلانه است.

آوای بوشهر؛ وضعیت خدمات دهی در بیمارستان صنعت نفت در جم به شرایط نامطلوبی رسیده است؛ حجم گلایه ها و نگرانی های عمومی به شدت افزایش یافته و به نظر می رسد مدیران بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و بیمارستان توحید جم، قافیه را هم به متن باخته اند و هم حواشی!

به گزارش آوای بوشهر؛ بخش مهمی از گلایه ها از بیمارستان توحید، به عدم ارائه خدمات به بهانه صدور فرامین جدید مدیریتی است و بخشی هم ناشی از تبعیض ساختاری و غیر ساختاری که طی سالیان گذشته، کمرنگ تر شده اما مجددا از حاشیه به متن رسیده است.

بخش دیگری هم ناشی از نحوه برخورد برخی پرسنل بخش های مختلف بیمارستان است که در کنار محدود سازی خدمات و تبعیض، به شدت آزاردهنده شده و طبیعتا به ادامه این روند، به فرسایش جسمی و روحی بیمار و همراه و پرسنل بیمارستان خواهد انجامید.

در هفته های گذشته خبری در یک رسانه محلی، منتشر شد که داروخانه بیمارستان از ارائه خدمات به یک بیمار به دلایل نامعلومی خودداری کرده است. هر چند بیمارستان توحید جم پاسخی به این مدعا ارائه نکرد اما برخی منابع بیمارستانی، صحت ادعای بیمار را تایید کردند و مشکل را مرتبط با عملکرد متصدی داروخانه می دانستند.

کاربری هم شب گذشته در فضای مجازی از رفتاری مخاطره آمیز و غیر حرفه ای در بیمارستان توحید جم نوشت که در پی انتشار گلایه این کاربر، موجی از گلایه نوشت ها از وضعیت بیمارستان توحید جم، به راه افتاد که نشان می داد گلایه ها عمومیت دارد و به یک یا چند بیمار محدود نمی شود.

کاربری نوشته بود:

«یکی از نزدیکان، جهت تزریق آمپول کم خونی که سازنده آن تاکید کرده باید در بیمارستان تزریق شود به بیمارستان مراجعه کرده ولی صرفا به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه خدمات درمانی بوده، او را به درمانگاه امیرالمومنین جم هدایت می کنند.

پس از مراجعه به درمانگاه  اعلام می کنند که به دلیل بیمارستانی بودن دارو، امکان تزریق وجود ندارد و بیمار مجدد به بیمارستان مراجعه می کند و  این بار پاسخ  می دهند که به دستور رییس بیمارستان و به منظور کاهش حجم کار بیمارستان، این دارو تزریق  نمی شود و فقط برای  پرسنل  شرکتی انجام می شود. این شخص به ناچار آمپول را در یک مرکز زیبایی و بدون حضور پزشک با هزینه نیم میلیون تومانی تزریق می کند…»

کاربر دیگری در شبکه های اجتماعی نوشت:

«متاسفانه برای ما هم نمونه آن پیش آمد. دو تا بخیه داشتیم مراجعه کردیم اعلام کردند ما انجام نمی دهیم چون بیمار ما نبوده بروید بیمارستانی دیگر.

گفتیم کدام بیمارستان؟ در این شهرستان، یک بیمارستان بیشتر نیست.

غیرمحترمانه جواب داد به من ربطی نداره؛

مجبور شدیم به پرستار همان بیمارستان پول بدهیم در منزل خدمات را انجام دهد»

یکی دیگر از کاربران هم نوشته:

«داستان شرکتی و غیر شرکتی معضلی شده برای شهرستان؛ بیمارستان برای شرکتی ها هست، امکانات ورزشی، استخر، رستوران و کلیه خدمات مختص خود شرکتی ها هست اما هنگام استفاده از اماکن ورزشی، استخر، ثبت نام در مدارس جم ، جمی هستند.

بواسطه پولی که در نفت و گاز هست تمام سالن های ورزشی، استخر، مدارس و … در سطح شهرستان، در اجاره یا در اختیار کارکنان نفت قرار گرفته، داروخانه بیمارستان حتی از تحویل قرص سرماخوردگی به بیماران خودداری می کند و بیماران را به مراکز خصوصی ارجاع می دهد…»

کاربر دیگری هم در پیام به آوای بوشهر از تبعیض در خدمات دهی بیمارستان توحید جم گفته است:

«در بیمارستان توحید تفاوت در نوبت دهی بخش های تخصصی وجود دارد و برخی از کارکنان بیمارستان در مواجهه با دفترچه های شرکتی و غیر شرکتی، برخوردشان متفاوت است و لحن شان هم در گفتگو فرق می کند که واقعا احساس تحقیر را به بیمار و همراه غیرشرکتی منتقل می کند.»

اما چند نکته در این خصوص:

اول: از حجم و محتوای گلایه های کاربران (با فرض عدم صحت همه ادعاها)، واضح است که بیمارستان توحید جم در ارائه خدمات، روند فرسایشی را طی می کند و نارضایتی هایی که در سالیان اخیر، کم تر وجود داشت مجددا افزایش یافته و بر خدمات شایسته کادر درمان هم سایه انداخته است.

طبیعی است بیمار و همراه بیمار در مراجعه به بیمارستان، هر دو در یک سطح، درگیر درد و نگرانی و آشفتگی روحی هستند و این هنر بیمارستان و عوامل اداری و درمان است که درد را دو چندان نکرده و بر نگرانی و پریشانی بیمار و همراه نیفزایند؛ موضوعی که این روزها مورد غفلت واقع شده و ساز کوک بیمارستان نفت را ناکوک کرده است.

دوم: بیمارستان توحید جم، وابسته به بهداشت و درمان صنعت نفت، بر خلاف تصور و باور برخی ها، ویژه نفتی ها نیست و حسب مصوبه هیات دولت و قوانین برنامه توسعه، مکلف به توسعه، ارتقا و ارائه خدمات به کاربران نفتی و غیر نفتی در مناطق میزبان است.

هر نگاه تبعیض آمیزی که کاربران فضای مجازی از آن نام می برند و برخی از این موارد بارها رسانه ای شده، مصداق بارز تخلف و عدم ارائه خدمات عادلانه است.

اگر ادعای برخی کاربران چون تعیین زمان و مکان ویژه ویزیت متخصص و فوق تخصص و یا جداسازی مرکز خونگیری مراجعان نفتی از سایر مراجعان، تفاوت در ارائه خدمات دارویی و …  صحت داشته باشد قطعا اهانت آشکار به مراجعان و بیماران و نقض مسلم سوگند پزشکی و خدمات رسانی بدون تبعیض درمانی است.

سوم: بسیاری از گلایه ها از بیمارستان توحید جم به رفتارهای تبعیض آمیز برخی پرسنل و کادر پرستاری است که بعضا تعداد رقم های کد پرسنلی بیمار، رابطه ی مستقیم در میزان خوبرویی یا پاسخگویی و توضیح و تشریح وضعیت بیمار به او و همراهان، دارد.

مشاهدات خبرنگار آوای بوشهر تفاوت نگاه برخی پرسنل و نه لزوما پزشکان را، در مواجهه با بیمه های مختلف، تایید می کند. هر چند به نظر می رسد بخشی از این تفاوت برخورد، نه ناشی از دستورالعمل و بخشنامه های اداری که ناشی از میزان برد اعتراض کدهای پرسنلی ۶ رقمی و تبعات بعدی آن است حال آنکه برخورد سرد و بی توجهی به سایرین، اگر مسئول و ذی نفوذ نباشند، تبعاتی به همراه ندارد.

چهارم: دکتر فرهاد باقری در سال ۱۳۹۱ و با حکم دکتر مهرداد حسین زاده رییس وقت ستاد بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر به ریاست بیمارستان توحید جم منصوب شد و بیش از یک دهه از عمر مدیریتی اش را در این بیمارستان، سپری کرده است.

بدیهی است فرسودگی، روزمرگی، بی انگیزگی و فقدان خلاقیت، از آفت های مدیریت های طولانی به خصوص در بخش های خدماتی است.

دکتر فرهاد باقری سالیان طولانی به جم و نفت، خدمت کرده و هر آنچه در کوله بار دانش و تجربه و خلاقیت داشته را به کار بسته است. وضعیت امروز بیمارستان نشان می دهد فضای بیمارستان، دچار رکود و روزمرگی و فقدان خلاقیت شده و نظارت ها هم به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

همین امر هم تغییر در بدنه مدیریت بیمارستان توحید جم و تزریق خون تازه به رگ های بیمارستان را اجتناب ناپذیر می کند.

پنجم: بخشی از شرایط کنونی حاکم بر بیمارستان توحید جم، ناشی از ضعف مدیریت بالادستی در ترسیم سیاست های کلان، تحکیم و تعمیق راهبردهای عادلانه درمان و نظارت مستمر است.

دکتر سعید گران پی که امروز رییس ستاد بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر است و بیمارستان توحید جم یکی از مراکز تحت مدیریتش، در سال ۱۳۹۹ با حکم دکتر فرهاد باقری، به مدیریت پلی کلینیک بیمارستان توحید جم منصوب شد و سال بعد از آن یعنی  ۱۴۰۰، جهشی بزرگ را در رزومه مدیریتی تجربه کرد و از مدیریت بخشی از بیمارستان توحید جم به مدیریت استانی بهداشت و درمان صنعت نفت با چندین و چند مرکز درمانی رسید. او عملا از زیر دستی به زبردستی رسیده و حالا به نظر می رسد اعتماد و اراده لازم برای تحکیم پایه های مدیریتش در بیمارستان توحید جم را ندارد تا بتواند به بیمارستان جم، نفسی تازه بدمد.

ششم: ادامه وضعیت کنونی و افزایش نارضایتی ها، زنگ خطر جدی است که «احساس تبعیض» میان «نفت و میزبان» دوباره پس از سال ها فروکش، سرباز کند و سر ریز شود و از این منظر، ورود مدیران ارشد شهرستان و استان به موضوع درمان بیمارستان جم، به سبب پیامدهای اجتماعی، اهمیت ویژه ای دارد.

و آخر اینکه؛ جم از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی بهره چندانی نمی برد و مشخص هم نیست اعتبارات درمانی این شهرستان که در سایر شهرستان ها به بیمارستان های تابعه اختصاص می یابد به کجا می رود اما فاجعه بزرگ آنجاست که با وجود شعار دولت در خصوص بیمه درمانی رایگان«خدمات درمانی» برای اقشار ضعیف، نه در بیمارستان توحید جم، خدمات درمانی سرپایی به دارندگان این بیمه ها اعطا می شود و نه مراکز «شبه درمانی» بهداشت جم، توان خدمات دهی کامل و جامع و تمام وقت دارند (خدمات به این نوع بیمه ها فقط در ساعات کاری روزانه انجام می شود!)

مطالبه سالیان اقشار ضعیف شهرستان، در سایه احداث و رونمایی از خانه های چند ده متری بهداشت روستایی و بزرگنمایی این خدمات ناچیز وزارتِ “خانه ی بهداشت” در جم، مغفول مانده است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=17780

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. با سلام و خدا قوت
    سپاس از انعکاس دغدغه هاى درمانى و آرزوى اینکه دیگر صحبت و بیانى همسو با مرزبندى ها و دبوارهاى ذهنى و نامریى( در واقعیات جارى جامعه و تعاملات اجتماعى جمعیت شهرستان خیلى خبرى از این اینگونه دیوارها و مرزبندى ها نیست ) تبعیض نژادى و قومیتى و ناسیونالیستى در هیچ جاىى از شهرستان نباشد زیرا که همه بندگان خدا هستند و شهروندان یک شهر وهمه در یک کشتى نشسته اند
    خدمات درمانى یک حق بدیهى است که از یک نبایستى دستخوش و دستاویز افکار و گرایش ها ى سیاسى . نژادى و قومیتى ، بومى و غیر بومى ، شرکتى و غیر شرکتى بشود که سبب دامن زدن به افزایش تعارضات . تناقضات و تشویش اذهان و سلب آسایش روحى و روانى هم خدمات دهندگان درمانى و هم گیرندگان خدمات درمانى مى شود
    از سوى دیگر تمام ساختارهاىو سیاست هاى مدیریتى ، راهبرى خدمات درمانى بایستى در سطح کلان با اجماع نظر راهبردى و چاره ساز مبتنى بر پارامترهاى حقیقى و واقعى که دامن گیر است در راستاى حل معضل درمانى شهرستان اقدام کنند
    بنده به عنوان یک پزشک شاغل در بهداشت و درمان نفت که هم در بخش هاى مختلف درمانى بهداشت و درمان نفت چه در مقام پزشک و درمانگر چه در مقام هاى مسیولیتى و هم در مطب خصوصى در سهرجم ٢٠ سال است که انجام وظیفه مى کنم . به عنوان یک شهروند ساکن در جم که خود نیز به خدمات درمانى نیازمند مى باشم در بطن معضلات و نگرانى هاى درمانى جوامع هدف درمانى هستم و از نزدیک تمام مشکلات بخش هاى مختلف ارایه خدمات درمانى و گلایه هاى عموما به حق جامعه ى گیرنده خدمات را از نزدیک دیده و لمس کرده ام
    امیدوارم تمام مسولین و متولیان و متصدیان درمانى چه وزارت بهداشت و تامین اجتماعى و چه بهداشت و درمان صنعت نفت خارج از هرگونه برخورد هاى جناحى و قطبى و مقصرانگرى دیگرى و فرافکنى ها و …. فکرى اساسى بر اساس واقعیات موجود و بصاعت ها و تکافوى موجود درمانى بهداشت و درمان نفت و میزان جمعیت شهرستان که روز به روز در حال فزونى است نمایند
    که متاسفانه در طى این ٣ دهه ى گذشته این در بر یک پاشنه مى چرخد و متضرر اصلى هم گیرنده خدمات درمانى است فرقى هم نمى کند چه بومى و غیر بومى وچه شرکتى و غیر شرکتى باشد
    سپاس فراوان از حوصله کارکنان سابت و خوانندگان گرامى

  2. باسلام .متاسفانه یک ایراد بزرگ کار اینست که بعضی از مسئولین ادارات ونهادها سالیان متمادی دریک مسئولیت باقی مانده اند که انگار پست برای آنان ارثیه هست.برای رفع این معضلات ومشکلات،تنهاراه حلش اینست که مسئولین بهداشت ودرمان نفت و ریاست بیمارستان توحید که سالهاست درپست ریاست هستندبرکنار شده واز نیروهای تازه نفس و جوان متعهد و معتقداستفاده شود.اقای گران پی تا قبل ازتصدی ریاستشان یک پزشک متخصص اعصاب و روان بودند،برچه اساس مسئولیت کل مجموعه را به ایشان می دهند.اقای دکترباقری تا قبل از مسئولیت شان به عنوان ریاست بیمارستان،یک پزشک عمومی معمولی بدون تجربه مدیریتی بودند روی چه حسابی یک شبه رئیس می شوند.حقیقت موضوع اینست که این آقایان وامثالهم با وساطت و (…)به اینجاها می رسند.موفق باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.