• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
کارنامه پتروشیمی‌ها در آبان؛

پتروشیمی‌های پارس ، زاگرس و آریاساسول در صدر فهرست بیشترین درآمد و تولید

  • کد خبر : 19114
  • 19 آذر 1402 - 14:57
با انتشار گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های پتروشیمی در آبان مشخص شد که 21 پتروشیمی بررسی شده در این گزارش، مجموعا 45 هزار و 427 میلیارد تومان از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کردند.

به گزارش آوای بوشهر و به نقل از انرژی پرس، لازم به ذکر است این عدد در مقایسه با درآمد ۵۳ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومانی آن‌ها در مهرماه با کاهش ۱۵.۳ درصدی روبه‌رو شده است.

هرچند باید به این نکته اشاره کرده که سه پتروشیمی جم، جم‌پیلن و نوری در این آبان، پروسه اورهال خود را در پیش داشتند و همین موضوع سبب شد تا مقدار تولید و فروش آن‌ها به شدت نزولی شود.

اما باید دید در این میان کدام پتروشیمی‌ها بیشترین افزایش درآمد و بیشترین رشد مقدار تولید را از آن خود کرده‌اند. انرژی‌پرس در این گزارش به رالی تولید و فروش پتروشیمی‌های بورسی در مهرماه می‌پردازد.

بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به آبان ۱۴۰۱

بررسی و مقایسه گزارش ماهانه پتروشیمی‌های بورسی در آبان‌ماه حاکی از آن است که ۱۳ پتروشیمی از ۲۱ پتروشیمی بررسی شده، موفق به افزایش درآمد ماهانه خود نسبت به آبان ۱۴۰۱ شده‌اند. در این میان نیز پتروشیمی پارس با جهش ۱۴۵.۹ درصدی که در درآمد ماهانه خود به وجود آورد، بهترین عملکرد را از لحاظ درآمدزایی در آبان به ثبت رساند. به طوری که درآمد ماهانه پارس از دو هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان در آبان ۱۴۰۱ به پنج هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان رسیده است.

جایگاه دوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پتروشیمی زاگرس می‌رسد. به طوری که درآمد این پتروشیمی از هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان در آبان ۱۴۰۱ با رشد ۱۰۵ درصدی به سه هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان در آبان سال جاری رسیده است. همچنین درآمد پتروشیمی خارک نیز در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۵ درصد رشد کرد و خارک را در جایگاه سوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه قرار داد.

بیشترین کاهش درآمد ماهانه نسبت به آبان ۱۴۰۱

در طرف دیگر ماجرا نیز درآمد هشت پتروشیمی در این ماه نزولی بوده است؛ اما در این قسمت پتروشیمی ارومیه با کاهش بیش از ۷۰ درصدی در درآمد ماهانه خود، بیشترین کاهش درآمد را میان رقبای خود ثبت کرد. به نحوی که درآمد شاروم در این ماه از ۱۶۳ میلیارد تومان در آبان سال گذشته به ۴۹ میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد ماهانه پتروشیمی آبادان نیز در این ماه حدود ۶۷ درصد پایین آمد و رقم ۲۹ میلیارد تومان را ثبت کرد. در نهایت نیز باید گفت پتروشیمی پردیس در این ماه با کاهش ۳۲.۷ درصدی درآمد ماهانه خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است؛ به طوری که مبلغ فروش این پتروشیمی در این ماه از چهار هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان در آبان ۱۴۰۱ به سه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب پتروشیمی پردیس رتبه سوم بیشترین کاهش درآمد ماهانه را در آبان به خود نسبت داد.

بیشترین افزایش مقدار تولید ماهانه نسبت به آبان ۱۴۰۱

بررسی و مقایسه گزارش‌های ماهانه پتروشیمی‌های بورسی نشان می‌دهد که ۱۰ پتروشیمی از ۲۱ پتروشیمی بررسی شده، موفق به افزایش تناژ تولید خود در آبان‌ماه شده‌اند. در این حین نیز پتروشیمی آریا ساسول با افزایش ۸۰.۷ درصدی مقدار تولید خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهترین عملکرد را در بخش بیشترین افزایش مقدار تولید ثبت کرد. همچنین پتروشیمی قائد بصیر نیز در آبان توانست تناژ تولید خود را نسبت به آبان ۱۴۰۱ حدود ۵۷ درصد افزایش دهد و آن را از دو هزار و ۳۷۱ تن به سه هزار و ۷۲۱ تن برساند.

جایگاه سوم بیشترین افزایش مقدار تولید نسبت به آبان ۱۴۰۱ نیز به پتروشیمی پارس می‌رسد؛ به طوری که پارس در این ماه توانست مقدار تولید خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از ۴۰ درصد افزایش دهد و رقم ۲۷۵ هزار و ۷۲۶ تن را به ثبت برساند.

بیشترین کاهش مقدار تولید ماهانه نسبت به آبان ۱۴۰۱

همان‌طور که پیش از این گفته شد سه پتروشیمی جم، جم‌پیلن و نوری در این ماه وارد پروسه اورهال خود شدند. همین موضوع سبب شد تا مقدار تولید این سه شرکت در این ماه کاهش شدیدی را تجربه کند. به این ترتیب از آنجا که این فرآیند، تکرارشونده نیست مقدار تولید آن‌ها با سایر پتروشیمی‌ها مقایسه نشده است.

به این ترتیب باید گفت پتروشیمی آبادان با افت ۷۰.۳ درصد مقدار تولید نسبت به آبان ۱۴۰۱ بیشترین کاهش تولید را میان رقبای بورسی خود به ثبت رسانده است. به نحوی که مقدار تولید این شرکت از سه هزار و ۵۰۰ تن در آبان ۱۴۰۱ به هزار و ۴۱ تن در این ماه رسیده است.

همچنین تناژ تولید پتروشیمی فناوران نیز در آبان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد پایین آمد و به ۸۷ هزار و ۷۸۸ تن رسید. جایگاه سوم بیشترین کاهش مقدار تولید نیز به پتروشیمی بوعلی می‌رسد؛ به طوری که تناژ تولید بوعلی از ۱۷۸ هزار و ۱۰۸ تن در آبان ۱۴۰۱ با کاهش حدود ۲۴ درصدی به ۱۳۵ هزار و ۵۷۶ تن رسید.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=19114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.