• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4
10 نکته و پرسش و یک توصیه به روابط عمومی آریاساسول؛

این متن با این واژه های مشعشع، شفاف ساز نبود، چندش آور بود/برای جایگاه تان ارزش قائل شوید/ پذیرش اشتباه، نشانه بزرگی است نه ضعف/دوران تریبون یک طرفه در بوشهر، تمام شده!/ کاش به ابهامات پاسخ می دادید!

  • کد خبر : 20344
  • 03 اردیبهشت 1403 - 10:16
روابط عمومی آریاساسول، این ادبیات زننده و پرخاشگرانه را در قبال یک گزارش صریح و انتقادی به کار برده است؛ واقعا این حجم از عصبانیت برای شرکتی که مدعی است حسابش پاک است قابل درک نیست و کاش قبل از انتشار این متن، جرعه ای آب خنک میل می کردند تا اعتبار و نام روابط عمومی را چنین خدشه دار نمی ساختند.

آوای بوشهر؛ وب سایت شرکت پتروشیمی پلیمر آریاساسول در واکنش به گزارش آوای بوشهر با عنوان «با مدیریت دکتری که دکتر نیست؛ سهام داران آریاساسول فقیرتر شدند، اعضای هیات مدیره ثروتمندتر!/ با ۴۰ میلیارد تومان چه کردید؟/ رونمایی از تخلف بزرگ در آریا ساسول!» {اینجا بخوانید} متنی را منتشر کرده تا آنطور که نوشته «شفاف سازی» {اینجا بخوانید} کند.

به گزارش آوای بوشهر؛ هر چند که این متن «شفاف سازانه» به آوای بوشهر ارسال نشده و می توانستیم پاسخی به این متن ندهیم اما با توجه به اینکه مخاطب متن، سایت تحلیلی خبری آوای بوشهر است و متهم به «اهداف مشخص، ابتذال و مقارنت با گام های معاندین» چند نکته و پرسش را مجددا مطرح می کنیم.

اول: پایگاه تحلیلی خبری آوای بوشهر گزارشی را بر اساس مستندات سایت ناشران بورس «کدال» منتشر کرد. بدیهی است که آنچه منتشر شد دقیقا همان اطلاعاتی است که شرکت پتروشیمی آریاساسول اعلام کرده و در این خصوص اگر خطایی وجود دارد قاعدتا، خود آریاساسول سزاوار شماتت است نه هیچ کس دیگر!

هر چند معتقدیم اطلاعات منتشره در «کدال» منطبق بر واقعیت های عینی است که محل رجوع همه فعالان اقتصادی و بازار سرمایه است و ساده انگارانه است که بپذیریم این اطلاعات خدشه دار است.

دوم: آوای بوشهر رسانه ی رسمی و مجوز دار است و کسانی که مسئولیت روابط عمومی را برعهده دارند خوب می دانند اگر نقدی از جانب رسانه ی رسمی کشور وارد شد ساده ترین مسیر، رجوع به قانون مطبوعات است که به صراحت اعلام می کند هر فرد حقیقی یا حقوقی مورد نقد واقع شد می تواند جوابیه ای را تنظیم و به رسانه منتقد ارسال تا با همان شرایط انتشار متن انتقادی، منتشر شود.

این بدیهی ترین وظیفه روابط عمومی است و بی شک انتظار این است که روابط عمومی شرکت بزرگ پتروشیمی آریاساسول، اولیات ارتباط با رسانه را بشناسد و عمل کند.

سوم: آوای بوشهر ۷ سوژه خبری را در گزارش منتشر شده اعلام کرده اما متن شفاف سازانه ی آریاساسول، به برخی از موارد به زعم خود پاسخ گفته و برخی را هم بدون پاسخ گذاشته که نشان می دهد برخی از موارد مطرح شده چنان بدیهی و دقیق بوده که روابط عمومی محترم، نتوانسته برایش توجیهی داشته باشد.

چهارم: متن آریاساسول در پاسخ به کاهش دو ساله سود هر سهم، مدعی است که سود کم نشده و تازه نیم درصد هم افزایش داشته اما با اراده خود، سود تخصیصی به سهم ها را کاهش داده اند و مابقی سود را انباشته اند.

گزارش آوای بوشهر مبتنی بر همین آمار سالیانه ایست که خود آریاساسول و کدال منتشر کرده و دقیقا کاهش دو ساله سود سهم، از بدو مدیریت محمد رضا حیدرزاده، مدیر عامل، ثبت شده است. حال اینکه سود سهم را به دلایلی پرداخت نکرده اند نافی کاهش مستمر دوساله نیست و آوای بوشهر هم صرفا حقایق را بازگو کرده است.

پنجم: آریاساسول در توجیه پاداش و حق الجلسه ی اعضای هیات مدیره اعلام کرده که پاداش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی اعضای هیات مدیره، برای همه اعضای حقوقی هیات مدیره است و این پرداخت هم به حساب فرد واریز نمی شود.

در مورد حق الجلسه ۷ میلیون تومانی هم تاکید کرده که این ۷ میلیون تومان برای یک ماه است و نه بیشتر که جمع آن در عدد ۱۲ ضرب می شود و می شود حق الجلسات!

حالا به سند منتشر شده در کدال خوب دقت کنید:

در ردیف اول این سند، «حق حضور» نوشته شده و در ردیف دوم «پاداش» و هر دو هم ناظر به توضیح بالای جدول: «حق حضور اعضای غیر موظف و پاداش هیئت مدیره».

در مورد حق الجلسه ۷ میلیونی هم آنگونه که از جدول و توضیحات پیداست مربوط به یک جلسه است چرا که در بندهای بعد هم تاکید شده که «بابت برگزاری حداقل یک جلسه» و با این توصیف به نظر می رسد به ازای هر جلسه، ۷ میلیون به اعضا پرداخت می شود و سقف پرداخت حق الجلسات، نهایتا برای ۵ جلسه لحاظ شده که بدین معناست برای بالاتر از ۵ جلسه دیگر حق الجلسه پرداخت نمی شود.

پتروشیمی آریاساسول برای رفع ابهام می تواند مستندات واریزی پاداش و حق الجلسات اعضای هیات مدیره در سال ۱۴۰۲ را منتشر کند تا به اشتباه پی ببریم.

ششم: در مورد مسئولیت های اجتماعی هم درخواست آوای بوشهر واضح است و نیاز به آسمان و ریسمان بافتن ندارد. سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان برای مسئولیت های اجتماعی تصویب شده، آریاساسول شفاف و با دیتا و عدد و رقم اعلام کند این ۴۰ میلیارد که متعلق به محیط پیرامون بوده دقیقا کجا هزینه شده است؟!

اگر حتی بر اساس گزارش رسانه نزدیک به آریاساسول، اهدای خون و پاکسازی ساحل هم جز مسئولیت های اجتماعی محسوب شده صریح اعلام کنند همین دو فقره هم مشمول هزینه کرد اعتبار ۴۰ میلیارد تومان بوده یا خیر؟! یا اینکه برای حمایت از ماهی در حال انقراض، چه مبلغی از ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است؟

قطعا اگر شفاف و رسا اعلام کنند هم ما، هم مردم و هم مسئولان خوشحال خواهند شد هر چند بسیار خوشحال تر خواهیم شد که در میان لیست احتمالی منتشره، احداث مدرسه ای در عسلویه یا راهی در جم و دیگر شهرستان ها هم وجود داشته باشد.

هفتم: نوشته اند «سود سهام داران با توسعه فعالیت ها، رشد چشمگیری خواهد داشت.» بر چشم حسودش، لعنت؛ قطعا نه تنها سهام داران که ما مردم هم خوشحال خواهیم شد اگر آریاساسول بتواند آنقدری خوب عمل کند که چرخ اقتصاد کشور، پرسرعت تر از گذشته بچرخد.

حالا که متن شفاف ساز می نویسند و ما را هم به برخورد قهری حواله می دهند این یک مورد را هم پاسخ بگویند البته اگر در شان خود می دانند که پاسخ رسانه مردم استان بوشهر را بدهند و نگران اعتبار بخشی به آوای بوشهر نمی شوند!

یا این بار لازم است ما آریاساسول را به دستگاه های ناظر حواله دهیم تا آن ها که مو از ماست می کشند تکلیف این فقره را روشن کنند.

نهم: در بخش های پایانی متن، آوای بوشهر متهم شده که «شبه رسانه» است و «معلوم الحال» است و «اهداف مشخص و مبتذل» دارد و آریاساسول قصد پاسخگویی هم نداشته تا خدای ناکرده به آوای بوشهر، اعتباری ببخشد! در ادامه هم نقد آوای بوشهر را مقارن گام های معاندین داخل و خارج توصیف کرده اید!

بگذارید ما هم کمی شفاف سخن بگوییم؛ آوای بوشهر رسانه ای دارای مجوز و رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران است و بر خلاف شبه رسانه های تازه سربرآورده، که برای دوشیدن بنگاه های اقتصادی قلم فروشی می کنند و برخی از همین بنگاه های اقتصادی (البته که روی سخن با پتروشیمی بزرگ آریاساسول نیست و حاشا که بر دامن این شرکت گردی نشیند) هم به نان دانی شان تبدیل شده اند، ۱۳ سال است که برای مردم و در راستای قانون نظام جمهوری اسلامی فعالیت رسانه ای انجام داده است.

یقینا شبه رسانه، به بنگاه خبر پراکنی ای اطلاق می شود که از نمد رسانه، کلاهی برای خود دوخته باشد نه آوای بوشهر که با هزینه شخصی شورای سردبیری اداره می شود.

دهم: این که یک نقد صریح و دقیق را مقارن با گام های معاندین توصیف کرده اند احتمالا ناشی از درماندگی در پاسخگویی به رسانه و مردم است وگرنه چه نیازی است که نقد یک بنگاه اقتصادی را در راستای عناد با نظام مقدس اسلامی تعریف کنند تا منتقد را به زعم خود، به عقب نشینی از عدالتخواهی وادارند و زهی خیال باطل!

بگذارید یک مثال بیاوریم شاید عناد را بهتر درک کنند؛

البته که ما معتقد نیستیم جرم و تخلف و فساد یک بنگاه اقتصادی، حتی اندک تاثیری در عزت و سربلندی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد و کم نیستند بنگاه های اقتصادی ای که منتقدان را با ژست های ریاکارانه تاراندند و نهایتا تشت رسوایی شان از بام افتاد و معلوم شد همه ی آن ژست ها، سرپوشی بر فساد بوده است!

و نکته آخر؛ مولا علی علیه السلام توصیه ای دارند که روابط عمومی ها باید بیش از دیگران به آن عمل کنند. می فرمایند: «لا تنظر من قال، انظر الی ما قال» «نگاه نکن چه کسی حرف می زند ببین چه می گوید».

بر اساس مستنداتی غیر قابل انکار، مواردی مبهم در مورد یک بنگاه اقتصادی مطرح شد. اینکه چه کسی مطرح کرد مهم نیست اینکه چه چیزی مطرح شده مهم است. روابط عمومی باید با زبان سلیس، صادقانه و به دور از هیجان و عصبانیت، پاسخگوی نقد باشد؛ اگر نقد اشتباه است با دلایل متقن اعلام کند برداشت اشتباهی صورت گرفته و اگر نقد صحیح است از مردم عذرخواهی کند و در صدد اصلاح برآید.

بدیهی است که آنچه منتشر شده بر اساس مستندات قابل اتکا بوده و ابایی از پاسخگویی در محکمه هم نداریم و عصبانی هم نمی شویم که کسی خشمگین می شود که می داند خطا کرده است.

واژه های به کار رفته در متن شفاف ساز آریاساسول علیه آوای بوشهر را مرور کنیم:

روابط عمومی آریاساسول، این ادبیات زننده و پرخاشگرانه را در قبال یک گزارش صریح و انتقادی به کار برده است؛ واقعا این حجم از عصبانیت برای شرکتی که مدعی است حسابش پاک است قابل درک نیست و کاش قبل از انتشار این متن، جرعه ای آب خنک میل می کردند تا اعتبار و نام روابط عمومی را چنین خدشه دار نمی ساختند.

البته که این شرکت های مستقر در منطقه، هرگز چنین ادبیاتی برای رسانه های بزرگ و شبه رسانه های تهران نشین به کار نمی برند، این ادبیات را برای رسانه های استان بوشهر استفاده می کنند چون تصور می کنند در جایگاه بالاتر نشسته اند، قرار نیست به احدی در استان بوشهر پاسخ دهند و در قبال هر نقدی هم می توانند با چند واژه زننده و تهدیدآمیز، رسانه های استان را از میدان مطالبه گری خارج کنند.

با همه اینها، نه به آریاساسول که به همه صنایع بزرگ در استان بوشهر، توصیه می کنیم نگاه از بالا به پایین به مسئولان، مردم و رسانه ها را فراموش کنند. دوران تهدید و تطمیع به پایان رسیده و عصر مطالبه گری است. تعهدمان به مطالبه گری هم مختص آریاساسول نخواهد بود.

 مردم استان بوشهر شایسته احترامی بیش از این هستند که امروز می بینند و قرار نیست تریبون های یک طرفه و غیرپاسخگو همچنان حقوق مردم استان را نادیده بگیرند؛ حرف برای گفتن بسیار است و فعلا به همین بسنده می کنیم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=20344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.