• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

نیاز پارسی ها به اخلاق و بردباری بیش از پیروزی است!

  • کد خبر : 5889
  • 09 مهر 1397 - 9:04

در روزهای گذشته اتفاقات عجیب و تلخی در ورزش شهرستان جم رخ داده است. از برخوردهای غیر مودبانه دست اندر کاران تیم پارس جنوبی جم تا حاشیه سازی های رسانه ای و توهین های نژاد پرستانه! کلکسیون «بد اخلاقی» ها را در فضای فوتبالی جم تکمیل کرد. نگاهی به رخ دادهای تلخ این روزهای فوتبال […]

در روزهای گذشته اتفاقات عجیب و تلخی در ورزش شهرستان جم رخ داده است.
از برخوردهای غیر مودبانه دست اندر کاران تیم پارس جنوبی جم تا حاشیه سازی های رسانه ای و توهین های نژاد پرستانه! کلکسیون «بد اخلاقی» ها را در فضای فوتبالی جم تکمیل کرد.
نگاهی به رخ دادهای تلخ این روزهای فوتبال قهرمانی جم:
یکی از رسانه های محلی شهرستان جم در سلسله خبرپراکنی های به حق یا ناحق، انتقادهای تندی را به سوی تیم پارس جنوبی جم روانه می کند.
آخرین آن، سوال چالشی خبرنگار این رسانه در نشست خبری سرمربی پارس جم است که به آشفتگی و عصبانیت تارتار می انجامد و با ایراد اتهام سهم خواهی به این رسانه، نشست را ترک می کند.
در ادامه این روند سرپرست پارسی ها وارد میدان می شود و شروع به کشیدن خط و نشان کشیدن می کند.
تیر خلاص را هم هوادار متعصب و نزدیک تیم پارس با سخنان ناصحیح به بخش فرهنگی« باشگاه فرهنگی ورزشی پارس جنوبی جم» وارد می کند.
این فضا در ادامه به سایر هواداران جمی تیم محبوب جنوب هم سرایت می کند و انواع و اقسام توهین ها و تحقیرها و ادبیات نژاد پرستانه وارد فضای مجازی می شود تا رسانه منتقد ساکت شود!
در خصوص این اتفاقات تلخ ذکر چند نکته ضروری است:
اول: بی شک بدیهی ترین فلسفه و هدف نهایی ورزش، سلامتی جسم و روح است.
حضور تیم پارس جم در سطح اول فوتبال کشور باید در گام نخست این هدف مهم را تحقق بخشد و به ارتقای اخلاق و روح پهلوانی در جامعه کمک کند.
پیروزی و برد و باخت نه هدف که وسیله رسیدن به هدف اصلی است.
اگر تیمی نتواند در کنار موفقیت ها به احیای اخلاق بپردازد عملا کارکرد خود را در جامعه از دست داده است و به جای انسان سازی، انسان سوزی خواهد کرد.
دوم: هیچ کس در جامعه مصون از خطا و اشتباه نیست و رسانه ها و باشگاه ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
اما قرار نیست در مقابل هر خطایی که از فردی حقیقی یا حقوقی سر می زند رفتاری ناشایست و کینه توزانه داشت و بنیان و اساس اخلاق را زیر پا له کرد.
هم رسانه ها باید موقعیت شناسی و دغدغه های یک جامعه را مورد توجه قرار دهند تا خدای ناکرده به جای درمان، درد نیفزایند و هم متولیان امر باید آنقدر سعه صدر و بزرگ منشی داشته باشند که در دام بداخلاقی ها گرفتار نشوند.
سرمربی پارس جنوبی جم در میان هواداران محبوب است چه آنکه بخش بزرگی از موفقیت تیم پارس جنوبی جم مرهون تلاش های وی است اما آنچه موجب محبوبیت فوق العاده تارتار شده فراتر از موفقیت ها، تواضع و ارتباطات اجتماعی است که او را زبانزد هواداران و مردم ساخته است.
اگر مربی پارسی ها می خواهد همچنان محبوب بماند نباید در دام تندی و تلخی ها بیفتد و پاسخ منتقدان را با درشتی دهد.
سوم: آنچه در روزهای اخیر در فضای مجازی مشهود بود ادبیات نژاد پرستانه ای بود که نشان داد فوتبال می تواند به جای بسط همدلی میان جوامع به تخریب ارتباطات هم دامن بزند.
این نوع رفتارها و ادبیات ناصحیح که به اطرافیان نزدیک باشگاه هم سرایت کرده می تواند تیم پارس را وارد حاشیه های تلخی کند که اولین قربانی آن هواداران و تیم پارس خواهد بود.
چهارم: هم دست اندرکاران تیم و هم هواداران باید بدانند رفتارهای تند و خارج از دایره اخلاق هم منتقدان را در کارشکنی و حاشیه سازی استوارتر می سازد و هم هواداران را به سمت رفتارهای تند و احساسی سوق می دهد که نتایج تلخ و نامناسب به همراه خواهد داشت.
نکته مهم تر اینکه ؛ اگر منتقدی مغرضانه وارد حاشیه سازی شود هر پاسخ غیر معقول و غیر منطقی می تواند برایش یک پیروزی بزرگ محسوب شود.
تصور کنید هدف انتقاد، از بین بردن تمرکز کادر فنی، بازیکنان و عصبانی کردن هواداران تیم باشد در این صورت، نوع برخورد دست اندر کاران تیم و هواداران با منتقد، همان چیزی است که او می خواهد!
پنجم: باید پذیرفت که تیم پارس جنوبی جم با خون دل و زجر همگانی در حال فعالیت است و همه دلسوزان و هواداران تیم باید از هر رفتاری که به چالش ها و حاشیه ها دامن بزند پرهیز کنند.
هر چند معتقدم انتقاداتی در این سطح از سوی رسانه ها هرگز نمی تواند و نباید برای تیمی در سطح اول فوتبال کشور آسیب زا باشد مشروط به اینکه رفتارها حرفه ای و در تراز لیگ برتر فوتبال باشد/ آوای بوشهر
لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=5889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.