• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

افزایش قربانیان آنفلوآنزا در بوشهر؟/ علوم پزشکی: فقط تاکنون ۲ مرگ قابل تایید است

  • کد خبر : 10530
  • 19 آذر 1398 - 13:22

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون ۸۱ نفر به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در هفته‌ها و روزهای گذشته جانشان را از دست داده‌‌اند، در این بین مسئولان آمار قربانیان این ویروس در استان بوشهر را ۲ نفر می دانند، همان آماری که ۳ هفته پیش از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون ۸۱ نفر به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در هفته‌ها و روزهای گذشته جانشان را از دست داده‌‌اند، در این بین مسئولان آمار قربانیان این ویروس در استان بوشهر را ۲ نفر می دانند، همان آماری که ۳ هفته پیش از سوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد.

به گزارش «آوای بوشهر»؛ همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، این ویروس طی روزهای آینده همچنان فعال خواهد بود و حتی موج آن گسترش می‌یابد؛ تا جایی که در هفته اول دی‌ماه، با سرمای بیشتر هوا ویروس آنفلوآنزا تهاجمی‌تر شده اما بعد از آن فروکش می‌کند.

 

 

آنفلوآنزا بیماری است که هر ساله موج جدیدی از آن همزمان با فصل سرد سال وارد کشور می‌شود اما بسیاری از مردم می‌گویند وزارت بهداشت باید زودتر از ورود موج آنفلوآنزا نسبت به آن اطلاع‌رسانی وسیع می‌کرد تا از شدت موج ابتلا به آن کاسته شود.

البته مسئولان وزارت بهداشت با رد اینکه غافلگیر شده‌اند، می‌گویند: این بیماری هر ساله شیوع داشته است و مردم نگران نباشند و حتی با کمبود دارو هم مواجه نیستند.

در این بین، بسیاری از مردم نسبت به کمیاب شدن واکسن آنفلوانزا ابراز نگرانی می کنند، درحالی که مسئولان بهداشتی می گویند: بهترین فصل تزریق این واکسن در کشور باید قبل از رسیدن فصل سرما یعنی در اواخر شهریور یا مهرماه انجام شود.

آمار قربانیان در بوشهر همان دو نفر است

طی روزهای اخیر خبرهای غیررسمی از مرگ چندین نفر در استان بوشهر بر اثر آنفلوانزا به فضای رسانه ای راه یافته است، از جمله دختر دانش آموزی در دیلم، یک فرهنگی بازنشسته در بوشهر و بانویی در بخش ارم دشتستان.

اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید می کنند: تنها مرگ دو نفر به دلیل آنفلوآنزا را تایید می کنند که جواب آزمایش خون آنها به این ویروس مثبت بوده و دو هفته پیش اطلاع رسانی گردید.

شنیده می شود وزارت بهداشت نیز دانشگاههای علوم پزشکی را از اعلام آمار استانی منع کرده و قرار است آمار قربانیان آنفلوآنزا بصورت هفتگی از سوی سخنگوی وزارت بهداشت یا معاون بهداشتی آن اطلاع رسانی شود.

پیگیری برای کسب اطلاع از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بی نتیجه بود.

در ادامه با رییس این دانشگاه تماس گرفتیم که وی ضمن تایید نامه وزارتخانه مبنی بر اعلام آمار بصورت کشوری و متمرکز اظهار داشت: این تصمیم در راستای جلوگیری از تناقض آماری است و به هیچ وجه دلیلی بر پنهانکاری قربانیان بیماری وجود ندارد.

دکتر سعید کشمیری با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا سرما دوست است و بوشهر نسبت به استان های دیگر تاکنون کمتر درگیر آن بوده، خاطرنشان کرد: البته این هفته ها و خصوصا در زمستان با سردتر شدن هوای استان، احتمال اینکه اپیدمی آن در بوشهر شاهد باشیم وجود دارد، از این رو هم استانی ها باید توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند؛ خصوصا افراد بیمار در اجتماع حاضر نشوند و مردم هم نسبت به شستن دست با آب و صابون که ابتدایی ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است، همت کنند.

کشمیری درباره اینکه خبرهای غیررسمی درباره افزایش قربانیان این آنفلوآنزا در استان تا ۶ نفر هم وجود دارد تصریح کرد: مواردی از مرگ در این خصوص داشته ایم، اما تا آزمایش خون آنها مثبت اعلام نشود، قابل تایید نیست، از این رو بنده تکذیب نمی کنم، ولی منوط به این است که نتیجه نمونه های افراد متوفی به تهران مشخص شود تا ما بتوانیم رسما اعلام کنیم.

وی که با «خلیج فارس» گفتگو می کرد، ادامه داد: تا امروز ۲ مورد فوتی در استان بر اثر آنفلوآنزا داشته ایم که نتیجه آزمایش آنها مثبت اعلام شد و دانشگاه علوم پزشکی نیز طی هفته های قبل اطلاع رسانی کرد، موارد بعدی هم که احتمالا مرگ بر اثر این ویروس بوده، منوط به مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش است که به دلیل تراکم نمونه ارسالی از استان ها، حدود یک هفته تا اعلام پاسخ به زمان می برد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پایان گفت: در استان ۱۶ تا ۱۷ مورد مثبت آنفلوآنزا داشته ایم که زنده مانده و درحال گرفتن خدمت در بیمارستان می باشند یا مرخص شده اند.

آخرین آمار رسمی مرگ آنفلوآنزا : ۸۱ نفر

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: از آغاز مهر سال جاری تاکنون ۸۱ نفر در مجموع جان خود را در کشور بر اثر آنفلوآنزا از دست داده اند.

کیانوش جهانپور بیان اینکه خوشبختانه از اوایل هفته با روند کاهشی و همچنین روند نزولی در بروز موارد جدید آنفلوآنزا رو به رو هستیم، تصریح کرد: قرار شده آمارها بصورت هفتگی ازسوی معاون بهداشتی وزارتخانه اعلام شود.

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوآنزا چیست؟

مدیر گروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز می گوید: سرماخوردگی وقتی پیش می آید از یک یا دو روز قبل احساس کسالت و بدحالی و کم شدن انرژی را در فرد نشان می دهد. یعنی ذره ذره و تدریجی است، اما در مورد آنفلوآنزا خیلی سریع فرد را از پا انداخته و خود را نشان می دهد.

بهرامیان ادامه داد: از علائم آنفلوآنزا تب بالا و سرفه های خشک است؛ شما در سرماخوردگی معمولا عطسه و آبریزش بینی دارید و تب آن خیلی کمتر است اما در مورد آنفلوآنزا درجه تب تا بیش از ۴۱ درجه هم می رسد. در آنفلوآنزا ممکن است علائم از بین برود ولی سرفه تا هفته ها باقی بماند، معمولا در سرماخوردگی اینطور نیست و سرفه زودتر برطرف می شود.

وی اظهار کرد: در موارد فوت شده نمونه هایی که گرفته شده بیماری آنفلوآنزا را نشان نمی دهد، بلکه دیگر بیماری های تنفسی با علائمی شبیه به آنفلوآنزا بوده است، مثلا برونشیت یا خروسک، پنومونی یا ذات الریه و چیزهای دیگر که شاید در ظاهر قابل جدا کردن با آنفلوآنزا نباشند.

علائم آنفلوآنزا را بدانیم

  •  درد عضلات و مفاصل
  •  سردرد
  •  درد کمر و پاها
  •  تب بالای ۴۰درجه
  •  احساس ضعف و خستگی
  •  حالت تهوع و اسهال

راههای مراقبت از ابتلا به ویروس

  • دست‌هایتان را مرتب بشویید
  • رژیم غذایی مناسب براساس جذب حداکثری ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینc داشته باشید
  • از مبتلایان به این ویروس دوری کنید
  • بهداشت شخصی را رعایت کنید
  • درصورت مشکوک بودن به بیماری، از خوددرمانی خودداری و به پزشک مراجعه شود

منبع: خلیج فارس

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=10530

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.