• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
با مدیریت دکتری که دکتر نیست؛

سهام داران آریاساسول فقیرتر شدند، اعضای هیات مدیره ثروتمندتر!/ با ۴۰ میلیارد تومان چه کردید؟/ رونمایی از تخلف بزرگ در آریا ساسول!

  • کد خبر : 20304
  • 01 اردیبهشت 1403 - 14:14
اعضای هیات مدیره شرکتی که متعلق به مردم و بیت المال است علاوه بر بذل و بخشش های ملوکانه به خود، آشکارا از قانون لازم اجرای تجارت هم تخلف کرده اند و هر پولی که اعضای هیات مدیره متخلف دریافت می کنند در زمره اعمال مجرمانه و البته حرام شرعی است که ضرورت دارد نهادهای نظارتی و سازمان های بازرسی به این تخلفات آشکار رسیدگی کنند.

آوای بوشهر؛ مجمع عمومی شرکت پتروشیمی آریاساسول، اواخر فروردین ماه با حضور سهام داران عمده و اعضای هیات مدیره این شرکت برگزارشد.

الفین ساز بزرگ ایران و جهان، از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است که به تازگی خبرهایی از ورود این هلدینگ به دنیای فوتبال و مالکیتش بر تیم استقلال تهران هم به گوش رسید.

اینکه مدیران هلدینگ خلیج فارس بر اساس چه محاسباتی قصد آتش بازی در فوتبال بی سود و پرزیان ایران دارند و اصولا اگر این هلدینگ، بیل زن است چرا یکی از زیرمجموعه هایش به ورزش استان بوشهر یاری نمی رساند اهمیتش به مراتب کمتر از آن است که بدانیم سهام دار عمده هلدینگ خلیج فارس، مردم هستند در واقع ۴۰ درصد سهام این غول پتروشیمی ایران، متعلق به سهام عدالت است؛ همان سهام عدالتی که هر ساله مبلغی ناچیز را به عنوان سود، به حساب ذی نفعانش واریز می کند!

طبق اعلامیه مجمع عمومی آریاساسول در فروردین ماه ۱۴۰۳، سود نقدی هر سهم برای فعالیت آریاساسول در سال ۱۴۰۲، ۷۲۰ تومان در نظر گرفته شده است. این عدد برای سال ۱۴۰۱، ۷۵۶ تومان و برای سال ۱۴۰۰، ۹۴۰ تومان اعلام شده بود.

محمد رضا حیدرزاده که طبق اطلاعات بروزشده فروردین ۱۴۰۳ در سایت کدال، دارای مدرک «کارشناسی ارشد» مدیریت است اما در محافل عمومی و سایت رسمی پتروشیمی آریاساسول، «دکتر» خطاب می شود اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به مدیرعاملی آریاساسول منصوب شد و حالا با گذشت دو سال از مدیریتش، کاهش سود هر سهم را طی ۲ سال پیاپی برای سهام داران به ارمغان آورده است!

هر چند مدیریت آریاساسول نتوانسته سهام داران را با عملکردش خوشحال کند اما در مجمع عمومی، برای خود و اعضای هیات مدیره، پاداش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی و دستمزد ۷ میلیون تومانی به ازای هر جلسه را مصوب کرده که با احتساب ۵ جلسه ماهیانه و پاداش ۲٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومانی سالیانه، ۲٫۷۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان مزایای یک ساله، برای هرکدام از اعضای هیات مدیره تعریف شده است!

به عبارت ساده تر، اگر میانگین حقوق یک کارگر (با مزایای تعریف شده) را ۱۲۰ میلیون تومان در سال محاسبه کنیم، تنها حق الجلسه و پاداش تعریف شده برای اعضای هیات مدیره آریاساسول، بیش از ۲۲ برابر کارگران ایران خواهد بود.

نکته عجیب تری هم در گزارش حسابرسی این شرکت است که در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ منتشر شده است: «مفاد تبصره ۲ ماده ۲۴۱ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ درخصوص ممنوعیت عضویت همزمان اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل در هیئت‌مدیره شرکت‌های دیگر که بخشی از سهام آنها متعلق به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی می‌باشد، رعایت نگردیده است.»

به عبارت ساده تر، اعضای هیات مدیره شرکتی که متعلق به مردم و بیت المال است علاوه بر بذل و بخشش های ملوکانه به خود، آشکارا از قانون لازم اجرای تجارت هم تخلف کرده اند و هر پولی که اعضای هیات مدیره متخلف دریافت می کنند در زمره اعمال مجرمانه و البته حرام شرعی است که ضرورت دارد نهادهای نظارتی و سازمان های بازرسی به این تخلفات آشکار رسیدگی کنند.

تصور کنید عضو هیات مدیره ای که قریب ۳ میلیارد تومان دریافتی برای خود تعریف کرده در چند شرکت پتروشیمی دیگر هم عضو هیات مدیره است حالا همین رقم را (کمی بالا یا پایین) در تعداد عضویت ها ضرب کنید. در واقع شرکت های پتروشیمی حاضرند یک خودی را در چند پتروشیمی به عنوان عضو هیات مدیره منصوب کنند اما دستور صریح رئیس جمهور در خصوص به کار گیری نیروهای بومی در هیات مدیره ها و حذف مدیران پروازی را اجرا نکنند!

شرکت پتروشیمی آریاساسول البته خود را پیشتاز در عرصه عمل به مسئولیت های اجتماعی هم می داند و نمونه اقدامات خود را هم در کمک های موردی به مرکز نگهداری معلولان و حمایت از ماهی شانک اعلام کرده است.

آریاساسول که سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان را برای مسئولیت های اجتماعی اختصاص داده پا را فراتر گذاشته و طبق اعلام رسانه ها، اهدای خون، پاکسازی ساحل عسلویه، بازدیدهای علمی دانش آموزان از این پتروشیمی را هم به عنوان دستاوردهای حوزه مسئولیت اجتماعی اعلام کرده است!

مجمع عمومی آریاساسول برای سال ۱۴۰۳، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان را به حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است که امیدواریم مدیران این پتروشیمی، ابتدا اعداد و ارقام و محل هزینه کرد اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲ را به مردم و رسانه ها اعلام کنند و در سال ۱۴۰۳ هم شفاف اعلام کنند قرار است چه اتفاقی را با این رقم ناچیز رقم زنند تا خدای نکرده شائبه انحراف این مبالغ هم پیش نیاید.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=20304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.