• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه؛ ۳ سال روی کاغذ

  • کد خبر : 14690
  • 15 آذر 1400 - 12:07
نگاهی به ماجرای کش دار احداث بیمارستان جدید عسلویه - از بهانه پتروشیمی ها برای مشارکت در تامین اعتبار تا اختلافات دانشگاه علوم پزشکی و اداره راه و شهرسازی- نشان می دهد استاندار باید ورود جدی و موثری به آن داشته باشد تا تکلیف و سهم هرکدام از بخش ها در اجرای بیمارستان مشخص و نهایی شود.

با گذشت سه سال از مصوبه هیات وزیران درخصوص احداث بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه، این پروژه در نقطه صفر و روی کاغذ باقی مانده است.

به گزارش آوای بوشهر به نقل از خلیج فارس؛ در جریان سفر اسفندماه سال ۹۷ رییس جمهور سابق مقرر شد به منظور جبران آلایندگی های پارس جنوبی و بهبود خدمات رسانی به ساکنان و شاغلین منطقه، بیمارستانی ۱۱۰ تختخوابی با مشارکت صنایع نفتی (تامین اعتبار به همراه سازمان برنامه و بودجه)، راه و شهرسازی (تامین زمین) و وزارت بهداشت (ساخت و تجهیز) صورت بگیرد.

از همان ابتدا به دلیل نبود متولی مشخص، امیدها به اجرای آن کمرنگ بود، چرا که سوابق پروژه های مشارکتی از این دست در کشور پیش روی همگان است که هر مجموعه ای تلاش دارد آن را از خود دور کند و در زمان مواجه با پرسش نیز توپ را به زمین مجموعه دیگر می اندازند و عملا کار به شکل مطلوبی پیش نمی رود. 

نزدیک ترین شاهد ماجرا نیز خط آبرسانی سیراف به جم است که قرار بود با مشارکت وزارتخانه های نفت و نیرو اجرا شود، اما پس از یک دهه، از این پروژه آبی به شهرک های نفتی جم نرسیده، هرچند برای برخی آب و نان داشته است!

ترفند وزارت نفت برای فرار از مسئولیت

جالب اینکه در جلسات ابتدایی پیرامون این پروژه در سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نفت با این توجیه که بیمارستانی ۳۲ تختخوابی به عنوان مرکز اورژانس سوانح و فوریت های پزشکی در عسلویه در دست اجرا دارد، تلاش کرد زیربار مسئولیت تامین اعتبار بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی نرود.

حال آنکه نفت اگر عزم و اراده جدی برای خدمات رسانی و توسعه زیرساخت های منطقه داشت، مرکز اورژانس سوانح سوختگی را سال ها قبل تکمیل می کرد، نه اینکه ساختمان مدمظر برای این پروژه، در حال حاضر به عنوان کارگاه ساخت قطعات بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمارستان عسلویه مطالبه ما از استان است!

رییس شورای راهبردی پتروشیمی های پارس جنوبی که به عنوان یکی از متولیان اجرای بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه مشخص شده و باید در تامین اعتبار آن مشارکت داشته باشد، می گوید: اجرای این پروژه مطالبه ما از استان است، ولی تا امروز اقدامی صورت نگرفته است.

مسعود حسنی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پتروشیمی پارس می گوید: شورای راهبردی پتروشیمی ها برای مشارکت در این بیمارستان آمادگی دارند، ولی شرط دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه باید ۲۰ درصد اعتبار اولیه آن پرداخت شود، پذیرفتنی نیست، چون ما به تناسب پیشرفت پروژه امکان کمک داریم.

شاهد عدم همراهی دانشگاه علوم پزشکی

مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر نیز درباره مشکل عدم تامین زمین برای این پروژه اظهار کرد: شفاف می گویم در این خصوص شاهد عدم همراهی دانشگاه علوم پزشکی استان بوده ایم.

فرزاد رستمی در گفتگو با «خلیج فارس» اظهار داشت: جانمایی قبلی برای این بیمارستان در روستای اخند عسلویه مورد توافق مسئولان محلی نبود، از این رو با همکاری وزارتخانه، زمین مناسبی در اراضی شهر جدید نایبند اختصاص داد، ولی با وجود امضای صورتجلسه توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی، پس از مدتی اعلام کردند این زمین موردتایید نیست.

به کفته رستمی، وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین در شهرجدید نایبند مشکلی ندارد، ولی گیر کار دانشگاه علوم پزشکی است.

زمین از سوی وزارت بهداشت تایید نشد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درخصوص زمین ماندن پروژه بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه می گوید: زمین موردنظر که صورتجلسه شده، یک توافق اولیه بوده و گفته شد که منوط به تایید وزارت بهداشت است، ولی وزارتخانه که الزاماتی پیرامون زمین بیمارستان دارد، آن را تایید نکرد.

کشمیری با بیان اینکه زمین مورد اشاره مدیرکل راه و شهرسازی در مکانی پرت و دور از جاده اصلی بوده افزود: این زمین نزدیک بیمارستان شهید سلیمانی نیروی دریایی سپاه بود که عملا دسترسی خوبی نداشت، از این رو قرار شده زمین جدیدی پیشنهاد شود.

سعید کشمیری در گفتگو با خلیج فارس ادامه داد: با توجه به اینکه محل احداث بیمارستان باید خارج از محدوده صنعتی و در حریم شهر باشد که مسیر دسترسی و شرایط بهر برداری مناسبی برای آن فراهم گردد، با فرمانداری عسلویه هماهنگی لازم انجام شده که قطعه زمینی مناسب به مساحت تقریبی ۱۰ هکتار به این دانشگاه معرفی شود تا پس از بازید و کارشناسی زمین کار مطالعات پروژه شروع شود.

به گفته کشمیری، اعتبار پروژه از محل عوارض آلایندگی منطقه باید توسط استانداری بوشهر و مشارکت های اجتماعی طرح های پتروشیمی تامین شود که تا کنون اعتباری به این دانشگاه تخصیص نیافته است.

نیاز به ورود جدی استاندار

نگاهی به ماجرای کش دار احداث بیمارستان جدید عسلویه – از بهانه پتروشیمی ها برای مشارکت در تامین اعتبار تا اختلافات دانشگاه علوم پزشکی و اداره راه و شهرسازی- نشان می دهد استاندار باید ورود جدی و موثری به آن داشته باشد تا تکلیف و سهم هرکدام از بخش ها در اجرای بیمارستان مشخص و نهایی شود.

به هرحال تنها بیمارستان موجود در عسلویه – بهتر است گفته شود کلینیک- فاقد بخش های ویژه نظیر CCU و ICU است، ضمن اینکه بیمارستان سردار سلیمانی چاه مبارک که سال گذشته توسط نیروی دریایی سپاه فعال شده نیز فاقد پزشکان متخصص و تجهیزات کافی است و جوابگوی جمعیت شاغل در صنایع منطقه و ساکنان شهرستان نمی باشد.

در چنین شرایطی احداث بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی برای منطقه ای که سلامت مردم آن به واسطه آلودگی ناشی از فعالیت صنایع عظیم گاز و پتروشیمی تحت الشعاع قرار گرفته و مداخله موثر در روند درمان شاغلین منطقه بسیار حیاتی و ضروری است، ولی بعد از گذشت سه سال هنوز روی نقطه صفر باقی مانده است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.