آوای جم:در اسفند ماه سال گذشته سایت خبری تحلیلی آوای جم مطلبی با عنوان “رانت اطلاعاتی جم در دست کیست؟” را منتشر کرد.
مطلبی که باعث واکنش تندِ شهردار و شورای شهر وقت شد؛ به طوری که سردبیر این سایت نیز تهدید به مرگ شد!
شهردار وقت، آوای جم را به سیاه نمایی متهم کرد و بعضی از اعضای شورا نیز این مطلب را از اساس تکذیب کردند.
اکنون و در اولین روزهای کار شورای پنجم، تمامی نقشه های شهری جم -طبق گفته رییس شورا- در شهرداری نصب شده است.
هر چند این اقدام از وظایف تعریف شده ی شهرداری و شورا بوده اما در گذشته از آن به عنوان فرصتی برای ثروت اندوزی و رانت استفاده می شده است.
متأسفانه در گذشته به گونه ای با شهروندان جمی برخورد می شده که امروز رسانه ها بخاطر این عملِ شورا به وظایف خود، بصورت ذوق زده از آنها قدردانی می کنند!
بدون شک این حرکت از سوی شورای پنجم، گام بسیار مهمی در تحقق شعار اصلی شورای جدید، مبنی بر شفاف سازی است.
بی تردید در صورت ادامه این روند و حذف رانت در سایر قسمت های شهرداری، شاهد افزایش رضایتمندی مردم نیز خواهیم بود.
اما در کنار این اقدام خوب، یکی دیگر از درخواست های مردم، شفاف سازی عملکرد سالهای گذشته ی شهرداری جم است.
مردم مشتاقند بدانند در سالهایی که به یُمن مبالغ هنگُفت عوارض آلایندگی، حسابِ شهرداری جم سرشار از ثروت بود، این پول ها چگونه مدیریت شد؟
تغییر کاربری های انجام شده در ادوار گذشته، بر اساس کدام قانون بوده و سهم املاک واگذار شده به شهرداری جم، امروز چه میزان است؟
تغییر کاربری های صورت پذیرفته بر مبنای چه درصدی بوده است؟
جذب نیروهای سلیقه ای در شهرداری بر اساس کدام دستور العمل بوده و سهم هر کدام از عوامل آن در جذب افراد، چند نفر بوده است؟
با کدام مجوز و مدرک و کدام کلاس آموزشی، متصدی غسالخانه امروز آتش نشان است؟
چرا بهترین سرمایه های انسانی شهرستان در حوزه ی عمران و امور مالی بایکوت بودند و حتی دسترسی به طرح تفصیلی شهر را نداشتند؟
مردم و افکار عمومی شهرستان جم منتظرند نتایج انتخاب شورای جدید را ببینند/
اقدام پسنیدیده و جالی بود البته اگر بشه طرح رو با جزئیات بیشتری مانند عرض خیابانها و بلوارها و پیاده روها در اختیار عموم قرار بدن بهتر هست نقشه ای که نصب شده کلی هست و دسترسی به جزئیات کمی سخت هست در خصوص استخدامی در شهرداری نیز تا بوده از گذشته همین بوده و استخدام بصورت سلیقه ای و به دور از هرگونه تشریفات اداری مانند آگهی استخدام صورت میگرفته و همچنان همین شیوه مرسوم هست و اگر قرار باشه استخدامهای شهرداری رو از روز اول شروع به کار بررسی کنند می بایست همه اخراج بشن ضمنا در خصوص انتقال یکنفر از غسالخانه به اتش نشانی نیز شما سخت گیری نکنید بالاخره آتش نشانی یکنفر مسلط به امور غسالخانه ای نیاز داره.
یکی از مشکلات اساسی که می توان در دوران مدیریت شهردار گذشته به آن اشاره کرد تغیر و تحولاتی بود که بدون کارشناسی در ابتدای امر صورت گرفت دقیق تر بخوایم اشاره کنیم عدم تجربه افراد مسئول در کنار تجربه اول مدیریت شهری آقای علمداری باعث بعضی از این مشکلات شد، بدون تعارف بخوایم صحبت کنیم یکی از نارضایتی های عمده مربوط به بخش ساختمانی بود که مسئول این واحد در دوران ابتدای مدیریت آقای علمداری به آقای عندلیبی با دو تا سه ماه سابقه کار واگذار شد، آماده سازی و پیگیری های طرح تفسیلی نیز با تمام جزئیات به او سپرده شد تا به نحوی طرح توسعه و معماری ١٠ ساله شهر به دور از چشم مردم و حتی همکارانش را آماده کند! هر چند نباید از تلاشها و زحمات آقای عندلیب غافل شد.
واحد حقوقی قوی نیز به عنوان یکی از بازوان اصلی شهردار می تواند نقش مهمی در اجرای قوانین شهرداری، پیگیری حقوق از دست رفته شهرداری و… باشد. آقای حسینی با شخصیت قابل احترامش با ۵ ماه سابقه کار مسئول امور حقوقی آقای علمداری و جایگزین آقایانی مثل دکتر حیدری و اعتماد و اواخر نیز آقای حسین زاده شدند، که متاسفانه به خوبی نتوانستند از حق شهروندان، شهرداری و شخص آقای شهردار دفاع کنند و در همان سالهای ابتدای مسئولیت باعث خسارات مالی زیادی شدند که پرونده شخص اول شورای فعلی یکی از آنها بود.
از دیگر تحولات ابتدای مدیریت آقای علمداری که امروز حرف حدیث های زیادی راجب آن است جایگزین آقای محمدی از دفتردار شورا به سمت مسئول حراست و جایگزین آقای حسین زاده به منظور حراست از حقوق شهروندان و… بود، اقای محمدی با وعده رسمی شدن به این سمت رسیده بود و مجبور بود چشم خود را روی واقعیت ها ببندد، رانت اطلاعاتی به وجود آماده، عدم شفافیت در حق تفکیک، استخدام نیرو در آتشنشانی، مجوز تجاری غیر قانونی در محله مالچه و … شهرداری جم مدیون حراستهای آقای محمدی است.