• امروز : دوشنبه - ۲۰ مرداد - ۱۳۹۹
  • برابر با : 21 - ذو الحجة - 1441
  • برابر با : Monday - 10 August - 2020
4
یادداشت:

نظرسنجی های آبکی، تحلیل های آبکی تر/ ذوق زده نشویم!+سند

  • کد خبر : 11791
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
در میان آرا داده شده گزینه هیچکدام با 47 درصد (199 رای از 420 رای) در صدر قرار گرفت. نکته جالب نتایج نظر سنجی اینجاست که دو عضوی که بعد از "هیچکدام"، بیشترین آرا را در نظرسنجی تلگرامی به دست آوردند در دور بعد رای نیاوردند اما 3 عضو انتهای جدول هم اکنون عضو شورا هستند!

آوای بوشهر؛ چند روز پیش یکی از سایت های محلی شهرستان جم، در کانال تلگرامی خود اقدام به انتشار نظرسنجی ای کرد و از مخاطبانش خواست به عملکرد شورا و شهرداری ۴ دوره شهر جم رای دهند.

به گزارش آوای بوشهر؛ نتیجه کاملا قابل پیشبینی بود؛ شورا و شهردار فعلی جم از میان ۴ گزینه به مقامی بیش از سوم دست پیدا نکردند و دوران مدیریت شهردار بومی جم، بیشترین آرای کاربران این سایت محلی را به خود اختصاص داد.

با انتشار نتایج نظرسنجی، موجی از تحلیل های کارشناسانه و شعرهای عاشقانه سرازیر شد و گردانندگان سایت هم با رسیدن به هدف، بر طبل شادانه کوبیدند.

در ادامه هم تحلیلی بلند بالا منتشر شد که نشان می داد این شورا و شهردارش چقدر ضعیفند و مردم هم دلشان خون است. یادداشت بعدی هم منتشر شد که چه نشسته اید که مشورت در شهرداری نیست و خرد جمعی کور شده و همه پرسنل ناراضی و مغموم اند!

اما واقعیت چیست؟ بگذارید با یک مثال عینی و ملموس شروع کنیم. حدود ۴ سال پیش و در اواخر دوره چهارم شورای شهر جم، همین سایت محلی، در کانال تلگرامی اش نظرسنجی را منتشر کرد که در آن از مردم خواسته بود نظرشان را در مورد عملکرد اعضای شورا اعلام کنند و اینکه از کدام یک از اعضا برای حضور مجدد در انتخابات دعوت می کنند.

نتیجه قابل پیشبینی بود. در میان آرا داده شده گزینه هیچکدام با ۴۷ درصد (۱۹۹ رای از ۴۲۰ رای)  در صدر قرار گرفت. نکته جالب نتایج نظر سنجی اینجاست که دو عضوی که بعد از “هیچکدام”، بیشترین آرا را در نظرسنجی تلگرامی  به دست آوردند در دور بعد رای نیاوردند اما ۳ عضو انتهای جدول هم اکنون عضو شورا هستند!

انچه مشخص است اینکه نظرسنجی های اینچنینی هرگز معیارهای کاملی برای بررسی عملکرد و ارزیابی کارآمدی افراد نیست و طبیعتا برای رسیدن به نتیجه بهتر باید از روش های مختلف و به صورت همزمان بهره برد.

شرایط امروز کشور و مشکلات سیاسی اقتصادی و به تبع آن ناامیدی فزاینده، نارضایتی مردم از مسئولان را به شدت افزایش داده و در شرایط کنونی، نظر سنجی ها عموما دارای نتایج مشابه و برون داد نارضایتی مردم است.

از سوی دیگر؛ حافظه تاریخی جامعه بسیار ضعیف است و معمولا هر چه زمان می گذرد دردها بیشتر به فراموشی سپرده می شود و چون دردهای جدیدی ایجاد می شود این تصور شکل می گیرد که دوران گذشته بهتر بوده است. ممکن است استثنایی وجود داشته باشد اما عموما تغییر نگاه، ناشی از گذشت زمان و فراموشی تلخی های آن دوران است.

البته از طیف مخاطبان یک کانال تلگرامی هم نباید غافل بود و معمولا یک نظر سنجی در کانال های مختلف، با توجه به طیف مخاطبان، نتایج متفاوتی را به همراه دارد. زمان انتشار یک نظر سنجی هم تاثیر زیادی در نوع رای مخاطبان دارد. طبیعی است پس از یک چالش شدید، نتایج منفی تر و پس از کسب موفقیت، نتایج خوشبینانه تر خواهد بود.

با توجه به موارد گفته شده رسانه ها باید مراقب باشند در دام خیالبافی شاعرانه بر اساس نظرسنجی های بخشی، گرفتار نشوند. این نظر سنجی ها معیارهای خوبی برای قضاوت و تحلیل نیست و بیشتر به نظرسازی شبیه است.

اشتراگ گذاری خبر در شبکه های اجتماعی
لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.